Tilläggsisolera utvändigt i hus utan ångspärr

2k läst  86 svar

  1. C
    Medlem Nivå 2
    Hej,

    Jag bor i ett nyköpt trähus från 1946. Om någon vecka tänker jag ge mig i kast med att byta ytterpanel. I samband med detta passar jag även på att tilläggsisolera ytterväggarna.

    Väggarna består idag av träpanel - vindpapp - 4-5 cm kartongliknande isolering - plankor - invändiga trä och gipsskivor - tapet.

    Efter vad jag lyckats läsa mig till är det inte ytterväggen lika riskfylld som vinden. Jag hade helst kört med organisk isolering men drar mig pga kostnad och att det är svårare att få tag i. Istället lutar jag åt att regla upp 70 mm eller 95 mm och stoppa in mineralull. Någon ångspärr är inte aktuell.

    Huset som tidigare varit oljeeldat, idag bergvärme, har kompletterats med mekanisk frånluft.

    Vad tror ni om att köra med mineralull? Är det dumsnålt eller en vettig lösning givet omständigheterna? Min egna känsla är att fuktproblem i väggarna inte borde vara ett problem givet den begränsade isoleringstjockleken.
     
  2. S
    Allvetare Nivå 10
    Det borde inte vara några som helst problem att göra som du skriver, med de förutsättningarna.
     
    Crewna gillar
  3. C
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar!

    Någon som inte delar sblixtens slutsats?
     
  4. J
    Medlem · Nivå 9
    Det främsta skälet till att man brukar ha en ångtätning på insidan när man använder mineralullsisolering är att kondens från inneluften kan få sådan isolering att tappa lite av sin funktion. Detta är inget stort problem. Under hela 50-talet byggde man med mineralull utan ångspärr och dessa hus står bra även idag. Eftersom du har en plankvägg bör du inte tillföra någon ångspärr heller. Använd en diffusionsöppen vindtätning på isoleringens utsida och gärna en luftspalt bakom träpanelen.
     
    Crewna gillar
  5. D
    Medlem · Nivå 7
    Nej så är inte fallet. Problemet är att den väldigt snabbt får en fuktighet där möglet trivs om förhållandet inte är helt bra. Cellulosa klarar perioder med högre fukthalt utan att bli så fuktig att problem uppstår.

    Många av dessa hus får problem när man slänger ut pannan och ersätter den med värmepump.
     
  6. Bästa svaret

    J
    Medlem · Nivå 9
    Jag tycker inte att det är lämpligt att uttrycka sig så kategoriskt. Oftast finns det en ångtrög asfaltpapp på plankstommens insida som gör att förhållandena inte blir så extrema. Själv har jag ägt ett plankhus från 1929 som jag på 1970-talet tilläggsisolerade utvändigt (då fanns inte cellulosaisolering annat än som såg- och kutterspån) och sedan bodde ytterligare 30 år i. Och där uppstod aldrig några mögelproblem. Självklart är isoleringsmaterial med hygroskopiska egenskaper som liknar träets att föredra.
     
  7. D
    Medlem · Nivå 7
    Vad jag menade med mitt negativa svar var att isoleringen inte slutar fungera. Den risk som finns är att man får mögel. Något som man i allmänhet inte ser förrän man river i väggen.
     
  8. K
    Medlem · Nivå 8
    Så länge det handlar om 70-95 mm stenull kan jag inte se att det är någon större risk. Det är fortfarande ganska tunn isolering totalt sett
     
  9. J
    Medlem · Nivå 9
    Med snart 50 års erfarenhet av byggbranschen har jag sett rätt många hus från både in- och utsidan och i genomskärning. Jag har ju sett betydligt fler skador som följd av en olämpligt placerad plastfolie än av bristen på en sådan. Det är dock ingen tvekan om att dagens myndighetsstödda trend till allt tjockare isoleringar är tveksam, åtminstone när det gäller trähus. Jag tycker inte man skall överdriva nyttan med en tilläggsisolering. Om Crewna:s hus har en tretums plankstomme kan det vara bättre att satsa pengarna på en annan åtgärd.
     
  10. C
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla svar. Jag är väl inläst på skillnaden i hur mineralull kontra organiska isoleringsmaterial binder fukt. Jag är också högst tveksam till om jag någonsin kommer att kunna ekonomiskt räkna hem en tjockare väggisolering, det handlar istället om inomhuskomforten.

    Jag ska kolla runt en vända och se om det inte går att få tag på trä-, lin- eller cellulosaisolering till en någorlunda kostnad i närområdet. Annars kör jag på med mineralull, nöjer mig med 70 mm och ser över ventilationen ordentligt.
     
  11. H
    Medlem · Nivå 7
    detta stämmer ju klart inte,
    anledningen är ju klart att när man tillägsisolerar en vägg så flyttar man daggpunkten in i väggen vilket leder till påväxt. Därför man sätter upp en plast som förhindrar inomhusfukten att nå daggpunkten.
     
  12. D
    Medlem · Nivå 7
    Om du menar daggpunkten för innomusluften, så ligger den alltid i väggen på vintern.
     
  13. H
    Medlem · Nivå 7
    För de första finns de ingen lag på att daggpunkten alltid hamnar i väggen på vintern.
    Beror ju självklart på massa faktorer, som temperatur, väggkonstruktion, isoleringstjocklek mm.

    Men om vi antar att de du säger är rätt så stärker de ju bara vad jag säger att plasten förhindrar inomhusfukten att nå daggpunkten.
     
  14. D
    Medlem · Nivå 7
    Var skulle den annars hamna?
     
  15. H
    Medlem · Nivå 7
    hamnar klart på utsidan av huset.
    Det är ju så här många äldre hus fungerar tunna väggar gör att daggpunkten hamnar på utsidan av väggen och risken för kondensation i väggen uteblir.
     

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: