Ni som har beställt av Imover.se får gärna kommentera sen hur allt funkade för er!? om ni är nöjda med klipparen!

Har idag hämtat min s510 beställd via imover.se. Således inga problem med leverans! Den ser bra ut där i sin kartong, hoppas kunna installera och testköra den närmsta dagarna. Återkommer i tråden.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Roligt att du fått din s510, när beställde du din robot?
Själv la jag en beställning den 7 Maj, hoppas få den nästa sändning.

Hur funkar det med service, lagning och garanti på kinamodellerna?

power650 skrev:
Roligt att du fått din s510, när beställde du din robot?
Själv la jag en beställning den 7 Maj, hoppas få den nästa sändning.
Jag beställde min 1a maj.

@peedan har inte varit några problem vet inte hur det funkar på imover ännu men trevligt att se att det kommit en klippare wiad

• Gilla
Peedan
  • Laddar…
Då mitt video klipp använts av en återförsäljare (imover.se) istället för i informationssyfte så har jag valt att radera det någon som vill se det Pma mig istället

Gjorde klart sista slingdragningen igår kväll och möttes av mardrömmen i dessa sammanhang - laddstationen meddelade att det var avbrott på slingan. Nåväl, jag har bara en skarv så den var ju klart misstänkt. Jag hade skarvat med medföljande skarvdon och det hade inte lyckats penetrera skyddshöljet på ena kabeln. Dock var den kabeln en som jag hade över från förra årets experiment och den var lite styvare än medföljande kabel. Efter manuell korrigering så funkade det finemang. Lät klipparen köra ett varv runt slingan vilket gick förvånansvärt bra med tanke på att jag har chansat lite på vissa ställen (kör tajt under häcken där det är rätt ojämnt, kör mindre än 40cm avstånd från fasta hinder på vissa ställen (25-35cm)). Fick klippa några grenar i häcken men behövde inte dra om slingan - gött! Sen hann den inte klippa mer än några minuter innan den åkte in för laddning (hade inte fulladdat den innan), så jag har inte så mycket att säga om själva klippningen ännu.

Men första intryck:
- Tyst! Kan dock bara jämföra med en äldre kinarobot jag hade förra året som var specad till 65dB, men denna är mycket tystare.
- ganska smart när den följer slingan. Stöter den på något hinder så försöker den göra en liten kurva runt det och tillbaka till slingan. Kanske är standard men min förra robot var inte lika förlåtande.
- Ger ett gediget intryck, både själva bygget och konfigurationssystemet. Även manualen är helt ok.

Känns som ett otroligt bra köp så långt, men resten av säsongen får utvisa slutgiltigt omdöme.

• Gilla
Dave R och 2 till
  • Laddar…
Trevligt att du är nöjd provat subareas?

Kul att höra possitiva omdömen. Man kanske ska använda gardena/Husqvarna skarvar istället. Dom ska ju gå att återanvända dessutom.
Du får gärna förklara mer om avstånd till fasta hinder och buskar. Hur långt utanför slingan klipper den? Kan man säga åt den att köra längs slingan bara? Har du ultraljudsensorerna på?
"grymmeoffe" du fick ju stänga av dina pga någon buske eller hur det var. Kan du förklara hur den kunde komma utanför slingan? Jag vill inte att min ska smita då jag har vatten utanför.

• Gilla
Daniel7406
  • Laddar…
Subareas? Har läst i manualen men hajar inte hur den vet när den är klar med en subarea. Måste det vara en smal passage till nästa för att den ska haja?

HL1 skrev:
Subareas? Har läst i manualen men hajar inte hur den vet när den är klar med en subarea. Måste det vara en smal passage till nästa för att den ska haja?
Man ställer ju in hur många minuter den ska klippa i en subarea. När den tiden gått letar den upp slingan och åker till nästa. En förutsättning för att det ska funka någorlunda är att det är en ganska smal passage mellan areorna, annars åker klipparen lätt över till "fel" area. Den har alltså ingen kännedom själv om var en area börjar och slutar.

Jag hade tänkt köra med subareor men i mitt fall så har jag nog för bred passage mellan dem, under de korta minuter som den körde hos mig så åkte den direkt över mellan mina tänkta areor... I så fall får jag nog "smala av" passagen mellan areorna själv (dvs dra om slingan lite).

Väldigt intressant att läsa om era erfaraneheter av S510. Jag blir dock rätt fundersam på de små hjulen framtill, känns som att den får svårt att klara en gropig gräsmatta med många små hål i. Vad tror ni om det?

Flyttade slingan lite grann hade ett träd som stod jätte nära slingan vilket gjorde att när han närmade sig trädet vände den och kom utanför så jag har mina ultraljuds sensorer igång inga problem super nöjd

• Gilla
Daniel7406
  • Laddar…
Tittar i manualen och tolkar det som att minsta avstånd mellan yttre gränsslinga och en isolerad ö (avgränsad buske el. liknande) är 2 meter, stämmer det? Är det någon som provat med kortare avstånd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.