zno skrev:
Såg precis att NetOnNet börjar sälja en maskin som bygger på Tianchen s510, InDream Cadero 1500. Specen ser bra ut och priset likaså. Sen kan man ju undra varför dom bytt ut litiumbatteriet mot ett blybatteri.
[bild]
Ser att man endast skickar med 100 m begränsningslina vilket är alldeles för lite till 1500 kvm. Dessutom verkar det som att man måste byta kniv för att ändra klipphöjd från 4 cm till 3 cm, verkar lite krångligt och gammaldags kan man tycka.

• Gilla
Tjalle46
  • Laddar…
Verkade dessutom vara 2 knivar på tallriken istället för som de andra med 3st. Känns inte som en modern robot, om än "billig" dock. Kinarobotarna verkar vara på starkt intågande...

Jodå det är en sämre version av s510
den jag har, har en gräsklippar kniv typ
denna verkar ha 2 sådana dock förstår jag inte vad du menar med modernt?

mortimer skrev:
Verkade dessutom vara 2 knivar på tallriken istället för som de andra med 3st. Känns inte som en modern robot, om än "billig" dock. Kinarobotarna verkar vara på starkt intågande...

Risken för obalans i knivtallriken bör vara större med 1 eller 2 istället för 3. Någon har jag sett med 4 men verkar lite overkill.

mortimer skrev:
Risken för obalans i knivtallriken bör vara större med 1 eller 2 istället för 3. Någon har jag sett med 4 men verkar lite overkill.
Jag tror inte den har en knivtallrik med små knivar som sitter rörligt på utan fasta knivar typlikt många motorgräsklippare. Robomov, Stiga, Ambroggio m.fl. har sådana system med följd att höjdregleringen blir krånglig eftersom man måste byta eller vända kniven. Dessutom är de mer högljudda än de med knivtallrik, förutom Bosch då som ändå är väldigt högljudd jämförelsevis.

Kommer bli ett intressant robotklipparår med många kineser som gör intåg på svenska marknaden.

Inga problem med höjd reglering ser likadant ut som på landroiden
och svärfar har föregångaren med likadan kniv och det var ingen obalans på hela säsongen mycket spekulation ;)
däremot hade jag aldrig satsat på bly batteri

grymmeoffe skrev:
och svärfar har föregångaren med likadan kniv och det var ingen obalans på hela säsongen mycket spekulation ;)
Jo, mycket spekulation blir det oftast överklag på forum... inget ovanligt.

:thumbup:

grymmeoffe skrev:
Det är säkert riktigt men då är NetonNet maskinen antagligen inte densamma eller ens liknande din maskin då de ju skriver "2 st. knivar – klipphöjd 4 cm (monterade på gräsklipparen) 2 st. extraknivar – klipphöjd 3 cm" vilket ju inte verkar vara fallet på din maskin. Dessutom med blybatterier och högre vikt. Verkar snarare vara en TC-G158 om man läser dess spec; http://www.tianchen-cn.com/en/proxx.asp?/73bf661f4dfa050109ce109573bf661f0c3cf2e1.html

MBygga skrev:
Stiga, Ambroggio m.fl. har sådana system med följd att höjdregleringen blir krånglig eftersom man måste byta eller vända kniven.
Man varken byter eller vänder kniv för att justera klipphöjden på de Wiper/stiga/Ambroggio jag sett. Man lossar en spärrskruv och flyttar hela klippmotorn (med tillhörande kniv) upp/ned. Det är inte supersmidigt, men inte heller direkt svårt.
Fast ag har iofs inte sett alla modeller...

Redigerat:
Ok det håller jag med om jag viker mig ;)
men kan ni inte skapa en annan tråd för den skroten
tycker min klippare den riktiga s510 jämförs lite väl bra med den budget modellen
och får ta lite väll mycket kritik lovar att återkomma med alla mina åsikter när den är
provkörd ett tag

MBygga skrev:
Det är säkert riktigt men då är NetonNet maskinen antagligen inte densamma eller ens liknande din maskin då de ju skriver "2 st. knivar – klipphöjd 4 cm (monterade på gräsklipparen) 2 st. extraknivar – klipphöjd 3 cm" vilket ju inte verkar vara fallet på din maskin. Dessutom med blybatterier och högre vikt. Verkar snarare vara en TC-G158 om man läser dess spec; [länk]

MBygga skrev:
Jag tror inte den har en knivtallrik med små knivar som sitter rörligt på utan fasta knivar typlikt många motorgräsklippare. Robomov, Stiga, Ambroggio m.fl. har sådana system med följd att höjdregleringen blir krånglig eftersom man måste byta eller vända kniven. Dessutom är de mer högljudda än de med knivtallrik, förutom Bosch då som ändå är väldigt högljudd jämförelsevis.
Det där påståendet stämmer inte alls. På stigas aktuella modeller ställer du klipphöjden med hjälp av en insexskruv alternativt ett vred. (bortsett från de tidigare 140+145 som använder distansbrickor. De modellerna finns att tillgå men inget som det görs reklam för)

Du behöver aldrig byta eller vända någon kniv för att ändra klipphöjd

boltis skrev:
Det där påståendet stämmer inte alls. På stigas aktuella modeller ställer du klipphöjden med hjälp av en insexskruv alternativt ett vred. (bortsett från de tidigare 140+145 som använder distansbrickor. De modellerna finns att tillgå men inget som det görs reklam för)

Du behöver aldrig byta eller vända någon kniv för att ändra klipphöjd
"Stämmer inte alls" är väl att ta i i överkant åt andra hållet. Jag köper att jag var felaktigt kategorisk i att man behöver vända eller byta kniv på alla dessa modeller men faktum är att hödjdinställningen är bra mycket lättare på de maskiner som har knivtallrik, inga verktyg behövs t.ex. bara att vrida på ett ofta graderat vred. dessutom är de maskinerna generellt betydligt tystare än de med en eller två knivssystem vill jag nog fortfarande påstå.

ok då var första provkörningen avklarad
kan konstatera att den fungerar väldigt bra så här långt riktigt tyst
och den klipper på linan vilket är trevligt återkommer med mer info när jag hunnit klippa ett tag

Redigerat:
  • Gilla
pejoh71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.