249 993 läst ·
1 367 svar
250k läst
1,4k svar
Tian chen s510
Det kanske bara är regleringen som kompenserar för långsamt på lutningen för min går också rakare på längre sträckor. Styrkan verkar ju finnas.eleson skrev:
Japp den orkar i min branta backe med, men man märker tydligt att den gör långsammare uppför och för ned. Som om den inte håller i den, inte har ordentlig kontroll.Ola.L skrev:
Det jag fått förklarat från Tianchen och Veikko är att det kan vara något med kompassen. Antingen att den inte hinner rikta in sig eller att den av någon anledning blir störd så klipparen inte kan hålla den riktning som den ska. Ett tips är att dra om lite kablar inne i klipparen för att minimera risken att magnetfälten från dessa stör kompassen. Det verkar ha funkat för vissa, men jag har svårt att se någon skillnad. Som sagt så fungerar det vissa dagar och andra inte - vet inte om ni upplever samma sak?eleson skrev:
Har inte hunnit pröva så mycket ännu, kanske får förbättra kabeldragningen för kompassen och se hur det funkar sen, nån som provat är det bökigt, hjälper det?henrickba skrev:Det jag fått förklarat från Tianchen och Veikko är att det kan vara något med kompassen. Antingen att den inte hinner rikta in sig eller att den av någon anledning blir störd så klipparen inte kan hålla den riktning som den ska. Ett tips är att dra om lite kablar inne i klipparen för att minimera risken att magnetfälten från dessa stör kompassen. Det verkar ha funkat för vissa, men jag har svårt att se någon skillnad. Som sagt så fungerar det vissa dagar och andra inte - vet inte om ni upplever samma sak?
Jag har provat och jag har svårt att se om det hjälper i mitt fall. Problemet finns fortfarande. Veikko säger att det hjälpt för andra. Du behöver öppna upp klipparen och förlänga kabeln som går till laddstiften så den går att dra runt kortet istället för över. Övriga kablar går att dra runt utan att förlänga.Ola.L skrev:
Det finns på min 'att göra' lista.henrickba skrev:Det jag fått förklarat från Tianchen och Veikko är att det kan vara något med kompassen. Antingen att den inte hinner rikta in sig eller att den av någon anledning blir störd så klipparen inte kan hålla den riktning som den ska. Ett tips är att dra om lite kablar inne i klipparen för att minimera risken att magnetfälten från dessa stör kompassen. Det verkar ha funkat för vissa, men jag har svårt att se någon skillnad. Som sagt så fungerar det vissa dagar och andra inte - vet inte om ni upplever samma sak?
Ibland, mest när den kör i skrå, så lider den av parkinsons, det verkar som om den driver på ett hjul i taget.
Även detta kan bero på kompassen om jag läst rätt.
Min visste inte vilket hjul den skulle driva på när den körde åt norr när den kom ut från laddningen, nödstoppar jag den så all ström för gå ur efter laddning uppkom inte problemet att köra år norr,
så jag plockade isär klipparen ,förlängde laddkablarna samt drog alla kablar runt kretskortet, nu går den jättefint i alla riktningar.
så jag plockade isär klipparen ,förlängde laddkablarna samt drog alla kablar runt kretskortet, nu går den jättefint i alla riktningar.
Redigerat:
Nej det har nog ingen större skillnad, slingsensorerna känner inte av slingan förrän kanske 10cm innan så justering av strömstyrkan gör nog max någon cm.wiad skrev:
Hela tiden? Tyckte också det först när jag gjort ändringen, men rätt som det är så dyker problemet upp igen och den börjar svänga ner mot de lägre partierna istället för att gå rakt. Startar om jag om den när detta börjar verkar det som den oftast börjar gå rakt igen ett tag.Gizzmoo skrev:Min visste inte vilket hjul den skulle driva på när den körde åt norr när den kom ut från laddningen, nödstoppar jag den så all ström för gå ur efter laddning uppkom inte problemet att köra år norr,
Hej, Är det någon som kört Main PCB test programmet? Då ska man använda AccessPort programmet och skicka en kod till roboten. t.ex 01 som ska ge CPU serial number, 02 ska testa tilt sensorn etc. Jag har installerat drivrutinen för USB-Serial port och får dp COM9 porten tillägnad för detta. Öppnar Mcuisp och den verkar hitta att COM9 ska användas. Men jag hajar inte om jag ska göra något mer i mcuisp. Sedan öppnar jag AccesPort programmet, byter till COM9 porten och anger commandot 00000000:01 och trycker Send knappen.
Men jag får bara svaret Ready. Enligt instruktionen ska den komma tillbaka med CPU serial number. etc.
Någon som kan hjälpa mig?
Men jag får bara svaret Ready. Enligt instruktionen ska den komma tillbaka med CPU serial number. etc.
Någon som kan hjälpa mig?
Inte använt det själv, men skulle man inte lägga över en speciell mjukvara i klipparen?HL1 skrev:Hej, Är det någon som kört Main PCB test programmet? Då ska man använda AccessPort programmet och skicka en kod till roboten. t.ex 01 som ska ge CPU serial number, 02 ska testa tilt sensorn etc. Jag har installerat drivrutinen för USB-Serial port och får dp COM9 porten tillägnad för detta. Öppnar Mcuisp och den verkar hitta att COM9 ska användas. Men jag hajar inte om jag ska göra något mer i mcuisp. Sedan öppnar jag AccesPort programmet, byter till COM9 porten och anger commandot 00000000:01 och trycker Send knappen. Men jag får bara svaret Ready. Enligt instruktionen ska den komma tillbaka med CPU serial number. etc. Någon som kan hjälpa mig?
Lyckades installera test programmet och har kört testerna. Det mesta verkar Ok förutom ultraljuds sensorerna. Har sett några gånger att den vänder oförklarligt mitt på gräsmattan ibland, men oftas verkar dom funka om man ställer sig ivägen. Får se vad man ska göra åt detta.
Det jag inte fattade förän efteråt var att man tar bort original programmet i roboten. Så nu var jag tvugnen att installera något av dom på Veikkos sida. Jag tog 0625, för jag vet inte vilken jag hade. Det verkar ju inte som någon är nöjd med de senare varianterna. Är det någon som kan föreslå någon variant som är bättre på sluttande tomter med flera smala områden ca 2-3m. På vissa ställen smalnar det av mera. Jag vill ju inte att den ska backa så mycket att den rymmer i det trånga passagerna, men den får gärna backa mer när den träffar tråden i utförsbacke.
Det jag inte fattade förän efteråt var att man tar bort original programmet i roboten. Så nu var jag tvugnen att installera något av dom på Veikkos sida. Jag tog 0625, för jag vet inte vilken jag hade. Det verkar ju inte som någon är nöjd med de senare varianterna. Är det någon som kan föreslå någon variant som är bättre på sluttande tomter med flera smala områden ca 2-3m. På vissa ställen smalnar det av mera. Jag vill ju inte att den ska backa så mycket att den rymmer i det trånga passagerna, men den får gärna backa mer när den träffar tråden i utförsbacke.