Jag ska tilläggsisolera mitt klassiska hobbyrum bakom garaget som är ihop med huset, byggt -78.
Från insidan: gips, stående råspont, plast, 45x70 reglar med kortlingar, osv.
Min första tanke var att riva råsponten och slå på liggande 45x45, 45 isolering, osb, gips men så nämner ritningarna att råsponten hjälper till att uppnå bärighet i ytterväggarna så då blev jag lite tveksam till att riva den.
Ifall jag reglar på råsponten så hamnar plasten mer än 1/3 in för 45 isolering (45/115),
så nu tänkte jag istället slå på 34x70 sen klyva isoleringen till ca 34, osb & gips. Detta ger 34/104 = ~32%.
Låter det klokt? Ska jag regla ståendes förskjutet eller liggandes och hursomhelst spelar det någon roll om jag tar 34x45 istället för 34x70?
Det kliar lite i fingrarna att ändå riva råsponten och byta plasten då den i andra väggar varit väldigt punkterad, sen snabbt styva upp med liggandes reglar innan taket kollapsar, men frågan är om liggandes 34x70 kan jämställas med ståendes råspont angående bärighet. Jag hittar ingen information om att stående panel ska hjälpa bärighet men sedan är det en väldigt tunn vägg också.
Tacksam för svar!