Mycket får man pyssla och meka med de här klippare, ibland tryter tålamodet. Min han går inte ut efter full laddning innan den har vilat en stund och dör ute på tomten när batteriet är svagt. Har kollat volten och konstaterat att det är mjukvaran som ger detta trasslet.

Byt mjukvara till september versionen då inga problem

tack, ska testa!

Lyckades få igång klipparen igår efter att jag satt in rätt adress samt startat den jämte laddningsstationen :).

Jag bar då ut klipparen till den zon som hade längst gräs och satte igång den på auto. Den åkte då rakt fram tills den kom fram till begränsningsslingan. När den kom dit så satte den på klippmotorn och började klippa vägen tillbaka till laddstationen. Spelade ingen roll att jag gick in på line och stängde av kantklippning på alla dagar.

Upplever ni alla detta med den nya mjukvaran, eller är det någon inställning jag missat?

Mina försök att uppdatera mjukvaran på den här klipparen börjar nu mer bli som ett skämt. Jag är fullt medveten om att detta inte är ett forum för datornördar utan för en gräsklippare men kanske mina problem kan hjälpa någon annan så därför fortsätter jag skriva tills jag löst det.

Efter att ha upptäckt att in 8.1 inte har funktionen med portar (fanns inte alls i enhetshanteraren) och lyckats installera dom så kom jag ändå inte vidare. Kom på att min jobbdator kör in7 så jag testade med den men där tror jag inte att jag har rättigheter att installera drivrutiner så det sket sig direkt.

Kom då på att jag hade en gammal burk som fungerat som server för ca 6-7 år sen och den körde XP. Lyckades leta upp den och alla kablar å annat bara för att upptäcka att den saknade com3 port helt. La till den genom att lägga till ny hårdvara och installerar drivrutinen men det funkar ändå inte! Jag får upp både COM1 och COM3 i mcuisp programmet men det står "Used Multiport-kommunikationsport". Se bild IMG_20150508_143650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som kan förbarma sig över mig med sina datorkunskaper och tala om vad det är för fel på mina datorer och/eller mig!?

Om du väljer com1!

Idag har jag hjälpt 7 kompisar med nya mjukvaror både i display och i mainkort. Tur att man har 90 tals datorer hemma, både stationära och bärbara..i o för sig gamla kort inte alltid ger någon förbättring av klipparen...

Hade stora problem med att få igång kommunikationen med min S510 via USB från datorer med såväl Windows 7 som Windows 8.1. Tidigare höll jag liv i en gammal XP-maskin enbart för programmeringen, där den bundlade drivrutinen fungerade. Nu när samma maskin ligger på tippen var jag tvungen att ta tag i problemet.

Letade länge över hela Internet, bland annat i forum och på Prolifics egna supportsidor. Ofta utlovades stöd för Win7, men installation slutade ändå med en gul varningstriangel i enhetshanteraren.

Till slut testade jag följande länk per rekommendation i ett forum:

http://www.cooldrives.com/wividrforprc.html

Tog ner och installerade Vista-drivrutinen från Cooldrives till min Windows 8.1 x64, och det fungerar nu lika bra som förr. Men se till att avinstallera ev. rester från tidigare försök först, via lägg/till ta bort program och enhetshanteraren, för att bli av med drivrutinsrester som sen kan trassla till det.

Bifogar fyndet bundlat med programmerare mcuisp.exe och senaste programvara 201411 för S510, i det fall länkar skulle dö i framtiden.

Hoppas att detta hjälper alltid någon!

• Gilla
Marquiz och 1 till
  • Laddar…
Tack för fyndet...

nordpolen skrev:
Hade stora problem med att få igång kommunikationen med min S510 via USB från datorer med såväl Windows 7 som Windows 8.1. Tidigare höll jag liv i en gammal XP-maskin enbart för programmeringen, där den bundlade drivrutinen fungerade. Nu när samma maskin ligger på tippen var jag tvungen att ta tag i problemet.

Letade länge över hela Internet, bland annat i forum och på Prolifics egna supportsidor. Ofta utlovades stöd för Win7, men installation slutade ändå med en gul varningstriangel i enhetshanteraren.

Till slut testade jag följande länk per rekommendation i ett forum:

[länk]

Tog ner och installerade Vista-drivrutinen från Cooldrives till min Windows 8.1 x64, och det fungerar nu lika bra som förr. Men se till att avinstallera ev. rester från tidigare försök först, via lägg/till ta bort program och enhetshanteraren, för att bli av med drivrutinsrester som sen kan trassla till det.

