Om man hyr ett ställe över sommaren i EJ tättbebyggt område och brevlådorna finns utmed vägen. Där finns iaf 2 brevlådor som är omärkta. Får man "låna" en av dem och tillfälligt märka dem med sitt namn och specifik adress till fastigheten man hyr? Den har egen adress och är inte ett attefallshus på någons tomt. Tänkte om någon kan det juridiska kring detta?

Det är ju någon som äger den, varför inte fråga först istället. Har du kollat med hyresvärden om någon av lådorna hör till ditt hus, och om du kan använda den?

Det naturliga om du vill ha en låda är väl att sätta upp en egen? Talar vi om en stor brevlådesamling eller egen stolpe? Ordentlig glesbygd där LBB kan varenda låda utantill?

Ska man bli teknisk med det juridiska så borde det väl räknas som egenmäktigt förfarande att ockupera någon annans låda. Risken för åtal är säkert minimal, men jag tycker helt klart det faller under beteende som är "fult" mot den närmaste omgivningen och som man bör undvika om man är gäst där.

Däremot skulle jag personligen se det som ok om någon tillfälligtvis lånade en tom låda om det fanns brådskande behov att få iväg enstaka utgående brev. Men vill någon låna min låda för leveranser så får de göra det genom att använda c/o-adress, inte märka sin egen utanpå, och då fråga om det först. Jag tror du behöver ha lite på känn hur kulturen på platsen är och att det har att göra med hur långt ut i glesbygden du är.

Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Det räcker nog inte heller att brev adresseras med namn och adress, utan har man inte en anmäld tillfällig postadress är risken att posten inte delas ut.

Råkade ut för det när jag bad någon skicka ner ett brev jag väntade på till landet. Trots en korrekt postadress, att jag äger fastigheten och har en postlåda dök brevhelvetet upp hemma igen istället. :crysmile:

Så man får anstränga sig lite. Själv avstår jag helst för att inte posten ska vänja sig vid att bära ut reklam här.

• Gilla
eko_linoleum och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det är ju någon som äger den, varför inte fråga först istället. Har du kollat med hyresvärden om någon av lådorna hör till ditt hus, och om du kan använda den?

Det naturliga om du vill ha en låda är väl att sätta upp en egen? Talar vi om en stor brevlådesamling eller egen stolpe? Ordentlig glesbygd där LBB kan varenda låda utantill?

Ska man bli teknisk med det juridiska så borde det väl räknas som egenmäktigt förfarande att ockupera någon annans låda. Risken för åtal är säkert minimal, men jag tycker helt klart det faller under beteende som är "fult" mot den närmaste omgivningen och som man bör undvika om man är gäst där.

Däremot skulle jag personligen se det som ok om någon tillfälligtvis lånade en tom låda om det fanns brådskande behov att få iväg enstaka utgående brev. Men vill någon låna min låda för leveranser så får de göra det genom att använda c/o-adress, inte märka sin egen utanpå, och då fråga om det först. Jag tror du behöver ha lite på känn hur kulturen på platsen är och att det har att göra med hur långt ut i glesbygden du är.
Det hör ingen låda till huset. Det är en brevlådesamling ute vid vägen. Självklart kan man köpa en egen. Och självklart skulle jag fråga hyresvärden innan jag skulle göra en sådan sak, men frågar här allra först.

Men förstår personligen inte problemet om en låda inte ens är uppmärkt och man själv tillfälligt skulle använda den. Om den inte är märkt är det ju ingen som använder den, längre. Trots att någon en gång i tiden köpt den.

Fult beteende? På vilket sätt då? För att alla ska betala för sig själva enbart enligt princip och man inte kan dela på någonting? Det verkar vara devisen i Sverige och särskilt på landsbygden! Folk stör sig på så sjuka grejer. Är det mer sniket ju längre ut på landsbygden man kommer menar du?

Det är ju isåfall för inkommande post.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det räcker nog inte heller att brev adresseras med namn och adress, utan har man inte en anmäld tillfällig postadress är risken att posten inte delas ut.

Råkade ut för det när jag bad någon skicka ner ett brev jag väntade på till landet. Trots en korrekt postadress, att jag äger fastigheten och har en postlåda dök brevhelvetet upp hemma igen istället. :crysmile:

Så man får anstränga sig lite. Själv avstår jag helst för att inte posten ska vänja sig vid att bära ut reklam här.
Mycket märkligt!

Ring och snacka med det lokala brevbärarkontoret. Eller ännu bättre åk dit och prata med ”din” brevbärare. Säg vem du är och att du sätter upp en låda över sommaren.

Lådan som sitter där tillhör såklart någon annan och så länge brevbärarna vet vems det är behövs ingen märkning. Men om den verkligen är övergiven kan brevbäraren berätta det för dig. Fast vad skulle ligga bakom att lådan är kvar och fungerande, men huset eller människorna försvunnit?

Ny låda kostar inte ens 150 spänn, men vill du göra en markering och ockupera en som ser tom ut och riskera att inte få din post är det såklart ett alternativ.

