Hej!

vad tror ni om att tilläggsisolera och byta till träfasad. i dagsläget är det plankvägg nån svart skiva typ asfaltsboard, luftspalt 70mm tegel.
Alltså ingen isolering.

tanken är att riva teglet ta bort asfaltsboarden regla 45 liggande sedan 120 stående med stenull sen vindduk och sedan 28x70 och sedan fasad beklädnad.
Tror ni att det blir bra? Och vad tror ni man sparar i uppvärmningskostnader efter en sådan operation?

mvh
Christoffer

C Christoffer Johansson2 skrev:
Hej!

vad tror ni om att tilläggsisolera och byta till träfasad. i dagsläget är det plankvägg nån svart skiva typ asfaltsboard, luftspalt 70mm tegel.
Alltså ingen isolering.

tanken är att riva teglet ta bort asfaltsboarden regla 45 liggande sedan 120 stående med stenull sen vindduk och sedan 28x70 och sedan fasad beklädnad.
Tror ni att det blir bra? Och vad tror ni man sparar i uppvärmningskostnader efter en sådan operation?

mvh
Christoffer
Lite funderingar.
Det mesta av värmen går uppåt, hur är taket isolerat?
Hur kommer huset att se ut färdigt?
Takutsprång ändras
Fönster kommer mycket längre in i fasaden.
Får du bygglov för ändringen?
Byta en underhållsfri fasad mot trä kommer kosta framåt i underhåll istället för värme så totalt tror jag inte att detta är bästa åtgärden;)

A Argastesnickaren skrev:
Lite funderingar.
Det mesta av värmen går uppåt, hur är taket isolerat?
Hur kommer huset att se ut färdigt?
Takutsprång ändras
Fönster kommer mycket längre in i fasaden.
Får du bygglov för ändringen?
Byta en underhållsfri fasad mot trä kommer kosta framåt i underhåll istället för värme så totalt tror jag inte att detta är bästa åtgärden;)
ligger 25cm isolering på vinden. väggen kommer totalt bli ca 3cm tjockare än tidigare så takutaprånget tror jag absolut inte är nån fara med.
vi bor inte i detaljplanerat område så tror att det inte är nån fara med bygglovet. Sen visst lite underhåll blir det ju men tror ändå att man har igen det på hur man trivs med huset :) frågan va ju mer om hur mycket man kan spara igen på uppvärmningskostnader kontra att ha det som idag.

25cm isolerering på vinden är inte mycket.

Byggde man fortfarande plankhus 1968?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.