44 874 läst ·
129 svar
45k läst
129 svar
Till er som använder cirkelsåg
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Matteandersen skrev:
Även jag står inför valet ifall man ska beställa en eller inte inför totalrenovering utav huset vi får snart. Om så blir fallet, så blir det en Makita DSP600ZJ. Hade redan bestämt mig att köpa en innan jag läste denna tråden, men nu vettefan.
Jag har en cirkelsåg redan (MAKITA DHS680Z)
och lillebrorsan har en batteridriven Milwaukee bordsåg som jag kan låna.
Får se efter alla era kloka kommentarer vad man bestämmer sig för.![]()
KÖP!Matteandersen skrev:
Även jag står inför valet ifall man ska beställa en eller inte inför totalrenovering utav huset vi får snart. Om så blir fallet, så blir det en Makita DSP600ZJ. Hade redan bestämt mig att köpa en innan jag läste denna tråden, men nu vete fan
Jag har en cirkelsåg redan (MAKITA DHS680Z)
och lillebrorsan har en batteridriven Milwaukee bordsåg som jag kan låna.
Får se efter alla era kloka kommentarer vad man bestämmer sig för.![]()
Du kommer inte att ångra dig. Ett av mina bästa köp verktygsmässigt.
Perfekt att såga fönstersalning, bänkskivor mm som kräver precision.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag har en 20 år gammal nätansluten Bosch cirkelsåg.
Med finklinga och såglinjal i plywood har jag byggt till köket.
Det var IKEA-skåp som skulle anpassas till en befintlig köksinstallation 28cm djup istället för 38 som är std idag. Sedan är inte IKEA och Marbodal överens om vad som är 60cm, så skåpbredden fick justeras något.
Några av luckorna gick inte att köpa med rätt mått, se de kapade jag också med cirkelsågen.
Med finklinga och såglinjal i plywood har jag byggt till köket.
Det var IKEA-skåp som skulle anpassas till en befintlig köksinstallation 28cm djup istället för 38 som är std idag. Sedan är inte IKEA och Marbodal överens om vad som är 60cm, så skåpbredden fick justeras något.
Några av luckorna gick inte att köpa med rätt mått, se de kapade jag också med cirkelsågen.
Jag har knappt använt kap/ger sedan jag skaffade batteridriven cirkelsåg plus en speedsquare.
Största skillnaden är att man bara behöver flytta virket en gång. Jag kan kapa direkt på virkeshögen och direkt bära brädan dit den ska sitta. Alternativt, om man exempelvis sätter trall eller panel, så kan jag såga direkt på plats. Ofta behöver jag inte ens mäta eftersom jag kan lägga brädan på plats och rita på den innan jag sågar.
Största skillnaden är att man bara behöver flytta virket en gång. Jag kan kapa direkt på virkeshögen och direkt bära brädan dit den ska sitta. Alternativt, om man exempelvis sätter trall eller panel, så kan jag såga direkt på plats. Ofta behöver jag inte ens mäta eftersom jag kan lägga brädan på plats och rita på den innan jag sågar.
Hmm detta är vad jag kallar cirkelsåg, om än modell mindre.T Ejmelie skrev:Jag har aldrig ägt en cirkelsåg. Sänksåg har jag dock haft i 10 år. Ett grymt verktyg som jag verkligen uppskattar. Även om den inte används jätteofta.
Ni som har cirkelsåg. Upplever ni att ni använder den mycket? Vad brukar ni använda den till?
Har ni både sänksåg och cirkelsåg eller har ni endast valt en av dem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Jag har handsågat med sänksågen utan skena en gång och det gör jag aldrig om. Cirkeln kommer fram när det ska klyvas brädor och jag inte står i snickeriet.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 284 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 284 inlägg
Har “bara” sänksåg, stick och ger. Ingen cirkelsåg. Överväger dock starkt en HKC 55 med korta skenan och då tror jag sänksågen slipper lite grovjobbet där sticksågen har för dålig precision och gersågen ligger riktigt pyrt till…. Allt för många gånger idag jag behöver gera något med skapligt snitt utan att orka ta fram gersågen eller fippla med långa sänksågsskenor
Redigerat:
Har en Makita DHS 660 som jag är väldigt nöjd med. Extremt smidig, enda nackdelen är att den bara tar 41 mm sågdjup i 45° vilket iofs väldigt sällan varit ett problem.
Hitachi cirkelsåg och blå Bosch battericirkelsåg. Väger mindre än sänksåg och är smidigare tycker jag. Eftersom jag normalt aldrig har klyvkniv på Hitachin så kan jag ”sänksåga” mitt i en skiva med dem också.
Vilken storlek är din såg och speedquare? Jag köpte en speedsquare från hiltefors men min dewalt006 batteri cirkel såg är ganska tungt, och min speedsquare glider lite. Det är svårt at såga rakt.P PatrikJo skrev:Jag har knappt använt kap/ger sedan jag skaffade batteridriven cirkelsåg plus en speedsquare.