29 314 läst ·
12 svar
29k läst
12 svar
Thuja-häck
Hej!
Hoppas kunna få lite tips och råd angående Thuja-häck.
Vi planterade vår Thuja-häck förra våren.
Iår har den fått mängder av små, ljusa kottar.
Vad beror det på?
Den har inte växt så mycket på höjden...
Men det har blivit lite tätare i sidled...
Kan det bero på kottarna att den inte växt så mycket?
Finns det något man kan göra åt kottarna?
Kan man klippa häcken när som på mellan vår och höst?
Hoppas på svar och råd!
*Sandra*
Hoppas kunna få lite tips och råd angående Thuja-häck.
Vi planterade vår Thuja-häck förra våren.
Iår har den fått mängder av små, ljusa kottar.
Vad beror det på?
Den har inte växt så mycket på höjden...
Men det har blivit lite tätare i sidled...
Kan det bero på kottarna att den inte växt så mycket?
Finns det något man kan göra åt kottarna?
Kan man klippa häcken när som på mellan vår och höst?
Hoppas på svar och råd!
*Sandra*
Kottarna är ju fina! Klipp inte bort dem...
Hade det varit några så hade det varit fint...
Men det är mycket kottar....
Någon som har ett förslag på hur man ska göra?
*Sandra*
Men det är mycket kottar....
Någon som har ett förslag på hur man ska göra?
*Sandra*
Vad jag vet ska du inte klippa tujan på höjden från att du fått den höjden du vill ha.
Jag vet att thuja är en barrväxt...
Men att den skulle kunna få så mycket kottar som den fått trodde jag inte.... Det är mängder av kottar....
Jag vet oxå att man inte ska klippa thujan på höjden förrens man fått den höjd man vill ha...
Hoppas på mer tips.....
*Sandra*
Men att den skulle kunna få så mycket kottar som den fått trodde jag inte.... Det är mängder av kottar....
Jag vet oxå att man inte ska klippa thujan på höjden förrens man fått den höjd man vill ha...
Hoppas på mer tips.....
*Sandra*
Ja, det var en bra fråga... ???
Tror att den heter något på B...
Det är iallafall ingen pelarthuja....
Den växter på bredden och har minst 3 stammar (om man jämför med en pelarthuja)...
*Sandra*
Tror att den heter något på B...
Det är iallafall ingen pelarthuja....
Den växter på bredden och har minst 3 stammar (om man jämför med en pelarthuja)...
*Sandra*
Tycker du ska gå in på odla.nu och fråga - där får du säkert svar på din kottefråga! Mina har inga kottar... (finns det honor och hanar månne??)
Pelartuja heter "Thuja occ. Fastigiata"
Om din börjar på B kanske det är Brabant?? Den är mer snabbväxande. Dock tycker jag den ofta blir "risig". Många köper den till häck. Tyvärr säger jag...
Ädeltuja heter Tuja occ. smaragd = min favorit.
Finns även andra sorter.
Jag klipper min på våren och på sommaren på bredden, max 10 cm. Måste finnas barr innanför på grenen, annars blir det kala hålor. Klippes ofta och lite, är melodin.
Pelartuja heter "Thuja occ. Fastigiata"
Om din börjar på B kanske det är Brabant?? Den är mer snabbväxande. Dock tycker jag den ofta blir "risig". Många köper den till häck. Tyvärr säger jag...
Ädeltuja heter Tuja occ. smaragd = min favorit.
Finns även andra sorter.
Jag klipper min på våren och på sommaren på bredden, max 10 cm. Måste finnas barr innanför på grenen, annars blir det kala hålor. Klippes ofta och lite, är melodin.
Låter som om du har sorten Brabant. Den är väldigt kraftigväxande så det är viktigt att du redan från början håller in sidorna. Det gör inget om du klipper bort kottarna! Den blir väldigt bred och lätt risig om du inte klipper sidorna. Om du nu i början tycker det är onödigt med häcksax kan du ta en (nyslipad) kniv (jag använde morfars gamla kraftiga brödkniv de första åren!) och gå längs häcken och 'raka' häcken nerifrån och upp; på detta sätt gynnar du tillväxten nertill. Risken är alltid med denna typ av häck att den blir risig nertill. Bra klipptider är mitten av maj och början av augusti. Precis som Babe skriver gäller ofta och lite klipp/rakning!
Håller också med om att Smaragd blir snyggare som häck ... men försäljarna insisterar på att sälja Brabant ... men deppa inte
jag själv har en 30 m lång häck. Fordrar ett bilsläp till tippen varje år efter vårklippningen ... växer otroligt men du får snabbt ett kompakt insynsskydd! Efter ett par år är det endast elektrisk häcksax som gäller.
Håller också med om att Smaragd blir snyggare som häck ... men försäljarna insisterar på att sälja Brabant ... men deppa inte
Tack för tipsen!
En elektrisk häcksax fodras redan nu....
Häcken är över 1 m hög.... Vi valde att köpa högre plantor för att få ett snabbare resultat.....
Nej, jag deppar inte för att vi har Brabant.
TYcker den är otroligt fin.... Bara man slapp alla fula kottar
Ska till våren klippa den....
Det spelar ingen roll vad man har för häck.... Ris (avfall) blir det av de allra flesta...
*Sandra*
En elektrisk häcksax fodras redan nu....
Häcken är över 1 m hög.... Vi valde att köpa högre plantor för att få ett snabbare resultat.....
Nej, jag deppar inte för att vi har Brabant.
TYcker den är otroligt fin.... Bara man slapp alla fula kottar
Ska till våren klippa den....
Det spelar ingen roll vad man har för häck.... Ris (avfall) blir det av de allra flesta...
*Sandra*
Vi ställde frågan till en mycket kunnig trädgårdsmästare. Vissa sorters tujor har kottar, andra inte. Fråga alltså vilken sort du ska ha. Brabantn har kottar, Smaragd inte. Det finns flera sorter, så hör er för! Enligt "mästaren" är det ingen "hane/hona" fråga.
Klicka här för att svara