4 053 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Thuja brabant - bruna blad vid roten
Hej! Precis planterad min häck (1 timme sedan) som är 120-140cm.
Märkte att vissa plantor har bruna döda blad längst ner och in mot "stubben". I övrigt är dom gröna och fina.
Något att vara orolig över?
Fråga off-topic
Ska man lägga täckbark direkt efter plantering?
Tacksam för svar
Märkte att vissa plantor har bruna döda blad längst ner och in mot "stubben". I övrigt är dom gröna och fina.
Något att vara orolig över?
Fråga off-topic
Ska man lägga täckbark direkt efter plantering?
Tacksam för svar
Thuja släpper barren längst in när de inte får ljus så det är inget tecken på att de mår dåligt.M Merg93 skrev:
Mitt enda tips är att vattna ordentligt de första åren och speciellt första månaderna. Droppslang är att föredra.
Tyvärr har du valt lite fel tid att plantera. Du skulle väntat till i höst när det är svalare.
Så återigen, vattna.
Att lära sig mer om något är sällan dåligt!
Du har investerat både pengar och arbete i en tujahäck som du förhoppningsvis skall leva tillsammans med i många år.
Det finns lövträd och det finns barrträd i världen, tuja är ett barrträd och saknar därmed löv. Tuja är en städsegrön växt till skillnad från lövträd som fäller sina blad på hösten. Städsegröna växter ställs inför andra utmaningar än lövfällande träd.
Det finns också en del grundläggande kunskap man bör ha när man planterat en tujahäck, läs på och lär dig vad och i vilket syfte du skall göra vissa saker.
Bra att även lära sig om täckbark och i vilka situationer det kan vara till nytta.
Du har investerat både pengar och arbete i en tujahäck som du förhoppningsvis skall leva tillsammans med i många år.
Det finns lövträd och det finns barrträd i världen, tuja är ett barrträd och saknar därmed löv. Tuja är en städsegrön växt till skillnad från lövträd som fäller sina blad på hösten. Städsegröna växter ställs inför andra utmaningar än lövfällande träd.
Det finns också en del grundläggande kunskap man bör ha när man planterat en tujahäck, läs på och lär dig vad och i vilket syfte du skall göra vissa saker.
Bra att även lära sig om täckbark och i vilka situationer det kan vara till nytta.
Tack för hjälpen!R RoAd skrev:Thuja släpper barren längst in när de inte får ljus så det är inget tecken på att de mår dåligt.
Mitt enda tips är att vattna ordentligt de första åren och speciellt första månaderna. Droppslang är att föredra.
Tyvärr har du valt lite fel tid att plantera. Du skulle väntat till i höst när det är svalare.
Så återigen, vattna.
Jag valde en krukodlad variant just för att jag planterar så sent.
Har läst mycket och jag kommer vattna mycket men sällan.
Jag har googlat runt väldigt mycket.A Abies koreana skrev:Att lära sig mer om något är sällan dåligt!
Just vad gäller täckbark & barkmull så hittar jag mixade råd.
Vissa skriver att täckbark tar all kväve i en nyplanterad häck, och att man ska vänta med det.
Vissa skriver att täckbark är bättre än barkmull och att det inte gör skillnad vad gäller kväve.
Plantskolan jag köpte av, skriver på sin hemsida att man ska använda täckbark och INTE barkmull, direkt efter plantering.
Ja, olika bud men det jag menade med kunskap är som i detta fall att veta skillnaden mellan täckbark och barkmull och då vet man också vilken produkt som är lämpligast att använda.
Klicka här för att svara