Behöver lite råd med hur ett gammalt hus ska tas om hand om.

Huset har idag
22mm spontad panel,
svart papp,
20cm timmerstomme,
svart papp (inte helt säker)
45mm isolering,
gips eller någon slags masoniteskivor beroende på om det varit renoverat eller inte.

Fasaden får inte byggas ut hur mycket som helst då det inte går att öka takutsprång mer än max 2-5cm pga fönster som sitter högt upp i fasad.

Då utsidan ska panelas om, nya fönster, nytt tak så finns följande val.

Riva befintlig panel, lämna svarta pappen eller inte?
isolera 45, sätta distanser på 45an så panelen kan fästas direkt i den, sätta vindduk och så panel på det.

Eller
Lämna panelen (den är inte rutten men gammal och sprucken samt äcklig plastfärg som flagnat bort) Sätta vindduk och spikregel sen panela på det.

Vilken väg skulle ni välja och varför?

Jag skulle riva panelen och sätta ny vindpapp för den gamla lär inte vara hel. Sen sätter du fasadskiva 30 eller 50 mm med distanser till spikreglar och sen spikar du ny panel på det.

Har du ont om plats hade jag inte sparat den gammla panelen och det är ett jobb man kan göra själv och går fort.
Och vindpappen vill man ha hel annars förlorar man mycket på drag igenom väggen.

huggan skrev:
Jag skulle riva panelen och sätta ny vindpapp för den gamla lär inte vara hel. Sen sätter du fasadskiva 30 eller 50 mm med distanser till spikreglar och sen spikar du ny panel på det.

Har du ont om plats hade jag inte sparat den gammla panelen och det är ett jobb man kan göra själv och går fort.
Och vindpappen vill man ha hel annars förlorar man mycket på drag igenom väggen.
Tack. Pappen är hel och fin men självklart finns det skarver och småhål. Gör den inte nytta att vara kvar?

Fasad skivan brukar väl ha vindduk på sig också? Inte så förtjust i dessa plastdistanser.

Då måste inte ta bort den men rekommenderar ändå en ny, nu har jag inte sett din vindpapp men bättre att vara på säkra sida.

Finns både med och utan vindpapp. Fördelen när man gör så är att man minimerar köldbryggorna.

Vi har identisk uppbyggnad av vår vägg. På norrsidan hade den svarta vindpappen från -78 reagerar på fukt och den luktade fruktansvärt. Ni verkar inte ha det problemet idag, men det kanske kommer med åren?! Så, mitt råd är att byta (om ni ändå byter panel...)

Om papp och panel är torra/friska och du inte måste ta det bort för att få plats med isolering är det bättre att ha den kvar. Den försämrar inte nyttan av extra isolering och det blir mycket enklare.

Vad tror ni om att regla 45. I med isolering. Vindduk på det. Och sen finns det väl någon slags plasremsa att sätta på 45an så panelen inte blir tät emot den.

Vill slippa distanser och fasadskiva helst eller är det så mycket bättre. Då blir jag ju tvungen att ha en 28 eller 32 spikläkt.

Det bygger på fasaden onödigt mycket. Takfoten är liten redan innan. Med en 45a slipper jag ju spikläkten.

Vad tror ni?

Redigerat:
Ska du inte ha någon luftspalt bakom panelen ändå?

Har sett något pladtband eller liknande man kan sätta på 45an så det blir lite luftspalt. Måste leta fram var jag sett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.