6 958 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
The Router Workshop...
Exakt, det fläker en hel del och därför fräser man ändträ med en bit bakom då man fräser det först annars tar man det sist och mycket försiktigt.
/Kent
/Kent
pernitta> En kort beskrivning...
1. Sätt två styrstift med säg 8 mm diameternånstans på bordet så att de sticker upp säg en fem mm.
2. Gör sen en släde med ett 8 mm brett spår och med ett djup på spåret på typ en 6 mm.
3. Se till att denna släden glider med bägge styrstiften i spåret hela tiden.
Nu då?
/Kent
1. Sätt två styrstift med säg 8 mm diameternånstans på bordet så att de sticker upp säg en fem mm.
2. Gör sen en släde med ett 8 mm brett spår och med ett djup på spåret på typ en 6 mm.
3. Se till att denna släden glider med bägge styrstiften i spåret hela tiden.
Nu då?
/Kent
Hej Kent!
Förmodligen förstår jag vad Du menar. Släden skall glida längs bordet på fräsens vänstra sida, och om fräsen plötsligt rycker tag i ämnet så hindrar stiften slädens rörelse i sidled, och därmed också ämnets rörelse.
Vad jag minns kan man även utnyttja metoden med släde på en cirkelsåg.
För egen del håller jag mig till skenstyrning, framför allt för att man kan bearbeta längre avsnitt.
per
Förmodligen förstår jag vad Du menar. Släden skall glida längs bordet på fräsens vänstra sida, och om fräsen plötsligt rycker tag i ämnet så hindrar stiften slädens rörelse i sidled, och därmed också ämnets rörelse.
Vad jag minns kan man även utnyttja metoden med släde på en cirkelsåg.
För egen del håller jag mig till skenstyrning, framför allt för att man kan bearbeta längre avsnitt.
per
Nja, tappsläden ser snarare till att ämnet rör sig i en rät linje vinkelrätt emot fräsen så att man kan fräsa ändträ på ett enkelt sätt. Kör man utan kullager på frässtålet så är dock anhåll nästan ett måste ändå.
Jo, det har nog inte undsluppit någon att du har en kärleksfull relation till din Festoskena men alla kanske inte dyrkar den på samma sätt.
/Kent
Jo, det har nog inte undsluppit någon att du har en kärleksfull relation till din Festoskena men alla kanske inte dyrkar den på samma sätt.
/Kent
Hej Kent!
Jag förstod inte att det handlade om korta ändträ. Det framgick inte av Din beskrivning.
Själv skulle jag varken använda släde eller kullager för att fräsa ändträ, där litar jag på anhållet, u.f.a. styrkant finns och att påskjutning sker med passbit.
Styrskena, den är inget man dyrkar, den anskaffar man när man inser att den ger raka snitt, med Festools såg, fräs och sticksåg.
per
Jag förstod inte att det handlade om korta ändträ. Det framgick inte av Din beskrivning.
Själv skulle jag varken använda släde eller kullager för att fräsa ändträ, där litar jag på anhållet, u.f.a. styrkant finns och att påskjutning sker med passbit.
Styrskena, den är inget man dyrkar, den anskaffar man när man inser att den ger raka snitt, med Festools såg, fräs och sticksåg.
per
Klicka här för att svara