Hej!
Jag har tänkt tilläggsisolera vinden. Idag ligger det en typ utrullad matta som inte är särskilt tjock (se bild). Huset är byggt i början på 1950-talet och har ingen fuktspärr vad jag kan se. Det finns ventilation i takfoten men ingenting i nocken.
Min plan är att montera ventilationshuvar i nocken och isolera med cellulosa lösull uppepå befintlig isolering.
Är jag på rätt spår? Jag är medveten om att det kan bli fukt på vinden och dess konsekvenser.
Jag har tänkt tilläggsisolera vinden. Idag ligger det en typ utrullad matta som inte är särskilt tjock (se bild). Huset är byggt i början på 1950-talet och har ingen fuktspärr vad jag kan se. Det finns ventilation i takfoten men ingenting i nocken.
Min plan är att montera ventilationshuvar i nocken och isolera med cellulosa lösull uppepå befintlig isolering.
Är jag på rätt spår? Jag är medveten om att det kan bli fukt på vinden och dess konsekvenser.
Jag har en liknande isolering ca 50mm tjock utrullad över hela vinden och väldigt dåligt utlagd. ( stenullsmatta tror jag)D Danram skrev:Hej!
De snickare och isolerings företag jag pratat med tycker man ska ta bort befintlig isolering och lägga ny så man inte blandar olika isoleringar.
Dock finns det lite delade åsikter om man ska lägga en ångspärr eller inte i ett hus som inte har det från början.
Jag har själv kikat på cellulosa lösulls isolering men då rekommenderar de först en ångspärr, vindavledare vid takfoten så lössullen inte tar sig ut och sedan ett lösulls lager på 250-300mm så man behöver eventuellt justera upp golvet, spången eller vad man nu har.
Har istället funderat på att lägga 170mm isolerings skivor som är lika höga som vindbjälkslaget och eventuellt lägga den gamla isolering uppe på.
Blir då ca 220mm istället för 50mm dåligt utlagd isolering i mitt fall.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag lade på extra isolering på min vind (95mm). Had stenull och lade på mer. Dock lade jag på lite överbliven galsull på några ställen också (istället för att slänga och klöpa stenull)L Larsson92 skrev:Jag har en liknande isolering ca 50mm tjock utrullad över hela vinden och väldigt dåligt utlagd. ( stenullsmatta tror jag)
De snickare och isolerings företag jag pratat med tycker man ska ta bort befintlig isolering och lägga ny så man inte blandar olika isoleringar.
Dock finns det lite delade åsikter om man ska lägga en ångspärr eller inte i ett hus som inte har det från början.
Jag har själv kikat på cellulosa lösulls isolering men då rekommenderar de först en ångspärr, vindavledare vid takfoten så lössullen inte tar sig ut och sedan ett lösulls lager på 250-300mm så man behöver eventuellt justera upp golvet, spången eller vad man nu har.
Har istället funderat på att lägga 170mm isolerings skivor som är lika höga som vindbjälkslaget och eventuellt lägga den gamla isolering uppe på.
Blir då ca 220mm istället för 50mm dåligt utlagd isolering i mitt fall.
Har dock funderat på om jag borde ta bort alal isolering och sätta en ångbroms (ej spärr). Iaf över toa/kök så det enda som ligger mellan just nu är innertaket (målad panel)
Kommer iaf åt på de flesta ställen hyfsat, så jag kan hålla koll
Märkte du någon skillnad efter tilläggsisoleringen såsom förbrukning, högre inomhustemperatur på vintern , svalare på sommaren?klaskarlsson skrev:
Jag lade på extra isolering på min vind (95mm). Had stenull och lade på mer. Dock lade jag på lite överbliven galsull på några ställen också (istället för att slänga och klöpa stenull)
Har dock funderat på om jag borde ta bort alal isolering och sätta en ångbroms (ej spärr). Iaf över toa/kök så det enda som ligger mellan just nu är innertaket (målad panel)
Kommer iaf åt på de flesta ställen hyfsat, så jag kan hålla koll
Var det längesen du tilläggsisolera?
Isåfall kanske man inte behöver krångla med ångbroms om klimatet på vinden är oförändrat vid jämna kontroller.
Hur mycket isolering har du nu?
Klicka här för att svara