3 952 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Tidal
Sida 1 av 2
Är det någon av som har tidal (musikstreamingtjänst med hög ljudkvalitet)?
Jag har fått ett problem på halsen! Abonnemanget förlängdes inte som vanligt, utan jag fick erbjudande om att förlänga avtalet men då nästan 50% dyrare. Har mailat Tidal men får inget svar. ....så ett långskott är om någon av stött på detta.
Jag har fått ett problem på halsen! Abonnemanget förlängdes inte som vanligt, utan jag fick erbjudande om att förlänga avtalet men då nästan 50% dyrare. Har mailat Tidal men får inget svar. ....så ett långskott är om någon av stött på detta.
Tror att jag hittade lösningen. Apple avslutade mitt löpande abonnemang på Tidal, troligen i samband med en uppdatering av OS under maj juni. Numera tar Apple 30% extra avgift på alla kostnader för en app. I detta fall 80 kr i månaden. Troligen vill de ha prenumeranter på sina egna tjänster. Men förbannad blir jag då de gör på detta sätt.trähandtag skrev:Är det någon av som har tidal (musikstreamingtjänst med hög ljudkvalitet)?
Jag har fått ett problem på halsen! Abonnemanget förlängdes inte som vanligt, utan jag fick erbjudande om att förlänga avtalet men då nästan 50% dyrare. Har mailat Tidal men får inget svar. ....så ett långskott är om någon av stött på detta.
Ganska sjukt. Men man förvånas väl inte längre. Jag har inte stött på något som använder Tidal, vad är fördelen mot Spotify?trähandtag skrev:Tror att jag hittade lösningen. Apple avslutade mitt löpande abonnemang på Tidal, troligen i samband med en uppdatering av OS under maj juni. Numera tar Apple 30% extra avgift på alla kostnader för en app. I detta fall 80 kr i månaden. Troligen vill de ha prenumeranter på sina egna tjänster. Men förbannad blir jag då de gör på detta sätt.
för mig handlar det om ljudkvalitet. I den ljudanläggning som jag har hörs komprimeringen av ljudet i exempelvis Spotify (även i premiumversionen). Tidal med hfi-kvalitet sänder ett betydligt bättre ljud, men det kostar också 199 kr i månaden.
Jag tror att många inte har tillräckligt bra ljudutrustning eller inte bryr sig för att man skall uppgradera till Tidal Hifi.
Tack för omtanken.
Jag tror att många inte har tillräckligt bra ljudutrustning eller inte bryr sig för att man skall uppgradera till Tidal Hifi.
Tack för omtanken.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Varför köpte du inte abonnemanget via webben? Att Apple tar 30% av intäkterna på in-app-köp framgår tydligt för utvecklarna av tjänsten. Att abonnemanget avslutades berodde på att avtalet mellan dig som kund och Tidal hade förändrats. Tidal kunde har gjort som Spotify och låtit abonnemanget skötas via webben istället.
Tidal är snart en del av Apple Music ändå.
Tidal är snart en del av Apple Music ändå.
..för att när jag skaffade Tidal (eller wimp som det då hette) för 3 år sedan var inte avtalsformen på detta sätt. Jag skapade abonnemanget via Ipad, då detta vid denna tidpunkt inte var något problem. Kan inte förstå vad som ändrats i mitt avtal mellan mig och Tidal, då det bara löpt på med 199 kr i månaden och pengar dragits den 10:e i månaden. Den 10 juni så fungerar inte abonnemanget. Jag upptäcker att kostnaden via Ipad är 30 % högre. Återupptar abonnemanget genom att betala via PC, då jag som skrev upptäckte att Apple tar 30% i fee. Jag tror fortfarande att det 14 sidiga avtal med Apple i samband med uppdatering av OS (tyvärr läste jag detta avtal lite slarvigt
) , har jag godkänt att man avslutar alla abonnemang som inte har rätt avtalsform enligt Apple.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Nej, men i och med att Tidal ändrade prissättningen (av någon anledning) såg de väl det som bäst att du fick välja hur du vill fortsätta. Det här har inget med Apple och dig att göra.
