Hej,

Jag har köksfläkt av modellen Thermex Decor 787 med fläkt där kallrasskyddet står och skallrar dag ut och dag in. Jag blir tokig! Har bestämt mig för att göra något åt det, antingen genom att byta ut det mot ett Thermex Slammerfritt spjäll, eller försöka sätta dit något som kan dämpa oljudet.

Mitt problem består nu i hur jag ska fysiskt komma åt det.

Jag begriper såklart att jag kan skruva bort de två skruvarna längt upp vid taket (markerat med två gröna pilar) och då kan jag skjuta ner en del av överkåpan (till och med det gröna strecket). Men, kallrasskyddet sitter ungefärligen vid den röda markeringen (uppskattat med hjälp av ett foto jag tog ner i överkåpan). Jag förstår inte hur jag ska få bort kåpan så att jag kan komma åt kallrasskyddet.

Monteringsanvisningen är inte mycket till hjälp, om inte jag är helt väck och inte kan läsa en enkel instruktion; https://thermex.se/upload/AxFilesSh...ledning/527.41.7871.2/vejl_decor_787_wall.pdf

Hur ska jag bära mig åt för att komma åt kallrasskyddet?

• Köksfläkt av modellen Thermex med gröna pilar och röd markering där kallrasskyddet sitter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Plocka bort kåpan så ser du troligt en "slang" som är anslutningen mellan fläkt och imkanalen i väggen/taket.
Lossa den vid fläkten så kommer du åt kallrasskyddet som sitter i stosen ovanpå fläkten..
För att få tyst kan du tex limma en silikonlist, typ tunnare tätningslist, runt kanten på spjället.

Jo det är jag helt med på, men hur plockar jag bort kåpan? Efter att jag lossat skruvarna så lossnar den övre delen (över det gröna strecket), men hur får jag loss resten av kåpan? Den sitter som berget, så jag antar att den är fastskruvad någonstans, men jag begriper inte var.

Den undre delen brukar vara iskjuten i ett spår alt en knape, tänk nyckelhål. Så prova rucka på den ut mot dig (fr våggen) så ska den lossa.

Tack! Ska ge det ett försök.

Om man tittar på utsidan av överkåpan så har den inget direkt utrymme att röra på sig varken fram eller bak.

Kikar jag innuti så ser jag inte heller var den skulle sitta fast. Både höger och vänster sida är "helt lösa" efter att jag skruvat bort de två övre skruvarna, så det säger mig att överkåpan är fastsatt i fläktkåpan på något sätt. Problemet med det ur min synvinkel är att det är 20 skruvar där, och det är inte uppenbart vilken skruv som håller fast vad. Och, som sagt, monteringsinstruktionen ger ingen indikation alls på hur det hänger ihop.

Det känns onödigt komplicerat och att det är något uppenbart jag missar.

• En rostfri överkåpa till en köksfläkt utan synliga monteringsdetaljer, delvis lossad från väggen.
    Skapa konto
  • Närbild på en fläktkåpas överdel med lösa sidor och synliga skruvhål.
    Skapa konto
  • Inuti vy av en köksfläktkåpa med lösgjorda sidor utan synliga fästanordningar eller skruvar på utsidan.
    Skapa konto
  • Inre vy av en fläktkåpa med lösa sidor och synliga skruvar utan tydliga fästpunkter.
    Skapa konto
A
A albatorsk skrev:
Om man tittar på utsidan av överkåpan så har den inget direkt utrymme att röra på sig varken fram eller bak.

Kikar jag innuti så ser jag inte heller var den skulle sitta fast. Både höger och vänster sida är "helt lösa" efter att jag skruvat bort de två övre skruvarna, så det säger mig att överkåpan är fastsatt i fläktkåpan på något sätt. Problemet med det ur min synvinkel är att det är 20 skruvar där, och det är inte uppenbart vilken skruv som håller fast vad. Och, som sagt, monteringsinstruktionen ger ingen indikation alls på hur det hänger ihop.

Det känns onödigt komplicerat och att det är något uppenbart jag missar.
den undre kåpan står löst på själva fläkten ev har den kilat fast sig bara att lyfta båda halvorna uppåt samtidigt

Framgång!

Överkåpan satt fastskruvad i fläktkåpan med två skruvar, en på var sida. Där hade jag kunnat dra i kåpan tills jag blivit blå i ansiktet. Tur jag inte gjorde det.

Tack till alla som engagerat sig! Nu ska jag mäta och beställa ett tyst galler.

PS. Allt detta hade kunnat undvikas om Thermex haft en monteringsanvisning som inte var helt kass. Skäms, Thermex!

• Kökshuva från Thermex med avtagen överkåpa och synlig ventilationskanal ovanför vita kakelplattor.
    Skapa konto
  • Interiör av fläktkåpa med en skruv markerad i rött, visar fastsättning av överkåpa.
    Skapa konto
  • Gilla
David L och 1 till
  • Laddar…
A albatorsk skrev:
Skäms
Hehe tack för dagens leende :rofl::rofl:(y)

Hej
Vad köpte du för spjäll?
Har också en thermex decor 787
Hälsn
Daniel

A albatorsk skrev:
Framgång!

Överkåpan satt fastskruvad i fläktkåpan med två skruvar, en på var sida. Där hade jag kunnat dra i kåpan tills jag blivit blå i ansiktet. Tur jag inte gjorde det.

Tack till alla som engagerat sig! Nu ska jag mäta och beställa ett tyst galler.

PS. Allt detta hade kunnat undvikas om Thermex haft en monteringsanvisning som inte var helt kass. Skäms, Thermex!

Vet ni om det ska ingå kallrasskydd till fläkten eller ej? Ser ut att saknas hos oss?

• Ventilationssystem med flexibel slang, rostfri fläkt, elektroniska komponenter, och installationshål markerat med röd pil.
    Skapa konto
A
tobbe__a tobbe__a skrev:
Vet ni om det ska ingå kallrasskydd till fläkten eller ej? Ser ut att saknas hos oss?
syns inte på det mörka dåliga fotot om du har eller inte kallrasspjäll men det skall ingå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.