1 484 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Tilläggsisolera gammalt hus innifrån
Jag ska sätta ytgips på samtliga väggar i mitt hus byggt -52. Efter jag borrat lite friskluftsventiler inser jag att väggarna knappast är väl isolerade. De består till 90% av rent trä bara.
Därför tänkte jag smälla på 2cm frigolit på insidan av alla ytterväggar, och sedan på med gips. Kanske inte någon drastisk förändring, men i alla fall någonting. Frågan är om jag ska sätta plast också mellan frigolit och gips? Det ska tilläggas att jag inte kommer att göra om alla innertak inom 10år i alla fall - och därmed kommer det inte upp plast i alla tak än på ett tag.
Hur skulle ni som kan lite mer gjort?
Därför tänkte jag smälla på 2cm frigolit på insidan av alla ytterväggar, och sedan på med gips. Kanske inte någon drastisk förändring, men i alla fall någonting. Frågan är om jag ska sätta plast också mellan frigolit och gips? Det ska tilläggas att jag inte kommer att göra om alla innertak inom 10år i alla fall - och därmed kommer det inte upp plast i alla tak än på ett tag.
Hur skulle ni som kan lite mer gjort?
Är det inte vettigare att försöka sej på att tilläggsisolera utifrån med tjockare isolering.
Nu vet jag inte iso värdet på cellplasten men det känns som att 20 mm extra inte gör sån enorm skillnad, mycket arbete för lite isolering..
Nu vet jag inte iso värdet på cellplasten men det känns som att 20 mm extra inte gör sån enorm skillnad, mycket arbete för lite isolering..
Nej extrajobbet är i stort sett noll då jag behöver fräsa in ny el annars (det är nästan mer jobb).
Utsidan är teglad så det går tyvärr inte!
Plast eller inte är den stora frågan
Utsidan är teglad så det går tyvärr inte!
Plast eller inte är den stora frågan
Nej jag kan aldrig tro att det är plast i taket. På mellanvåningen (den mellan källare och övervåning
kommer jag byta alla innertak och har då möjlighet att sätta plast. På ovanvåningen har jag paneltak och har inte för avsikt att byta det på ett tag. Men om det blir viktigt med plast där också så kanske jag gör det också så småningom...
Jag har pluggat alla självdragskanaler, satt friskluftsventiler i sovrum och mekanisk frånluft i badrum på ena våningen och hallen på ovanvåning.
Men det låter som om jag bör plasta då? Det som finns i golvet på övervåning är en sorts papp som ligger under isoleringen mot innertaket för mellanvåningen..
Jag har pluggat alla självdragskanaler, satt friskluftsventiler i sovrum och mekanisk frånluft i badrum på ena våningen och hallen på ovanvåning.
Men det låter som om jag bör plasta då? Det som finns i golvet på övervåning är en sorts papp som ligger under isoleringen mot innertaket för mellanvåningen..
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Vi har isolerat innifrån med dubbla korslagda 45mm skivor (då även vi ändå skulle dra om elen) samt la på en windstopper på org innerväggen för att minska luftflytten
Klicka här för att svara