Byggahus.se

TG789 och UniFi AP

1. W
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    har idag en TG789 (ja, jag vet att den är skräp) ståendes i sovrummet. Från denna har jag kabel till en switch, som står i en skrubb i annan del av huset. Switchen fördelar ut tråd till husets uttag.

Nu vill jag förstärka Wifin. För den räcker inte till husets alla delar.

2. Bästa svaret

E
    Medlem · Nivå 5
    Går fint att koppla till switchen.
    Long range-modellen kan du absolut köra på, men vanliga har väldigt bra räckvidd redan den också.
    DHCP behöver inte stängas av, då enheten saknar DHCP-server. Den hämtar däremot IP-adress från befintlig DHCP-server vilket i detta fall bör vara din router.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Har själv en Unifi AP och den har bra täckning, täcker våra 133 kvm i två plan utan problem.

4. E
    Medlem · Nivå 5
    Kan även tilläga att long range-modellen inte får köras på högsta effekt i Sverige, så om det blir någon större skillnad mot vanliga vet jag inte.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Dessutom är det inte säkert att man får bäst prestanda genom att köra på högsta effekten, det bästa är att prova sig fram till optimal frekvens och signalstyrka.

6. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Jag har exakt den setupen som du beskrev
    Med tg789-switch-unifi LR, fungerar otroligt mycket bättre än med när jag använde 2 st airport express som accesspunkter.
    Se till att stänga av wifin på telian och kör bara med AP:n.
    Jag har LR modellen och har testat lite mellan laglig och "olaglig" effekt och kommit fram till att den högre effekten inte gör någon nytta för vanliga handhållna enheter.
    Signalstyrkan blr högre, men telefonen måste ju kunna sända lika starkt för att det ska göra någon nytta.
    Om man vill få ut wifisignal till en stationär dator i en stuga på tomten så kanske man kan få nytta av LR modellen, annars kan du lika gärna köpa den vanliga.