Hej! Har fått byta 3-4 plantor sen vi satte dom pga blivit rödbruna, nu har ytterligare 2 kroknat. Se bilder
Någon som har någon idé på varför? Alla runtomkring ser friska ut, verkar drabba en och en på spridda positioner.
Någon som har någon idé på varför? Alla runtomkring ser friska ut, verkar drabba en och en på spridda positioner.
Svårt att veta, det finns många skäl till att tujor dör. Häcken ser ju ut att vara väl etablerad så det har knappast något med själva planteringen att göra.
Torka? Inte särskilt sannolikt denna sommar om inte jorden är väldigt sandig och snabbt torkar ut.
För blött? Jag gick förbi en tujahäck härom dagen där den relativt nyplanterade häcken var mera brun än grön. Pratade med ägaren och han berättade att han fått det "goda rådet" att vattna, vattna och vattna. Vilket han hade gjort men insåg till slut att något var fel. Han köpte en fuktmätare och den visade att marken var genomblöt, hans vattning orsakade syrebrist i jorden och tujorna dog.
Jag vet inte i vilken zon du bor men här finns en annan förklaring till döda tujor;
https://svenska.yle.fi/a/7-10060174
Torka? Inte särskilt sannolikt denna sommar om inte jorden är väldigt sandig och snabbt torkar ut.
För blött? Jag gick förbi en tujahäck härom dagen där den relativt nyplanterade häcken var mera brun än grön. Pratade med ägaren och han berättade att han fått det "goda rådet" att vattna, vattna och vattna. Vilket han hade gjort men insåg till slut att något var fel. Han köpte en fuktmätare och den visade att marken var genomblöt, hans vattning orsakade syrebrist i jorden och tujorna dog.
Jag vet inte i vilken zon du bor men här finns en annan förklaring till döda tujor;
https://svenska.yle.fi/a/7-10060174
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag bor i Värmland så växtzon 3. Så tror inte riktigt att det beror på temperaturen.
Angående vattning så är detta fjärde året med häcken, vi har inte vattnat en enda gång i sommar. Vi grävde ned droppslang i samband med att vi satte dem (då 20-30cm stora) för att vattna rikligt i början. Har efter det inte sett behovet riktigt
Angående vattning så är detta fjärde året med häcken, vi har inte vattnat en enda gång i sommar. Vi grävde ned droppslang i samband med att vi satte dem (då 20-30cm stora) för att vattna rikligt i början. Har efter det inte sett behovet riktigt
Jag har en idé, beroende på vad som finns på andra sidan häcken. Om det är en allmän gångväg eller trottoar där så är min gissning hundpiss. Så dog en av våra tujor.A Allaaan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden