Attans bananer vi föll på målsnöret verkar det som!

Vi ska flytta inom några månader och då ska jag börja totalrenovera huset vi bor i just nu, inkl helt ny avloppsanläggning.

BDT-vattnet (ett handfat, en diskho, tvättmaskin, diskmaskin) går rakt ut i en stenkista i sluttningen nedanför huset. Inga slamavskiljare eller brunnar eller något. Rena stenåldern, jag vet. Jag har aldrig sett denna men vet ungefär var den ligger (vintertid smälter snön på en fläck i sluttningen). Allt ligger på samma ledning, först diskho + diskmaskin, sedan ett handfat, sedan duschen.

Senaste två veckorna började det klucka i rören och rinna undan sakta. Jag rengjorde alla vattenlås och körde de vanliga knepen med bikarbonat + ättika + hetvatten, sedan även rikligt med diskmedel följt av rikligt med hetvatten. Njet, ingen skillnad. Senaste dagarna blir det spontana stopp, flera gånger har det istället forsat upp ur golvbrunnen under duschkabinen. Stopp någonstans, måste vara efter duschen.

Det finns ett rensrör precis bredvid husgrunden. Jag öppnade detta och flera liter äckelvatten med massor av diskmedel i forsade ut men avstannade sedan, men stod fortfarande helt fullt med vatten i röret. OK, stoppet måste vara mellan rensröret och stenkistan. Typiskt.

Omöjligt att felsöka detta vidare för att fastställa orsak. Stopp i röret? Stenkistan (från 1970-talet) satt igen så pass att det inte kan rinna undan längre? Det är inte fullständigt tvärstopp, det rinner ändå undan, långsamt långsamt.

Vad ska jag göra? Å ena sidan måste det funka, å andra sidan vill jag inte precis lägga stora pengar på något som snart ska tas ur bruk och sedan bytas ändå. Jag ringde en slamsugningsfirma och förklarade. De lät väldigt skeptiska, förklarade att det KAN fungera med en hetvattenbil som spolar ur, men inga garantier. Försöka suga ur röret trodde han inte på pga att det förmodligen inte kommer åtgärda vad som gör att det inte flyter undan. En tanke han hade var visserligen att det varit otroligt blött och kallt länge nu och därför inte rann undan ordentligt och kanske blir bättre efter helgens utlovade fina väder, men det har jag svårt att tro, det är ändå någon meter höjdskillnad ned till ett ordentligt vägdike.

Försöka gräva ur stenkistan lite för hand? Sätta en tillfällig slang från rensröret nedför slänten och ut i diket (bor mitt ute på vischan och drabbar bara mig själv), medan grävningen pågår? Jag är grymt osugen på att gräva för att GIVETVIS går elkabeln från mätarskåpet in i huset nedgrävd precis där någonstans.

Är ju uppenbart ett stopp. I ett första skede hade jag köpt en rensfjäder helst som du kan sätt app skruvdragare och matat in och se om du kan få tag i stoppet och dra tillbaka. Efter det skulle jag koppla på en rensare på högtryckstvätten och försöka spola rent röret.

Att försöka hitta änden i stenröset och gå den vägen är också bra. Ligger troligen inte speciellt långt in.

A atomlab skrev:
Är ju uppenbart ett stopp. I ett första skede hade jag köpt en rensfjäder helst som du kan sätt app skruvdragare och matat in och se om du kan få tag i stoppet och dra tillbaka. Efter det skulle jag koppla på en rensare på högtryckstvätten och försöka spola rent röret.

Att försöka hitta änden i stenröset och gå den vägen är också bra. Ligger troligen inte speciellt långt in.

Ja, lär väl försöka rensfjädern först, visste inte att det fanns man kan sätta på borrmaskin, ska prova en sån (eftersom jag så lägligt pajade min manuella för något år sedan.... ), sedan får jag väl bita i sura äpplet och börja gräva om det inte ger med sig. :(

Fan då, jag är innerligt trött på att gräva i denna steniga tomt, och både stenkistan och elledningen ligger någonstans in samma 2 kvadrat stora om område. Blir alltså både att gräva mycket tills jag hittar rätt men samtidigt försiktigt som attan så jag inte steker mig själv på elkablen. Där rök en till helg jag egentligen vill lägga på huset jag ska flytta in i.

Har du en högtryckstvätt? Jag har en rörrens-sats till min kärcher, tycker den är överlägsen en roterande avloppsrensare. Det bästa är att spola motströms fallet men det går även att spola medströms men med något sämre effekt. Det bästa är såklart att gräva fram ledningen innan stenkistan och sätta en Spolbrunn där. El-ledningen an du få gratis utsatt via www.ledningskollen.se/. Skulle det vara så att din elleverantör inte är med i ledningskollen kan du ringa direkt till dem och begära att de sätter ut din inkommande elledning.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Har du en högtryckstvätt? Jag har en rörrens-sats till min kärcher, tycker den är överlägsen en roterande avloppsrensare. Det bästa är att spola motströms fallet men det går även att spola medströms men med något sämre effekt. Det bästa är såklart att gräva fram ledningen innan stenkistan och sätta en Spolbrunn där. El-ledningen an du få gratis utsatt via www.ledningskollen.se/. Skulle det vara så att din elleverantör inte är med i ledningskollen kan du ringa direkt till dem och begära att de sätter ut din inkommande elledning.
Tacksam för tipset! Tyvärr tror jag ej jag kan få denna ledning markerad då den går från mätarskåpet på en stolpe några meter ifrån huset, fram till huset. Dvs mitt mätarskåp sitter inte på fasaden som är standard idag. Rätt säker på att de bara är skyldiga att markera fram till mätarskåpet, resten räknas väl som min privata anläggning.

