Hej! Har fått byta 3-4 plantor sen vi satte dom pga blivit rödbruna, nu har ytterligare 2 kroknat. Se bilder

Någon som har någon idé på varför? Alla runtomkring ser friska ut, verkar drabba en och en på spridda positioner.

• Trädäck och välklippt gräsmatta med en häck av barrväxter, varav några har blivit brunröda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rödbruna och gröna barr på en buske, några grenar ser uttorkade ut medan andra är friska.
    Skapa konto
  • Rödbrun buske bland gröna buskar i trädgård framför träterrass.
    Skapa konto
  • Grön häck med en sektion där plantor är rödbruna och vissna, omgivna av friska gröna plantor. Hus är synligt i bakgrunden. Grå molnig himmel.
    Skapa konto
Svårt att veta, det finns många skäl till att tujor dör. Häcken ser ju ut att vara väl etablerad så det har knappast något med själva planteringen att göra.

Torka? Inte särskilt sannolikt denna sommar om inte jorden är väldigt sandig och snabbt torkar ut.

För blött? Jag gick förbi en tujahäck härom dagen där den relativt nyplanterade häcken var mera brun än grön. Pratade med ägaren och han berättade att han fått det "goda rådet" att vattna, vattna och vattna. Vilket han hade gjort men insåg till slut att något var fel. Han köpte en fuktmätare och den visade att marken var genomblöt, hans vattning orsakade syrebrist i jorden och tujorna dog.

Jag vet inte i vilken zon du bor men här finns en annan förklaring till döda tujor;

https://svenska.yle.fi/a/7-10060174

Jag bor i Värmland så växtzon 3. Så tror inte riktigt att det beror på temperaturen.

Angående vattning så är detta fjärde året med häcken, vi har inte vattnat en enda gång i sommar. Vi grävde ned droppslang i samband med att vi satte dem (då 20-30cm stora) för att vattna rikligt i början. Har efter det inte sett behovet riktigt

D
A Allaaan skrev:
Hej! Har fått byta 3-4 plantor sen vi satte dom pga blivit rödbruna, nu har ytterligare 2 kroknat. Se bilder

Någon som har någon idé på varför? Alla runtomkring ser friska ut, verkar drabba en och en på spridda positioner.
Jag har en idé, beroende på vad som finns på andra sidan häcken. Om det är en allmän gångväg eller trottoar där så är min gissning hundpiss. Så dog en av våra tujor.

D datja skrev:
Jag har en idé, beroende på vad som finns på andra sidan häcken. Om det är en allmän gångväg eller trottoar där så är min gissning hundpiss. Så dog en av våra tujor.
nej tyvärr, vätter mot grannens baksida. De har iofs hund men staket innan häcken

D
A Allaaan skrev:
nej tyvärr, vätter mot grannens baksida. De har iofs hund men staket innan häcken
Hur långt mellan staket och häck?

Sån't händer! Ta bort den redan nu. Sätt en ny, pytteliten, till våren. Den kommer aldrig bli stor men täcker till en början hålet. "Grannarna" täcker resten framöver.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.