Har tre områden med thujor på min tomt och den ena raden med de som är störst (ca 2m som var ca 160 när de sattes förra våren) så är det skott i år som jag inte ser på våra andra thujor. Dessa skott är på thujans övre ca 30% och på alla. Normalt? Är det kottar och om så, ska de låtas sitta kvar när de är utvecklade?

• Thujagren med unga kottar på övre tredjedelen mot en suddig grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är normalt. Klipp och putsa som vanligt.

• Gilla
Bricco
  • Laddar…
Ny säsong och nu är alla kottar bruna och visar ingen tendens att släppa. De sitter också långt in på grenarna så att klippa dom känns inte aktuellt. Kommer de lossna så nya skotten kan växa och när under säsongen sker det normalt? Känt på de med händerna och de sitter fast hårt än.

• Gröna barrträdsblad med bruna kottar, sannolikt cypress eller liknande, i dagsljus.
    Skapa konto
  • Närbild på grönt barrträd med bruna kottar bland grenarna i solljus.
    Skapa konto
  • Gröna barrväxtdelar med bruna kottar inbäddade, naturligt ljus, utomhusmiljö, tät vegetation, fokus på förgrund.
    Skapa konto
Klipp bort dem med sekatör.

yonna yonna skrev:
yonna yonna skrev:
Ok så även om de sitter nära stammen då? Man tar de precis där kotten slutar och det gröna börjar då gissar jag. Det blir lite jobb det

Det blir så efter vissa vintrar. Putsa bara bort det vissna/bruna.
Nu vet jar inte var TS bor men åtminstone här i södra Skåne är marken otroligt torr så här behöver thujan vattnas.

yonna yonna skrev:
Det blir så efter vissa vintrar. Putsa bara bort det vissna/bruna.
Nu vet jar inte var TS bor men åtminstone här i södra Skåne är marken otroligt torr så här behöver thujan vattnas.
Det är inget visset i detta fall Endast massa kottar. Bor i Mellansverige. Har börjat vattna med droppslang.

Kan uppdatera att det idag 16 juni inte finns några tecken på att bruna kottarna ska släppa av sig själv
. De sitter kvar riktigt hårt. De kommer nog sitta kvar för alltid verkar det som men växa över till slut och försvinna in i busken.

Bry dig inte, bara klippa rakt och finnt på sidorna och toppen, en sån häck ska var lite kantig för att se snygg ut. 1,8 - 2 meter är ett bra mått på höjd och skyddar bra för insyn.

J jonaserik skrev:
Bry dig inte, bara klippa rakt och finnt på sidorna och toppen, en sån häck ska var lite kantig för att se snygg ut. 1,8 - 2 meter är ett bra mått på höjd och skyddar bra för insyn.
Har vant mig men trodde nog de skulle ramla av till slut. Man ser att de hämmar tillväxten där det är som värst men det kommer till slut växa över.

Pass på med torkan, dom behöver mycket vatten. Bara dränka in med en riktig rotblöta så blir det nog bra med det bruna.

J jonaserik skrev:
Pass på med torkan, dom behöver mycket vatten. Bara dränka in med en riktig rotblöta så blir det nog bra med det bruna.
Ja de växer så det knakar och vatten får de via droppslang. Vi har satt både krukodlade och rotklump och det är endast rotklump som fått kottar. Gissar de är känsligare första året än krukodlade. De krukodlade växte sig snabbare tjocka och fina med. Skulle jag gjort om skulle jag köpt endast krukodlade även om de kostade lite extra.

Inte för att jag misstror något, men är det exakt samma Thuja som du köpt, finns flera olika sorter och kan skilja både i namn och gener. Tänker på uppodlingssättet, kruka eller rotklump.

J jonaserik skrev:
Inte för att jag misstror något, men är det exakt samma Thuja som du köpt, finns flera olika sorter och kan skilja både i namn och gener. Tänker på uppodlingssättet, kruka eller rotklump.
Thuja Brabant

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.