Vi planerar att bygga ut vårt hus och har hamnat i en besvärlig rundgång. Vårt hus är så pass högt belånat att vi inte kan låna upp tillräckligt med pengar för utbyggnaden utan vi kommer behöva någon form av byggkreditiv eller liknande. För att bevilja detta vill banken att en mäklare ska ge en uppskattad värdering efter utbyggnad. Mäklaren å sin sida vill se dokumentation på utbyggnaden, vilket i princip arkitekten ska ta fram. Å andra sidan vill vi inte betala en hyfsat stor summa för att arkitekten ska rita upp ett hus som vi sedan inte har råd att bygga. Arkitekten har erbjudit sig att ta en diskussion med mäklaren om förväntat värde. Om det räcker återstår att se.
Vad har jag annars för alternativ?

Nu vet ju inte jag hur stor utbyggnaden blir eller hur omfattande den är, samt hur detaljplan osv. ser ut, men du kan inte skissa upp tillbyggnaden själv och visa som ett första skede?
Ska också göra en tillbyggnad och min banks mäklare behövde inte se ett enda papper utan jag beskrev muntligt hur det kommer bli och det räckte. Detta var utanför detaljplanerat område förvisso (om det kan spela in).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.