Rickard.
Att montera den utanpå en luftad panel bara måste ge riktigt dålig valuta för pengarna, det leder in kylan bakom isoleringen.
Normalt montage är på utsidan av vindskyddet oavsett om den består av duk, papp, board eller gips.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Snitt på min fasad.

• Snitt av fasad som visar träkonstruktion och isolering.
Huset är byggt 1947.

Mina väggar ser likadana ut (svenska trähus 1955). Det tilläggsisolerades och fick plåtfasad i slutet av 70-talet. Jag tyckte det var korkat byggt tills jag rev två väggar och insåg att det inte fanns någon luftspalt... Så jag ser ingen anledning till varför det inte skulle funka bra direkt på panelen...

Rickard.
Nu ser jag inte hur panelen ser ut men är den såpass tät att det inte blir allt för stora kanaler upp bakom ser jag inte heller varför det inte skulle funka, eller ja funka gör det oavsett men frågan är väl mer hur effektivt det blir.

Kort tagit underifrån vid ett källarfönster.
Vid källarfönster så verkar panelen ligga mot putsade muren.

• Källarfönster sett underifrån där träpanelen möter en putsad mur, med byggnadsställning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Ingenjör Jesper skrev:
Mina väggar ser likadana ut (svenska trähus 1955). Det tilläggsisolerades och fick plåtfasad i slutet av 70-talet. Jag tyckte det var korkat byggt tills jag rev två väggar och insåg att det inte fanns någon luftspalt... Så jag ser ingen anledning till varför det inte skulle funka bra direkt på panelen...
Ok. Låter ju som inga problem med min idé. Fasaden får ju en luftspalt bakom ny ytterpanelen.

En tanke som har dykt upp för att slippa att väggen bygger mycket vid isolering är att lägga vindduk på befintlig panel (lockbrädor tas bort). 22mm läkt för luftspalt och ny träfasad.

Tror kostnaden för alla åtgärder som behövs runt om kring på fasaden inte motiverar den höga kostnaden för tilläggsisolera.

Tänker att det kanske gör lite för inomhusklimatet ändå

Vad är syftet då? Att få till en luftspalt?

Om inte stommen är rutten innanför panelen vet jag inte varför man skulle behöva bygga om och få till en luftspalt? Och är den rutten lär man väl behöva riva och byta betydligt mer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.