Uppdatering: köpte ett längre rensband då jag hade en misstanke om att de vanliga "trissorna" som säljs riskerade att inte nå hela vägen. Dessutom hade jag tidigare blivit besviken på hur lätt det var att vika de vanliga 6mm-fjädrarna dubbelt och därmed dra sönder dem utan att märka något (hänt en gång). Så det blev ett 15 meter långt spiralband från Jula, 9mm tjock. Kändes mycket mer rejält. Körde detta från rensröret och framåt. Gick helt utan motstånd i ca 9 meter (bekräftat: standardmodellen hade inte räckt), sedan tog det tvärstopp. Satt i ca 1½ timme och vred runt flera varv, drog fram och tillbaka, hela tiden stopp på samma ställe. Spiralen i spetsen fick med sig en del hår, ibland konstiga vaxartade vita klumpar (förstelnat/förtvålat fett?), men oftast inget. Kunde inte påverka stoppet alls och gav till sist upp.

Tog mig en funderare. Jag vet ju ungefär var stenkistan ligger, hur långt ifrån är jag? Så jag lade ut rensbandet på marken så att det låg ungefär som röret måste gå, och jag vet ju hur mycket av bandet jag hade inne. Döm min förvåning när jag enligt detta måste vara gott och väl inne i stenkistan och rotar.

Detta ser jag som bekräftelse på att stenkistan förmodligen till sist blivit så igenkläggad att det blivit (nästan helt) stopp vid rörmynningen, eller tänker jag helt tokigt?

Hur eller hur verkar mitt rensande med bandet vara fruktlöst, så jag gör så att idag lägger jag istället krafterna på att se om jag inte kan gräva fram rörmynningen. Om inte annat för att se om det går bättre att rensa från andra hållet.

Stenkistan är nog helt igensatt. Det blir så med allt som du har anslutet, jämför med hur mycket slam som bildas i en modern slamavskiljare i BDT-avlopp.

Eftersom det bara handlar om några månader hade jag bara sett till att vattnet kunde rinna ut någonstans så att det inte står upp i golvbrunnen. Du har ju själv föreslagit en lösning.

Avslutning:
Efter mycket om och men grävde jag mig fram till stenkistan. När jag till sist lyckdes hitta röret (och dessutom lyckligtvis även elkabeln, så jag visste hur jag skulle hålla mig undan från den) så följde jag det i ett smalt dike tills jag hittade stenkistan. Grävde fram den, den låg bara ~20 cm under ytan men mycket längre ned för slänten än jag trodde visade det sig. Den är definitivt nyare än 70-talet, föregående ägare måste gjort det någon gång innan jag flyttade in för ca 5 år sedan.

Hur som, den var mycket riktigt HELT igensatt. Den bestod av grovt grus med markduk över. Skar upp markduken, grävde bort några hinkar väldigt slemmigt illaluktande grus till rörets mynning. In med rensbandet, nu räckte det att peta lite så lossnade genast några stora, hårda klumpar fett som man ser fyllt röret nästan helt. Jag testade också från andra hållet och kunde bekräfta att jag dagen innan varit inne med rensbandet ända in i stenkistan, undra på om jag inte kom någonstans.

Nu är allt frid och fröjd, röret helt rent, nytt grus i stenkistan, på med ny duk, tillbaka med jorden och fyllde igen diket. På de flesta håll låg röret bart, men lite här och var hade man av någon anledning stenull ovanpå. Jag tog bort den; vad kommer enstaka decimeter här och där göra, och vad har den för isolervärde när den är helt dyngsur?

Slutet gott, allting gott, efter sju timmars grävande och krattande är jag rätt mör. Lättnaden är stor.

"Så varför brydde du dig om att göra en tråd om du redan från början visste hur du skulle göra"?
För att jag är ödmjuk inför att jag inte har jättemånga år som husägare bakom mig, jag var lite osäker här och tänkte att rätt som det är är det väl någon gammal räv som påpekar något smart jag aldrig skulle ha tänkt på.

• Gilla
Jimbobob och 8 till
  • Laddar…
Skönt att höra! Du glömde en viktig sak, nästa gång det kommer någon som har liknande problem kanske de hittar din tråd och ved då hur de ska angeppa problemet.

När du skriver grus, vad menar du då? Det bästa är om man har makadam i stenkistan dvs. Material utan 0-fraktion ex. 11-16 eller grövre.

N NoOne2k skrev:
Skönt att höra! Du glömde en viktig sak, nästa gång det kommer någon som har liknande problem kanske de hittar din tråd och ved då hur de ska angeppa problemet.

När du skriver grus, vad menar du då? Det bästa är om man har makadam i stenkistan dvs. Material utan 0-fraktion ex. 11-16 eller grövre.
Är det?
De stenkistor jag sett har haft sten 50-400mm ungefär.

F fribygg skrev:
Är det?
F fribygg skrev:
Är det?
Det viktiga är att det är utan 0-fraktion. Jag kan ha fel men jag har för mig att porvolymen (mängden luft) är ungefär densamma (30%) för de olika fraktionerna av makadam.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I detta fall var det 16/32.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.