Hej! På Tibber står det OBS! Mätare av modell Kamstrup Omnipower kräver extra strömförsörjning via micro-USB. Jag har en sån elmätare betyder det att jag måste dra en egen strömförsörjning till elskåpet eller finns det USB på elmätaren man bara kopplar in utöver P1 Porten? Känns ju oerhört bökigt att fixa detta utomhus kommer ju inte ens kunna stänga elskåpet om jag ska dra en egen kabel dit.

V Vanhedern skrev:
Hej! På Tibber står det OBS! Mätare av modell Kamstrup Omnipower kräver extra strömförsörjning via micro-USB. Jag har en sån elmätare betyder det att jag måste dra en egen strömförsörjning till elskåpet eller finns det USB på elmätaren man bara kopplar in utöver P1 Porten? Känns ju oerhört bökigt att fixa detta utomhus kommer ju inte ens kunna stänga elskåpet om jag ska dra en egen kabel dit.
Beror ju lite på vart mätarskåpet sitter. Det finns två utmaningar. Den ena är att ström behövs för vissa modeller av elmätare. Den andra utmaningen är styrkan på wifi (som är under all kritik. Plåtskåp och wifi är generellt en rätt kass kombo).

Om ditt mätarskåp sitter på en husvägg rekommenderar jag att dra ett flexrör genom väggen och dra igenom en tp-kabel. På så vis får du in tibber pulse på insidan av huset. På den sidan av väggen har du förhoppningsvis enklare tillgång till ett eluttag.

Står mätarskåpet skiljt från huset har du ett betydligt tråkigare projekt framför dig. Jag hade i så fall bara dragit en skarvsladd av rätt ip-klassning utifrån och in i skåpet och löst det så till våren, tills du har möjligheter att göra något mer seriöst.

Jag har kört både tibber pulse och ngenic track. Båda har haft samma utmaning med relativt dålig signal, även om tibber pulse kör wifi och ngenic track pratar med ngenics huvudenhet via annan signal.

Jag har däremot sluppit strömstrulet då jag har en elmätare som kan ge den lilla kräm som tibber pulse kräver.

• Gilla
Daleby
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.