Tidal tar fortfarande 199 kr i månaden, men via Ipad är priset numera 279 kr i månaden.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Jag har fortfarande svårt att förstå varför inte Tidal tar bort möjligheten till in-app-köp. Jämför med Netflix och Spotify. Känns som en ren protest för att de inte vill följa reglerna.
Spotify ska väl också höja för alla som kör via Apple har jag läst... Något med att Apple förändrat licensvillkoren så du får inte ta betalt "på sidan om" längre...
F.ö. när det gäller att höra skillnaden på komprimering så slog HiFi Klubben på stort med sitt fantastiska ljud och där man kunde höra skillnaden på "riktig" HiFi och Spotify "skräp". Visade sig dock att båda anläggningarna matades från Spotify men ett trettiotal töntar stod där och skränade om hur mycket bättre "riktig" HiFi är... Det var ett misstag att de matades från samma källa och inte ens personalen märkte det...
F.ö. när det gäller att höra skillnaden på komprimering så slog HiFi Klubben på stort med sitt fantastiska ljud och där man kunde höra skillnaden på "riktig" HiFi och Spotify "skräp". Visade sig dock att båda anläggningarna matades från Spotify men ett trettiotal töntar stod där och skränade om hur mycket bättre "riktig" HiFi är... Det var ett misstag att de matades från samma källa och inte ens personalen märkte det...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Inga förändringar på Apples villkor för i-appen-köp. Om man (som Spotify) tar betalt på annat atälle än i appen, får man enligt reglerna inte visa det i appen. Du kan inte köpa innehåll i Spotify-appen (än?). I det läget tar Apple 30% av beloppet för att du och appen utnyttjar deras tjänster.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Problemet är väl att dom motarbetar Spotify som är en konkurrent men ser mellan fingrarna när netflix, Cmore mfl har samma upplägg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Det där är en nätmyt. Snarare så att Apple har sett mellan fingrarna med Spotify som med den nuvarande appversion bryter mot reglerna. Trycker man tillräckligt många gånger på Premium-uppmaningen, får man helt plötsligt ett erbjudande om att uppgradera utanför Apples system. Ett regelbrott. Trots det har Apple låtit Spotify-appen finnas kvar, när andra har blivit borttagna bums.Stringfellow Hawke skrev:
<rant>trähandtag skrev:
Jag säger inte det inte går att höra skillnad mellan lossless och 320kbit Ogg Vorbis, men min erfarenhet är att när man eliminerat de vanligaste felkällorna (olika utgåvor, dålig nivåmatchning etc.) är det försvinnande små skillnader. Så små att man måste ha bra utrustning och bra inspelningar och vara en tränad lyssnare för att kunna detektera skillnaden, och det är svårt att avgöra vilken som egentligen låter bättre... Jämfört med den skada som åsamkas inspelningarna vid mastringen eftersom man slentrianmässigt dynamikkomprimerar och brickwallimiterar sönder inspelningen fullständigt nuförtiden så blir det lite som att sila mygg och svälja kameler, det här med lossless, vad gäller ljudkvalitet...
Hade Jay-Z och Co varit seriöst intresserade av att förmedla genuint bra ljudkvalitet så hade man börjat där, med att sluta mastra sönder sina egna alster och bryta trenden med att förstöra ljudkvaliteten vid mastringen innan man släpper inspelningen till pöbeln...
</rant>
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Och vad är det verkliga problemet med det? Du ser inte konkurrensproblemet med att Apple vill tvinga en konkurrent till en betaltjänst där Apple tar 30%?Johan Gunverth skrev:Det där är en nätmyt. Snarare så att Apple har sett mellan fingrarna med Spotify som med den nuvarande appversion bryter mot reglerna. Trycker man tillräckligt många gånger på Premium-uppmaningen, får man helt plötsligt ett erbjudande om att uppgradera utanför Apples system. Ett regelbrott. Trots det har Apple låtit Spotify-appen finnas kvar, när andra har blivit borttagna bums.
Man får dessutom inte ta högre pris via appstore än på annan plats, dvs det går inte att kompensera för Apples avgift.
Skulle detta komma till EU's konkurrens-domstol åker dom på pisk direkt, alldeles för dominerande plattform för att få hålla på på detta sätt.