Förstår inte riktigt. Min tigersåg går ut och in. Rakt fram. Vad kallas den rörelsen?

Har du tomt är den guld värd när det skall beskäras buskar och träd. Mycket smidigare än motorsåg.

En av de verktygen jag använde mest när jag bodde i hus.

Tack för alla svar!!
Var och klämde på lite tigersågar idag.
Tomt med både träd och buskar finnes, dessutom saker som ska rivas = I´m hooked!

Hur är det med sladdlös vs 230V-maskin?

Vore ju smutt att slippa sladd i trädgården men vill ju inte ha en maskin som somnar in efter 10 minuters använding.

En tiger är användbar. Senast den användes fick den kapa rötter långt ner i marken.
Jag har även kapat ved, kapat grenar och mindre träd. Sågat ner väggar. Sågat itu metall.
Min inhandlades för fönsterbyte då den var grymt bra att ha.
Kan vara bra att komplettera med en liten tiger med kort slaglängd där inte en större fungerar.
En liten får du även bra precision med.

Använder också min Makita tigersåg till diverse obskyra saker. Rötter i marken, träd, stuprör, avloppsrör. Efter att grävmaskinen mosat stugorna på tomten var den ovärderlig för att dela upp dem i mindre bitar. Ett verktyg man tar med sig i krig helt enkelt...

I
Idel lovord. Då måste det vara fel på mig, tycker det är det sämsta skit jag köpt, visserligen en billig, kan man inte nå att använda mothållet blir man så skakad att garnityret far ut.
Men som sagt, det är väl jag som inte kan, får kanske öva mer. Vet bara inte på vad, sågar jag ut dörrar å fönster måste ju de sättas tillbaks, får väl åka å köpa lite virke så jag har nåt att såga i.

Ja, man ska nog se till att använda mothållet. Annars kan jag tänka mig att det är jobbigt.

Jag skulle nog använda nåt annat verktyg/metod om man inte kommer åt att använda tigersågen som det är tänkt.

fabian2000 skrev:
Tack för alla svar!!
Var och klämde på lite tigersågar idag.
Tomt med både träd och buskar finnes, dessutom saker som ska rivas = I´m hooked!

Hur är det med sladdlös vs 230V-maskin?

Vore ju smutt att slippa sladd i trädgården men vill ju inte ha en maskin som somnar in efter 10 minuters använding.
Jag personligen förderar en sladdriven då jag ansåg det inte vara värt dubbla priset för att få en med batteri. Så jobbigt är det inte med en kabelvinda ;)

Kör en Malwaukee batterimaskin, sjukt bra maskin. Använder den till typ allt. Som många nämner är den ypperlig för trädgårdsarbete.
Batteritiden är helt ok, beror lite på vad som sågas förståss. 40m gummimatta som skulle klyvas då fick jag nyttja två batterier.

Är en tigersåg lämplig till att kapa mindre träd (har ingen motorsåg). Är det bättre för tunga jobb med en nätdriven tigersåg än en batteridriven?

Ja, tigern med ett argt blad för trä är grymt bra att ha i trädgården. I brist på motorsåg (och kunskap att hantera en sådan) har jag kapat träd (redan fällt) som är uppåt 30cm i diameter.

Bättre med nät än batteri - det beror ju på hur länge man ska såga....

Använder nästan uteslutet min batteri tiger, är så jäkla skönt att inte snubbla och sparka omkring sladd f-n. Nät tiger den använder jag bara på riktiga fuljobb... oljetankar, slakta bil eller dylikt.

Visst man kommer ju inte jättelångt med ett batteri, men jag tycker att drifttiden är ok per akka.

MathiasS skrev:
Bättre med nät än batteri - det beror ju på hur länge man ska såga....
Jag frågade med tanke på tunga jobb som sågning av träd. Gissar att nätdriven såg är kraftfullare än batteridriven. Stämmer det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.