Byggahus.se

Testar elgrunka mot ogräs!

1. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 893 inlägg

ToRy

Medlem
    Tja!
    Köpte nyss en elektrisk ogräsbrännare, en billig Jula-variant. Tänkte testköra den, filma och fota lite och lägga upp här. Kan ju bli spännande. :rofl:

Tips och kommentarer om metoder för just elbrännare mottages gärna, men håll gärna snack om alternativ som ättika, gasol, diesel och minigrävare till ett minimum. Tipsa absolut, men vi kanske inte behöver diskutera gasolens beståndsdelar eller dieseln flyktighet vid olika temperaturer i detalj i den här tråden. ;)

Så, mitt utgångsläge är som följer: Har aldrig bränt ogräs förut. Har inte brytt mig jättemycket om ogräs alls faktiskt. Men nu har jag en relativt nygrusad parkering/infart som börjar bli väl grön, så det vill jag göra något åt.
    Har testat att salta, och det funkar väl hyfsat, men vill inte att saltet ska sprida sig till gräsmatta eller björnbärssnår.
    I gruset växer det mesta. Gräs, trän av olika slag, klöver, kirskål - massor av kirskål, björnbär...
    Har tagit det mesta av kirskålen med röjsågen och ryckt upp de stora tuvorna, då jag inte vill ha kvar en massa stora döda växter. Små är ok. Eller, jag är för lat för att dra allt. :)

Well, till saken! Häromdagen fick jag tillfälle att prova elgrunkan, och jag filmade spektaklet. Ska förhoppningsvis lyckas lägga upp filmen inom kort... :) Håll till godo:

2. T

ToRy

Medlem
    Då ska vi se...

3. H
    Medlem · 213 inlägg

Hammarskallen

Medlem
    Elg-runka?

4. T

ToRy

Medlem
    Man ser vad man vill se.... :crysmile:

Tror inte grannarna hade uppskattat den metoden... eller så hade de det. :thinking::rofl:

• Laddar…
  5. T

ToRy

Medlem
    Nästa besök vid stugan blir på lördag, ska bli intressant att se om något hänt. :D

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 393 inlägg

useless

Lök.
    Björn-bärs?

Jag ser fram emot fortsättningen. Om jag haft en sån där hade jag eldat på tills det bara var förkolnade rester...

7. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 538 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Jag hade använt med försiktighet. Känns som en grunka som kan elda ner stugan om man har otur.

8. Martin Berggren
    Verktygstokig · Sörmland · 221 inlägg

Martin Berggren

Verktygstokig
    Bra att den här tråden kom upp för det är precis så jag använt min, vilket leder till snabb överhettning av "el-grunkan"

9. T

ToRy

Medlem
    Jag är aktsam. (y) Grunkan kommer troligen bara användas på grusinfarten. Iofs ligger det en del torkat röjsågsbös där, men jag håller mig borta från det och håller uppsikt efteråt. Enligt instruktion kan man använda den som grilltändare också, så potential finns nog för att bränna ner både det ena och det andra. :crysmile:

10. R
    Medlem · Stockholm · 134 inlägg

Rutred

Medlem
    Jag har en liknande. Det är en varmluftspistol på en ihålig metallstång.
    Man ska inte bränna hårt. Men man ska hålla brännaren direkt mot ogräset i fem sekunder och hålla den stilla. Sen går man till nästa ogräs. Det låter inte mycket med fem sekunder men det tar en evighet att försöka bränna en hel grusgång. Resultatet brukar bli hyfsat efter några dagar, men så småningom kommer nytt ogräs.

11. K
    Medlem · 177 inlägg
    Jag har en och är nöjd. Det är ju ingen mirakelkur men det är väl inget. Träffade en trädgårdsmästare som använde en och var nöjd. Hon sa att de klarade sig med tre vändor per sommar och att grejen är att pochera, inte förkolna. De räknade till tre för varje planta. När jag kört min har jag märkt att viss plantor måste grävas bort vad man än gör, skräppa till exempel.
    Kul att du filmar!!!

12. Brattåsaren
    Medlem · Halland · 41 inlägg

Brattåsaren

Medlem
    Har en blå från Kjell & Co (tror det är exakt samma produkt som Julas). Man ska låta den värmas upp ett tag så den blir ordentligt varm, sedan kan man placera den så nära man kan över ogräset och hålla den där några sekunder. Det kan bli ordentligt varmt och ogräset kan bli bränt. På en grusgång gör det inget, men på en gräsmatta finns risk för brand om det är torrt.
    Helt ska den användas efter det regnat då poängen är att vattnet i växten ska börja koka och spränga växten inifrån. Man ska alltså inte förkolna bladen eftersom det är roten som ska bekämpas. Och är det blött i gräset minskar ju risken för brand ganska mycket.
    Ibland får man bekämpa vissa ogräs två, tre ggr med några dagars mellanrum.
    Jag använder även ogräsättika, som är ruskigt effektivt. Men det dödar även gräset och bildar en ”död fläck”.

Vill man inte ha döda fläckar i gräsmattan är ogränsbrännaren helt OK.
    På grusad trädgårdsgång, mellan plattor etc är ättikan klart effektivast och klart lättast att använda. Har min ättika i en 5 liters tryckspruta från Jula. Funkar perfekt även då man vill bli av med grön påväxt etc på trädäcket.

• Laddar…
  13. 3
    Medlem · 1 inlägg

328GTS

Medlem
    Det där trädet du värmde på i början såg väldigt mycket ut som Parkslide. Det, om något, vill man verkligen bli av med. Hoppas jag såg fel ...

14. Humlo
    Medlem · Västra Götaland · 236 inlägg

Humlo

Medlem
    Jag ser fram emot resultatet sen!

15. B
    Medlem · 40 inlägg

bollen

Medlem
    En sån där + robotgräsklippare + kamera + maskininlärning, det skulle ju vara något. Hur svårt kan det vara? :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.