Hej,

Är i full gång med en totalrenovering av en sommarstuga. Är snart dags för att tilläggsisolera alla väggar och har en lite fundering kring hur jag ska göra runt dem gamla fönsterna.

Kommer bygga på inifrån med först stående 45x95 sedan liggande 45x45, + osb och gips på slutet.

Var bör jag placera de nya bjälkarna runt fönstret? På i mitten av karmen,? utanför karmen?, innanför karmen? alltså hur nära inpå fönstret för att få ett snyggt avslut med fönsterbräda etc

Vad tycker ni?

Delvis isolerad vägg runt ett gammalt fönster med fråga om isoleringsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt som visar närbild på gammalt fönster med träkarm och väggbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Du får bygga en ram ut i liv med befintlig ram , så det blir som ett stycke ut , det blir en djup fönstersmyg , sedan bräda in runt i hålet eller MDF som målas , nederkant blir en bra fönsterbrädeplats

• Gilla
stephenson
  • Laddar…
Man bör väl placera dom så att du får plats med fönstersmyg och drev. Så kanske 1-2cm in från karmen skulle jag gjort. Eller så har jag gjort, och och det är jag nöjd med

• Gilla
stephenson
  • Laddar…
Jag skulle sätta reglarna utanför karmen och sedan göra en smyg i nivå med fasningen på karmen och sedan fylla spalten med isolering och sätta dit ett foder.

• Gilla
stephenson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.