Bifogar fyndet bundlat med programmerare mcuisp.exe och senaste programvara 201411 för S510, i det fall länkar skulle dö i framtiden.

Hoppas att detta hjälper alltid någon!
Stort tack, jag hade nästan gett upp hoppet men detta ska testas ASAP. !

Några andra tips? (som t.ex. att starta om datorn x-antal gånger samt snurra runt tre varv och hoppa på ett ben 1 minut mellan varje moment?) ;)

Redigerat:
Ni som har kört i win 8.1. Hur gör ni med portarna initialt? Om man går in i enhetshanteraren så finns det inga portar, de nämns inte på "menyn". Efter lite eftersökningar verkar det som att det ska vara såhär. Man kan gå in och installera dom manuellt men jag blir inte riktigt klok på om man ska behöva göra det eller inte. Jag har sett/läst alternativ med båda och jag har lagt till och tagit bort portarna så nu börjar jag bli helt snurrig på vilka alternativ jag testat och inte.

Har ni gjort detta innan ni började med drivrutinerna eller har ni helt enkelt skippat detta eller finns de redan från början i er enhetshanterare?

Jag lyckades inte få det att fungera på min win8x pc även med den drivrutinen som postades ovanför här. Fick nog det att fungera med porten men när jag ska uppdatera mjukvaran i klipparen så får jag svaret "Error or port alreade in use" eller något i den stilen.
Har tröttnat på att försöka med win 8 och blåser om pc:n till win 7 istället, vilket är i mina ögon ett bättre os för en vanlig pc än win 8.

Rensade min maskin med Windows 8.1 Pro x64 idag och började om från början med de filer jag postat ovan. Det fungerade återigen, så inget fumligt misstag har begåtts med själva filerna. Ska försöka att ge lite fler detaljer kring vad som fungerat för mig:

Inga portar ska läggas till eller tas bort manuellt, varken under XP eller 8.1.

1. Öppna Enhetshanteraren.
2. Sätt i USB-kabeln mellan dator och klippare. En ny enhet dyker upp.

Om enheten dyker upp som "USB-Serial Controller" under "Andra enheter" finns ingen drivrutin installerad för enheten. Hoppa i.s.f. till punkt 10.

Annars om enheten dyker upp som "Prolific USB-to-Serial Comm Port (COMX)" (där X i mitt fall är en 3:a) under "Portar", fortsätt till nästa steg.

Om det inte dyker upp någonting står jag rådlös.

3. Högerklicka på enheten. Välj "Egenskaper" och fliken "Drivrutin".
4. Den drivrutin som fungerar för mig har fingeravtrycket:

Leverantör: Prolific
Datum: 2007-07-31
Version: 3.2.0.0
Digitalt signerad av: Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher

Om det ser ut som ovan borde det fungera. Om inte har jag inga fler råd att ge.

Om du däremot ser något annat behöver drivrutinen bytas ut. Jag vet att ex. version 3.4.67.325 och många andra inte fungerar för mig. Det sammanfaller i.s.f. med en gul triangel på enheten och en feltext likt "Enheten fungerar inte". Enheten dyker upp i mcuisp.exe, men som "Used" och är därmed inte brukbar.

5. Avinstallera ev. Prolific drivrutinspaket i "Kontrollpanelen" -> "Avinstallera ett program".

6. Avinstallera den korrupta drivrutinen m.h.a. Enhetshanteraren genom att högerklicka på enheten -> "Avinstallera" -> Bocka i "Ta bort drivrutinen för denna enhet" -> "OK".

7. Radera drivrutinsfilen för PL2303, C:\Windows\System32\Drivers\ser2pl64.sys, om en sådan finns kvar.

8. Välj "Åtgärd" -> "Sök efter maskinvaruförändringar" i Enhetshanteraren.

9. Enheten ska nu dyka upp som "USB-Serial Controller" under "Andra enheter". Om inte, iterera steg 6 - 8 tills så sker.

10. Ladda ner zip-filen från mitt tidigare inlägg, packa upp och installera "Prolific PL2303 Vista_7_8 driver.exe". Alternativt ladda ner "vista-prolific-chip-driver-for-serial-adapters.zip" direkt från Cooldrives, packa upp och installera "vista_installer.exe".

