Byggahus.se
Håller på att bygga ut mitt hus. Min byggare sköter det mesta, men jag är byggherre. Alla fakturor går till mig. För att snabba på processen med murning togs det in några polska herrar till att mura källarväggar på en liten del av källaren. Dom gjorde ett fint jobb, men jobbade låångsamt. Resten av källaren murades av min byggares medarbetare. Tror att polackerna har avtalsenlig lön.

Har nu fått fakturan från "polska" firman(med svensk ägare, enligt min byggare ska dom vara seriösa). Höll på att ramla av stolen. Skulle vilja kolla om den är rimlig.

Källardelen är 3,5 * 4,5 meter ytterkant. Fyra väggar(ej 90 graders vinkel på väggarna), med en dörröppning 1m. ingen balk över öppningen. 10 blocks höjd(2m). 25 cm leca. Stötfog. Ingen puts hanns med.

För detta har jag blivit fakturerad 2(man) * 34,5 tim a 380+moms. + 900(+m) i framkörning. tot 33900.

Dom var där tre dagar. Kom rätt sent minst två morgnar. vet också att dom inte jobbade speciellt sent i alla fall två av dagarna, har "bildbevis" på detta. Tyvärr vet jag inte hur länge dom jobbade tredje dagen.

Hur rimligt verkar detta? Försöker dom blåsa mig?

69 timmar för 32 kvm leca mur?

Byggarens kollegor gjorde sedan resten av källaren. Drygt dubbelt så stor, mer vinklar och mellanväggar. Samma tid ca. Och då slammade han också.

Värt att klaga?
 
  • källare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut.

Deras fakturor tyder ju på att de skulle ha jobbat 11.5 timmar per dag och har du koll på arbetstiden de verkligen gjorde två av dagarna så kräv en specificering av tiderna och stämmer itne det sen så skulle jag ta ett alvarligt snack med det bolaget
 
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.