Jag har en 1,5 plans villa med uppbyggd med plankvägg 50mm utanpå detta 45mm ngn form av cellulosaskiva blandad med sågspån därpå panel. Huset står i Umeå och uppvärmningskostnaderna för detta är något över de önskvärda. Jag har därför tänkt tilläggsisolera på utsida då fasaden är i ganska dåligt skick. Likaså är taket i behov av översyn.
Min fråga är då, kan jag riva bort ytterpanelen, takpannor, läkt och alla utstickande spikar etc. sätta plast kring hela huset och sedan regla upp och isolera. Min tanke var att sätta 240mm på väggarna med korslagda reglar för att minimera köldbryggor och 290mm, även här med korsade reglar, på taket.
Att jag vill göra på detta sätt är pga av:
1. Jag vill få huset diffusionstätt innan isoleringen och då jag även installerat mekansik ventilation (FTX). Huset är renoverat på insidan så alternativet att sätta ngn plast där finns inte.
2. Eftersom jag inte kan komma åt att plasta in taket eller vinden inifrån har jag sett detta som den bästa lösningen.
Kan någon ge mig en bättre lösning eller komma med synpunkter på denna vore jag mycket tacksam