Varför inte Citroen C 5 Combi Cupé. Den är mycket rymlig, tyst och bekväm. Prisvärd, särskilt som begagnad eftersom den faller en hel del i pris. Bensinaren på 142 hk är dock svår att köra under 0.8 l/mil. En bil som man mer "åker" än kör.

AnneFi
Enligt min bror har vår BMW 97:a bättre körkänsla än hans Skoda Octavia 06.
För min egen del är det BMW som gäller alla gånger. Vår BMW har aldrig gått sönder på riktigt. Det är bara saker som ska bytas ut efter ett antal år precis som på alla bilar.

Men saab 9-5 tycker jag är trevlig och volvo V70

Vi har en Kia ceed Sw Eco, som är rätt exakt ett år gammal nu. För priset vi gav kan vi inte vara annat än helt nöjda, bilen har gått ca 4500 mil, och det enda vi saknar är möjligtvis de små extrafinesserna man får på en dyrare bil. Och bättre lack...
Så trots att vi rent ekonomiskt skulle ha råd med en dyrare bil så har vi inte ångrat vårt val.

Ola78
Om ni bestämmer er för att köpa en 9-5 och den gått runt 12-14000 mil, se till att kolla att turbon genomgången eller allra helst bytt. Vet många som fått byta turbon på 9-5:orna efter dessa mil, inkl mig själv och det är inte billigt. Jag gillade Saaben men tycker ändå bättre om våran Kia, men 9-5 är ingen dålig bil, men som nån skrev här innan Saab är en lite speciell bil.

När vi fick första barnet så var jag "tvungen" att byta bil också och just för barnvagnen och packningens skull. Ställer man en barnvagn på bredden i en kombi så funkar de flesta bilar utan att man ska plocka ner vagnen i molekyler men man får ju inte plats med packning så bra. Jag kollade absolut inte in alla märken som finns men de jag kollade hade jag ju kravet att vagnen skulle få plats på längden (bara ihopfälld med hjul och allt på) och då fanns det bara Volvo V70, Audi A6, Passat variant och Saab 9-5 om vi nu snackar "vanliga personbilar", det blev för mig då en V70 som jag är otroligt nöjd med på andra sätt än bara lastutrymmet också. (när jag var ung....yngre.....så kunde jag aldrig tänka mig en Volvo men nu är jag där sen några år tillbaka....)

Gott folk. Det blev en V70 även om jag egentligen trodde att vi skulle komma hem med en passt i fredags. Frugan fastade för den V70 jag tittat på eftersom det är en bi-fuel. Bor man i Örebro och mest kör här i närheten så är det perfekt. Bränsle direkt från skithuset så att säga.

Jag hade i skallen att V70 skulle vara stor, mastig, bastant. Och det var det. Men den var faktiskt skön att köra. Härligt tyst, som ju var ett kriterium. Många finesser, som ju egentligen inte var det viktigaste. Man kan köra med ngt bättre samvete. Och inte att förglömma; frugan tyckte också om den. Men det är en jäkla skillnad i svängradie på den och skodan vi också har.

Tack iaf för alla era tips och förslag. Det hjälpte till att välja.

Grattis till köpet då! Inte Sveriges roligaste bil kanske men det är naturligtvis ingen slump att den säljer så bra som den gör, jag har haft 2 st förut och var nöjd med dom.

Men OM Du behöver en andrabil nån gång, DÅ vill jag rekommendera en Jeep! :wow::cool::P

Jan-Å skrev:
Men OM Du behöver en andrabil nån gång, DÅ vill jag rekommendera en Jeep! :wow::cool::P
Halleluja.

Jo en Jeep hade varit kul, iaf en sån här:

jeep_hot_rod_front.jpg

Du skall icke häda. Usch och fy.

Mikael_L
Viding skrev:
Jag anser dock att bilen inte bara är ett transportmedel att förflytta sig från A till B, utan även bör vara underhållande och en glädjekälla. Med en sådan bil kan man börja dagen med dåligt humör, för att sedan vara euforisk då man kommer fram och parkerar vid jobbet, det är värt en hel del.
Jag förstår att du inte bor i /kör i en storstad.

Jag tycker nämligen det är precis tvärtom, jag börjar dagen på strålande humör och allt är finfint tills man suttit i bilköerna ett tag. Då är man på dåligt humör, helt rutten, oavsett man kört Ferrari eller Nissan Micra från -88.

Oj skrev jag "kört", jag menade förstås "köat med" ... :x

Jan-Å skrev:
Grattis till köpet då! Inte Sveriges roligaste bil kanske men det är naturligtvis ingen slump att den säljer så bra som den gör, jag har haft 2 st förut och var nöjd med dom.

Jag hade rolig hela vägen till jobbet idag. :)

Men trots att inga mäktiga krafter kommer i rörelse när man trycker på gasen så är det ändå en stooooor skillnad från Fabian som jag ju är van vid. Dessutom tycker jag det är viktigare att köra smart än snabbt. Upptäckte dock några småsaker som jag ska ta med bilhandlaren idag.

Edit: angående de däringa Jeeparna. Jag skulle aldrig för mitt liv KÖPA en Jeep. Skulle jag FÅ en skulle jag ta emot tacksamt och sälja den snabbare än kvickt och köpa en ny bil. De mängder bränsle en sån bil förbrukar känns inte på något sätt försvarbart för mig. Inte ekonomiskt utan med tanke på miljön.

Redigerat:
cederbusch skrev:
Jag hade rolig hela vägen till jobbet idag. :)

Men trots att inga mäktiga krafter kommer i rörelse när man trycker på gasen så är det ändå en stooooor skillnad från Fabian som jag ju är van vid. Dessutom tycker jag det är viktigare att köra smart än snabbt. Upptäckte dock några småsaker som jag ska ta med bilhandlaren idag.

Edit: angående de däringa Jeeparna. Jag skulle aldrig för mitt liv KÖPA en Jeep. Skulle jag FÅ en skulle jag ta emot tacksamt och sälja den snabbare än kvickt och köpa en ny bil. De mängder bränsle en sån bil förbrukar känns inte på något sätt försvarbart för mig. Inte ekonomiskt utan med tanke på miljön.
Jag har bytt Fabia mot Jeep. Miljökonsekvensanalysen är positiv och jag tycker det känns bra att ha gjort en investering FÖR miljön. Jag tror du är för trångsynt i ditt miljökonsekvenstänkande. Om alla gjorde samma investering i bättre miljö som jag skulle världen vara ett bättre ställe att bo på.

Ledtråd: Om du fick en Jeep, vore det då inte bättre att den fick stå still på din tomt än att du kvickt sålde den vidare till någon som skulle köra den kanske flera mil om dagen tillochfrån jobbet? Miljöbov!

:)

Det kan hända att jag är, men så känner jag iaf.

Mikael_L skrev:
Jag förstår att du inte bor i /kör i en storstad.

Jag tycker nämligen det är precis tvärtom, jag börjar dagen på strålande humör och allt är finfint tills man suttit i bilköerna ett tag. Då är man på dåligt humör, helt rutten, oavsett man kört Ferrari eller Nissan Micra från -88.

Oj skrev jag "kört", jag menade förstås "köat med" ... :x
Nej, Göteborg (där jag bor nästan mitt i centrum och jobbar på andra sidan av stan) är inte en speciellt stor stad, iaf inte jämfört med Stockholm och köerna där. Jag hatar att sitta i kö och åker därför tidigare/senare än rusningstrafikens peak, vilket tillåter något mer inspirerad körning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.