2 883 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Tid på en faktura (vad borde ingå)
Sida 1 av 2
Fick nyligen en faktura för ett mindre eljobb, installation av två dimrar. De säger att de lagt 3h på mig som kund och därför debiterat mig för det. Till saken hör att en person var här ca 45-50 min. Deras företag är 20 min från mig. Jag får inte ihop ekvationen och frågade dem. Då säger de att de har hämtat varorna de ska installera, jag kan köpa det resonemanget. Men uträttar inte man som hantverkare flera ärenden samtidigt när man ändå ska dit och hämtar flera kunders varor? Då blir det en dubbeldebitering om alla ska betala för samma jobb.
De anser också att jobbet med skatteverket för ROT-avdrag har tagit tid och ingår i de 3h, hur bökigt är det att skicka in de uppgifterna?
Inga större summor att bråka om men får lite dåliga vibbar och elektriker tar ju en del per timme.
De anser också att jobbet med skatteverket för ROT-avdrag har tagit tid och ingår i de 3h, hur bökigt är det att skicka in de uppgifterna?
Inga större summor att bråka om men får lite dåliga vibbar och elektriker tar ju en del per timme.
De debiterar kanske per påbörjad timme?S SiHin skrev:Fick nyligen en faktura för ett mindre eljobb, installation av två dimrar. De säger att de lagt 3h på mig som kund och därför debiterat mig för det. Till saken hör att en person var här ca 45-50 min. Deras företag är 20 min från mig. Jag får inte ihop ekvationen och frågade dem. Då säger de att de har hämtat varorna de ska installera, jag kan köpa det resonemanget. Men uträttar inte man som hantverkare flera ärenden samtidigt när man ändå ska dit och hämtar flera kunders varor? Då blir det en dubbeldebitering om alla ska betala för samma jobb.
Dina 1,5 timmar plus tid för inköp plus administration blir garanterat över två timmar, så tre timmar låter inte direkt off..
Håller med om att det inte är helt off. Men har man rätt till att de ska kunna specificera vad de har lagt tiden på?Violina skrev:
Om den administrativa biten med ROT gör att de tippar över 2h märket så har ROT ingen effekt på mindre jobb? eller tänker jag fel?
Hantverkare brukar ha en minimidebitering, oftast tre eller fyra timmar. Småjobb lönar sig inte annars.
Och en småskuttelektriker åker hem till dig för att de vad som behövs, sen åker de till ahlsell och handlar, åker sen hem till dig och gör jobbet. Är det saker som ska köras till återvinning, då får du betala resan och avgiften (700 spänn?). Slutligen ska de hantera rotavdragen, och den tiden måste de också ta betalt för.
En större firma har större möjligheter till synergier.
Och en småskuttelektriker åker hem till dig för att de vad som behövs, sen åker de till ahlsell och handlar, åker sen hem till dig och gör jobbet. Är det saker som ska köras till återvinning, då får du betala resan och avgiften (700 spänn?). Slutligen ska de hantera rotavdragen, och den tiden måste de också ta betalt för.
En större firma har större möjligheter till synergier.
De behöver (nog) inte kunna speca exakt på minuten..S SiHin skrev:
Det är en del administration med att söka rotavdrag, därför många hantverkare inte gör det på små uppdrag (det lönar sig helt enkelt inte), men om kunden kräver det så gör de ju det, men det slår ofta tillbaka på det sättet som du beskriver..
Det funkar så här. Du ska betala det pris som ni har avtalat enligt konsumenttjänstlagen. Men nu verkar ni inte har avtalat om ett pris. Då finns det en reservregel i konsumenttjänstlagen. Enligt den så ska du enligt praxis i domstol betala vad de lokala företagen i branschen vanligen tar för ett arbete som detta. Om ni har kommit överens om att det ska räknas timmar med en viss timdebitering så ska företaget också använda det när de beräknar vad du ska betala. Har ni inte ens kommit överens om det så beräknar de vad du ska betala på det sättet i alla fall eftersom det är branschstandard.S SiHin skrev:Fick nyligen en faktura för ett mindre eljobb, installation av två dimrar. De säger att de lagt 3h på mig som kund och därför debiterat mig för det. Till saken hör att en person var här ca 45-50 min. Deras företag är 20 min från mig. Jag får inte ihop ekvationen och frågade dem. Då säger de att de har hämtat varorna de ska installera, jag kan köpa det resonemanget. Men uträttar inte man som hantverkare flera ärenden samtidigt när man ändå ska dit och hämtar flera kunders varor? Då blir det en dubbeldebitering om alla ska betala för samma jobb.
3 h arbete låter helt rimligt på ett småjobb som detta. Det är typiskt vad man åker på när man tar hem ett elinstallationsföretag. Så det är troligen bara att betala och vara glad.
Får väl göra detClaes Sörmland skrev:
Det funkar så här. Du ska betala det pris som ni har avtalat enligt konsumenttjänstlagen. Men nu verkar ni inte har avtalat om ett pris. Då finns det en reservregel i konsumenttjänstlagen. Enligt den så ska du enligt praxis i domstol betala vad de lokala företagen i branschen vanligen tar för ett arbete som detta. Om ni har kommit överens om att det ska räknas timmar med en viss timdebitering så ska företaget också använda det när de beräknar vad du ska betala. Har ni inte ens kommit överens om det så beräknar de vad du ska betala på det sättet i alla fall eftersom det är branschstandard.
3 h arbete låter helt rimligt på ett småjobb som detta. Det är typiskt vad man åker på när man tar hem ett elinstallationsföretag. Så det är troligen bara att betala och vara glad.
Då plingar konsumenttjänstlagen in igen.S SiHin skrev:
Prisuppskattningen får maximalt överskridas med 15% på fakturan. Nu gäller det att det var exakt samma jobb som prisuppskattnigen gavs på. Du kan inte ändra på jobbet efteråt, då gäller den inte.
Ðels får hantverkaren inga pengar från Skatteverket förrän du betalat fakturan och sedan ska de fylla i lite uppgifter till Skatteverket och sedan vänta några dagar på pengar. Hantverkaren får agera bank åt digS SiHin skrev:Fick nyligen en faktura för ett mindre eljobb, installation av två dimrar. De säger att de lagt 3h på mig som kund och därför debiterat mig för det. Till saken hör att en person var här ca 45-50 min. Deras företag är 20 min från mig. Jag får inte ihop ekvationen och frågade dem. Då säger de att de har hämtat varorna de ska installera, jag kan köpa det resonemanget. Men uträttar inte man som hantverkare flera ärenden samtidigt när man ändå ska dit och hämtar flera kunders varor? Då blir det en dubbeldebitering om alla ska betala för samma jobb.
Dessutom är inte hantverkaren skyldig att erbjuda rot.
Egentligen borde alla hantverkare ta en administrativ avgift på rotfakturor med 100 kr för det blir faktiskt merjobb