Vi har testat den smarta luftrenaren Philips AC3033/10 för att se hur den funkar och om den är värd sina 5 990 kr.

Du kan läsa artikeln här: Test Philips luftrenare AC3033/10

En väldigt viktig fråga när det gäller sådana här prylar är hur filtren underhålls/rengörs, hur ofta de behöver bytas och vad det kostar.

H Harald Blåtumme skrev:
En väldigt viktig fråga när det gäller sådana här prylar är hur filtren underhålls/rengörs, hur ofta de behöver bytas och vad det kostar.
Tack! Jag lägger till info om det.

H
Hade varit intressant om detta blindtestades.

Alltså att en person antingen slår på luftrenare i en timme eller gör ingenting och den andra får känna efter ifall luften känns renare efter den timmen.

Människors subjektiva bedömningar i kombination med yttre påverkan ger jag väldigt lite för.

För i detta fall blir frågeställningen väldigt ledande då luftrenaren ger dig ett svar redan innan "Är den här MYCKET RENARE luften renare?"

Förstår att man kan vara skeptisk och att man naturligtvis kan göra mer djuplodande vetenskapliga tester.

Vi har en litet enklare modell i sovrummet sedan minst 10 år, en Electrolux Oxygen Z9124 med sköljbart HEPA-filter. Man får byta kolfilter/förfilter ett par ggr om året i vårt fall ca 100 kr/st.

Den är i princip ljudlös på "silent"-läget (27 dB), inte mycket blås i det läget (63 m3/h) men verkligen underbart att slippa andas in allt det som fastnar i filtret. Vi har haft den avstängd någon period när vi glömt köpa filter, det märks stor skillnad inte minst nu i pollen-tider även om vi inte är allergiker.

Så att den här typen av luftfilter fungerar råder det ingen tvekan om, kapaciteten på den här Philips AC3033/10 lär vara betydligt större än på vår.

Jag har inte sett någon policy och inte någon kommentar i artikeln, så jag frågar: fick byggahus betalt för testet eller fick byggahus behålla den utrustning som testades?

Nej, vi fick inte betalt. Det är som vi skriver i inledningen att "Byggahus.se fick luftrenaren Philips AC3033/10 skickad till oss i två exemplar, en för test och en för att tävla ut bland våra medlemmar. "

Redigerat:
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, vi fick inte betalt. Det är som vi skriver i inledningen att "Byggahus.se fick luftrenaren Philips AC3033/10 skickad till oss i två exemplar, en för test och en för att tävla ut bland våra medlemmar. "
För tydlighets skull. Fick ni behålla den utrustning som testades?

Okarlsson Okarlsson skrev:
För tydlighets skull. Fick ni behålla den utrustning som testades?
Ja.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja.
Jag tycker i så fall att ni ska vara tydliga med att ni fått ersättning, då det verkligen påverkar risken för partiskhet i testet. Det är ju då inte journalistik utan reklam, och bör markeras som så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.