Ska bygga till och förlänga vårt putsade 1,5-plans hus. Eftersom jag ändå kommer att behöva putsa om den gamla delen är jag inne på att passa på att tilläggsisolera.

Väggkonstruktionen är tegelrader (obränt och bränt lertegel) i två rader, med luftspalt mellan. I kalkyler på nätet får jag det till att U-värdet på en sådan konstruktion är ungefär på 1,7, dessutom är det väldigt kallt på golvet mot sockeln vid ytterväggarna så jag tänker att man isolerar detta med.

Vad hade ni valt för tillvägagångssätt för detta? Cellplast (finns väl varianter som andas?) Mineralull?
Vilken tjocklek hade ni rekommenderat?
Har förstått att det är viktigt att fukten kan vandra i en sådan väggkonstruktion, stämmer det?

Något annat man ska tänka på?

Tack för hjälpen!

Två rader halvstenstegel har ungefär samma isoleringsvärde som 20 mm mineralull. Till det kommer luftspalten som ju också isolerar. Det är dock inte hela sanningen eftersom teglet genom sin tyngd också magasinerar värme och därför utnyttjar solenergin bättre. Inte minst genom den fördröjning som uppstår. Dagens värme kommer in på natten, och nattens kyla hjälper till på dagen. Upplevelsen av kyla inomhus är mycket subjektiv och man bör inte alltid lita på sin upplevelse. Oberoende av detta är det naturligtvis alltid bra att minska uppvärmningskostnaderna. Dina möjligheter att tilläggsisolera begränsas mest av vad som är estetiskt och praktiskt möjligt. Grunden kan behöva byggas på, taksprång förlängas och fönster flyttas ut. Frigolit har relativt högt ångmotstånd, så det är bättre att använda stenull som putsas utvändigt. Isoleringstillverkarnas hemsidor innehåller många exempel på möjliga lösningar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.