Tänkte isolera innifrån och undrar då om det är möjligt att trycka på 100mm.

I dagsläget ser väggen ut enl följande:

Träpanel
svart papp
isolering ca 8cm glasull
plankvägg
svart papp
plankvägg
svart papp
plankvägg

Som synes så finns det ingen plast i väggen och då kan man väl isolera på mina efterfrågade 100mm?

verkar som om din konstruktion är en så kallad ångbroms..

inte så jättevanlig.. Men det är nog ett bra sätt..

Detta gör att svaret inte är så jätte lätt att svara på..

Jag skulle nog inte sattsa på det.. dom där lagrena svart papp fungerar som en nästan tät "plast".. vilket gör att ytterst lite fukt når isoleringen i dag..

Om du smackar på isolering på insidan så riskerar du att ha din "plast" = ångbroms att hamla på fel sida om isoleringen..

Fast det betyder ju inte att det blir problem pga det.. Men jag anser nog att risken är hyffsat stor..

Helst vilket troligen är omöjlig så skulle du sätta isolering där den befintliga finns i dag.. Men det visste du nog redan..

Blev du besviken på min åsikt/råd? det skulle iallfall jag ha blivit,, om du inte kan få bättre besked av nån.. så kolla med Isover & Paroc hur du bör gå till väga.. Var berädd på att dom kan säga i mot varandra i bland.. :o. Dom svarar bägge på Mail.!

Och återkom gärna med deras svar.. denna konstruktion är som sagt var ganska ovanlig.. dock välldigt intressant..

svar från Paroc:

Du kan mycket väl isolera din vägg på insidan. Vad som är viktigt är att sätta upp en plastfolie på insidan av den nya lösningen. Detta för att minimera fuktvandring utåt i konstruktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.