11. Ta ur och sätt i USB-kabeln eller sök efter maskinvaruförändringar.

12. Kontrollera att enheten dyker upp som "Prolific USB-to-Serial Comm Port (COMX)" under "Portar" och inte är försedd med en gul varningstriangel.

13. Kontrollera drivrutinens fingeravtryck enligt punkt 3 och 4.

14. Starta mcuisp.exe. Porten ska nu dyka upp som "COMX: Free Prolific USB-to-Serial Comm Port", där X i mitt fall är en 3:a.

• Gilla
Marquiz och 2 till
  • Laddar…
nordpolen skrev:
Rensade min maskin med Windows 8.1 Pro x64 idag och började om från början med de filer jag postat ovan. Det fungerade återigen, så inget fumligt misstag har begåtts med själva filerna. Ska försöka att ge lite fler detaljer kring vad som fungerat för mig:

Inga portar ska läggas till eller tas bort manuellt, varken under XP eller 8.1.

1. Öppna Enhetshanteraren.
2. Sätt i USB-kabeln mellan dator och klippare. En ny enhet dyker upp.

Om enheten dyker upp som "USB-Serial Controller" under "Andra enheter" finns ingen drivrutin installerad för enheten. Hoppa i.s.f. till punkt 10.

Annars om enheten dyker upp som "Prolific USB-to-Serial Comm Port (COMX)" (där X i mitt fall är en 3:a) under "Portar", fortsätt till nästa steg.

Om det inte dyker upp någonting står jag rådlös.

3. Högerklicka på enheten. Välj "Egenskaper" och fliken "Drivrutin".
4. Den drivrutin som fungerar för mig har fingeravtrycket:

Leverantör: Prolific
Datum: 2007-07-31
Version: 3.2.0.0
Digitalt signerad av: Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher

Om det ser ut som ovan borde det fungera. Om inte har jag inga fler råd att ge.

Om du däremot ser något annat behöver drivrutinen bytas ut. Jag vet att ex. version 3.4.67.325 och många andra inte fungerar för mig. Det sammanfaller i.s.f. med en gul triangel på enheten och en feltext likt "Enheten fungerar inte". Enheten dyker upp i mcuisp.exe, men som "Used" och är därmed inte brukbar.

5. Avinstallera ev. Prolific drivrutinspaket i "Kontrollpanelen" -> "Avinstallera ett program".

6. Avinstallera den korrupta drivrutinen m.h.a. Enhetshanteraren genom att högerklicka på enheten -> "Avinstallera" -> Bocka i "Ta bort drivrutinen för denna enhet" -> "OK".

7. Radera drivrutinsfilen för PL2303, C:\Windows\System32\Drivers\ser2pl64.sys, om en sådan finns kvar.

8. Välj "Åtgärd" -> "Sök efter maskinvaruförändringar" i Enhetshanteraren.

9. Enheten ska nu dyka upp som "USB-Serial Controller" under "Andra enheter". Om inte, iterera steg 6 - 8 tills så sker.

10. Ladda ner zip-filen från mitt tidigare inlägg, packa upp och installera "Prolific PL2303 Vista_7_8 driver.exe". Alternativt ladda ner "vista-prolific-chip-driver-for-serial-adapters.zip" direkt från Cooldrives, packa upp och installera "vista_installer.exe".

11. Ta ur och sätt i USB-kabeln eller sök efter maskinvaruförändringar.

12. Kontrollera att enheten dyker upp som "Prolific USB-to-Serial Comm Port (COMX)" under "Portar" och inte är försedd med en gul varningstriangel.

13. Kontrollera drivrutinens fingeravtryck enligt punkt 3 och 4.

14. Starta mcuisp.exe. Porten ska nu dyka upp som "COMX: Free Prolific USB-to-Serial Comm Port", där X i mitt fall är en 3:a.
Mycket bra! Jag ser direkt några punkter där jag gjort fel. Ska åtgärdas i helgen!
Stort tack!

Jag vet att Prolific blev förbannade på alla Kinesiska kopior och la in en spärr i senare versioner av drivrutinen, vill ni vara säkra på att få det att fungera rekommenderar jag att ni använder nedanstående drivrutin.

Funkar bra på 64 bit OS trots att det står 32 bit på den.

Kör först DRemover.exe, starta om datorn -- OBS viktigt! --

peta i usb - com adaptern, avbryt automatisk hämtning av drivrutin och peka till mappen med win drivrutinerna.

https://code.google.com/p/drivers-s... Vista - 7 - Linux - Mac 32 bits.zip&can=2&q=

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.