Hejsan!
Har tillökning på gång i familjen och det kräver mer plats såklart.
Huset vi bor i är en mexitegel-villa från 1968.. Sovrummen var väldigt små när vi flyttade in, (6,5 m2) så vi slog ihop två små sovrum så vi fick ett "master".
Ett sovrum är nu ca 14 m2 och ett 9 m2..
Det tredje är 7,2 m2 och används idag som kontor..
Tacksamt är dock att vi har ett stort vardagsrum, kök och matrum. Här måste vi fördela om platsen på någe vis...
Vill ha ett till sovrum på 9 m2 där kontoret nu är. Tänkte att man skulle flytta väggen mot köket, men då har vi ju ett fönster där.. Hur löser man det på bästa sätt utan att det ser konstigt ut?
Kök och matrum tänker jag mig att vi kan slå ihop! Vill dock fortfarande ha lite öppet mot vardagsrummet.
Är inte alls blyg för att riva väggar, dra om el och avlopp m.m.
Kan någon som är händig, rita om planlösningen, så vi får plats med kök, matplats och ett nytt sovrum?
(Rött X är murstock)
Jag kan slänga med en DWG på planritningen också om det skulle behövas
Tacksam för all hjälp!
Har tillökning på gång i familjen och det kräver mer plats såklart.
Huset vi bor i är en mexitegel-villa från 1968.. Sovrummen var väldigt små när vi flyttade in, (6,5 m2) så vi slog ihop två små sovrum så vi fick ett "master".
Ett sovrum är nu ca 14 m2 och ett 9 m2..
Det tredje är 7,2 m2 och används idag som kontor..
Tacksamt är dock att vi har ett stort vardagsrum, kök och matrum. Här måste vi fördela om platsen på någe vis...
Vill ha ett till sovrum på 9 m2 där kontoret nu är. Tänkte att man skulle flytta väggen mot köket, men då har vi ju ett fönster där.. Hur löser man det på bästa sätt utan att det ser konstigt ut?
Kök och matrum tänker jag mig att vi kan slå ihop! Vill dock fortfarande ha lite öppet mot vardagsrummet.
Är inte alls blyg för att riva väggar, dra om el och avlopp m.m.
Kan någon som är händig, rita om planlösningen, så vi får plats med kök, matplats och ett nytt sovrum?
(Rött X är murstock)
Jag kan slänga med en DWG på planritningen också om det skulle behövas
Tacksam för all hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp absolut enklast. Men vill inte ha ett sovrum vid vardagsrummet pga ljud osv.Anna_H skrev:
Men, i nödfall går ju det.
Det skulle innebära en förlust för den öppna planlösningen mellan kök och vardagsrum också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Håller nog med @Anna_H – med en öppning från köket till hallen vid nuvarande köksdörr som är lika bred som nuvarande öppning mellan matrum och vardagsrum känna det nog ganska öppet.
Alternativet för att få kontoret vettigt stort är nog att sätta igen nuvarande lilla köksfönstret, och det är nog svårt att få snyggt utvändigt på en mexitegelvilla.
Alternativet för att få kontoret vettigt stort är nog att sätta igen nuvarande lilla köksfönstret, och det är nog svårt att få snyggt utvändigt på en mexitegelvilla.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Aj då, inte lätt att flytta på alltsåBirgitS skrev:
(Ser nu att detta är beskrivet i trådstarten)
Man kan också tänka sig att flytta väggen mot "kontoret" till alldeles under det "nedre" köksfönstret på bilden.
Då blir sovrummet (f.d. kontor) ca 9,5 kvm, alltså ungefär som det andra mindre sovrummet.
Och det borde bli mer plats att inreda ett lättarbetat kök, med disk arbetsbänk och spis mot den nedre och vänstra väggen på bilden, och med "kökshalvön" mer som en avställnings- och serveringsbänk.