Hep Hep skrev:
Ring och snacka med det lokala brevbärarkontoret. Eller ännu bättre åk dit och prata med ”din” brevbärare. Säg vem du är och att du sätter upp en låda över sommaren.

Lådan som sitter där tillhör såklart någon annan och så länge brevbärarna vet vems det är behövs ingen märkning. Men om den verkligen är övergiven kan brevbäraren berätta det för dig. Fast vad skulle ligga bakom att lådan är kvar och fungerande, men huset eller människorna försvunnit?

Ny låda kostar inte ens 150 spänn, men vill du göra en markering och ockupera en som ser tom ut och riskera att inte få din post är det såklart ett alternativ.
Men herregud så snurrigt, en låda utan märkning? Orkar man inte ens märka sin brevlåda? Det kan väl börja en ny brevbärare. Hur ska hen veta vem lådan tillhör om den inte är märkt med namn och/eller adress? Fullkomligt obegripligt för mig detta. Men det verkar ju vara som med allt i detta land, man får köpa eget för alla vaktar sitt.

Jag trodde dock inte att det bara var att sätta upp en egen brevlåda hursomhelst. Det trodde jag var ett större juridiskt projekt än att låna en befintlig. Tänkte att det finns väl bestämmelser och regler kring det. Som allt annat. Men det är alltså bara att smälla upp en som man behagar och skriva sitt namn på menar ni?

eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Om den inte är märkt är det ju ingen som använder den, längre.
Varför då, det är väl inte så säkert?
En låda som suttit på samma ställe, som har haft samma ägare och samma brevbärare i decennier behöver inte vara märkt.
Iaf inte ute på vischan.
//Bonnläppen;)

• Gilla
Henktobe och 11 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Varför då, det är väl inte så säkert?
En låda som suttit på samma ställe, som har haft samma ägare och samma brevbärare i decennier behöver inte vara märkt.
Iaf inte ute på vischan.
//Bonnläppen;)
Eeehhh ok! :rolleyes: Tack för input "Bonnläppen" (y) Nu betvivlar jag att det varit samma brevbärare i decennier, men förstår din poäng. Mycket märkligt detta från min horisont. Det är så förbannat viktigt med mitt och ditt, men man kan inte skriva SITT namn på SIN brevlåda för att markera att det är SIN? Slutar aldrig förundras (ej på positivt sätt) över mänskligheten :crysmile:

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Om du hyr en fastighet som har brevlåda, kolla om du får använda den och skicka post c/o. Att få rätt att sätta upp en egen brevlåda känns jobbigt i jämförelse.

• Gilla
Ekonomen2
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om du hyr en fastighet som har brevlåda, kolla om du får använda den och skicka post c/o. Att få rätt att sätta upp en egen brevlåda känns jobbigt i jämförelse.
Det är ok med c/o här så problem solved på så sätt, men jag ville reda ut det juridiska kring hur detta med brevlådor fungerar. Det var min egentliga frågeställning. Tex om man bara kan sätta upp en hursomhelst. Intressant att veta helt enkelt när frågan aktualiserats.

eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Eeehhh ok! :rolleyes: Tack för input "Bonnläppen" (y) Nu betvivlar jag att det varit samma brevbärare i decennier, men förstår din poäng. Mycket märkligt detta från min horisont. Det är så förbannat viktigt med mitt och ditt, men man kan inte skriva SITT namn på SIN brevlåda för att markera att det är SIN? Slutar aldrig förundras (ej på positivt sätt) över mänskligheten :crysmile:
För att vara lite seriös så har, vad jag vet, varje brevlåda/adress ett motsvarande fack på brevbärarkontoret där posten sorteras in, facken ligger i samma ordning som brevlådorna längs brevbärarslingan och sedan har brevbäraren posten i ordning när rutten körs.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Du kan mer eller mindre sätta upp en ”hur som helst” men det kommer bara funka om postföretagen kan koppla den till en fysisk adress. Det är kommunens ansvar att fixa den typen av belägenhetsadress, men det är normalt inget du behöver fundera på. Finns huset, så är det antingen bara att sätta upp lådan vid tomtgräns eller vid en lådsamling om det finns en sån.

Det finns många orsaker till att inte ha namn på lådan. Om brevbäraren har i sin ”bok” vem som ska få post i den blå anonyma lådan till höger så följer den infon med till vikarier och nyanställda. Säkert lite lurigt att flytta in och bara hoppas att det kommer funka, men för gamla kända mottagare är det sällan problem.

• Gilla
eko_linoleum och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
För att vara lite seriös så har, vad jag vet, varje brevlåda/adress ett motsvarande fack på brevbärarkontoret där posten sorteras in, facken ligger i samma ordning som brevlådorna längs brevbärarslingan och sedan har brevbäraren posten i ordning när rutten körs.
Förstås finns ett system redan på brevbärarkontoret ja. Men tycker ändå att det är märkligt att brevlådor inte behöver vara tydligt märkta. Jmfr med lägenheter där namn står både nere i porten OCH på dörren. Om man inte enbart har postpack nere i porten då.

Fast även lägenheter kan få sin post om bara lägenhetsnumret står som det ska. Inte det normala, men det finns en del som har det så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.