27 713 läst ·
32 svar
28k läst
32 svar
Test av spikpistol för hobbybruk
Jag är redan ägare av en billig noname-dyckertpistol, som jag dessutom har använt mycket, några tusental dyckert. Så skulle jag testa skulle jämförelse mot en billig ske automatiskt.
Däremot är jag liksom mattiasp inte riktigt sugen på att utgöra testpanel denna gång. Jag vet hur mycket tid jag skulle lägga ner på det. :eek:
Dessutom har jag inte några projekt i pipen som inkluderar någon större mängd användning av dyckertpistol.
Ett sådant här verktyg tror jag man även bör testa med minst 1000 skjutna dyckert i praktiskt arbete för att kunna ge lite allmänna omdömen. Till detta gör man sen gärna lite fokuserade tester med mätningar/avsyning etc.
Jag vill inte dirigera testet här nu, utan det är bara hur jag själv skulle valt att lägga upp det med fria händer.
Däremot är jag liksom mattiasp inte riktigt sugen på att utgöra testpanel denna gång. Jag vet hur mycket tid jag skulle lägga ner på det. :eek:
Dessutom har jag inte några projekt i pipen som inkluderar någon större mängd användning av dyckertpistol.
Ett sådant här verktyg tror jag man även bör testa med minst 1000 skjutna dyckert i praktiskt arbete för att kunna ge lite allmänna omdömen. Till detta gör man sen gärna lite fokuserade tester med mätningar/avsyning etc.
Jag vill inte dirigera testet här nu, utan det är bara hur jag själv skulle valt att lägga upp det med fria händer.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Testar gärna en av pistolerna. Dock ej Makitan då jag redan har 2 stycken sådana.
Drar igång fönster och dörrbyte om ca 3 veckor med 183 enheter, blir mao en del skjutande.
Vi kommer vara 4 man på jobbet så olika inputs kan ges.
Men som sagt, Makitan är bättre om någon annan testar.
Drar igång fönster och dörrbyte om ca 3 veckor med 183 enheter, blir mao en del skjutande.
Vi kommer vara 4 man på jobbet så olika inputs kan ges.
Men som sagt, Makitan är bättre om någon annan testar.
Istället för att lotta vilka som testar tycker jag vi skall få rösta om vilka testarna blir. Det finns ju flera mycket duktiga människor med stor maskinvana här och ett test utfört av dem kommer att ge läsaren mycket mer än om tex. jag testade en maskin av vars typ jag aldrig förut använt.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Makitan har jag haft.. Boschen har jag. dock helt ny oanvänd för fusionen F-18 tog över inne.. men dock aldrig provat en paslode, det vore en ära
makitan är iaf en helt grym spikpistol
makitan är iaf en helt grym spikpistol
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
hehe, ja verkligen.Yrrol skrev:
My five cents;
Vem riktar sig testet mot? Yrkesmän som ska spika 180 dörrar eller amatörer som kanske använder spikpuffran en gång om året vid renovering av ett rum?
Jag tror de flesta är överens om att bor man i ett hus i behov av renovering, så vinner man en hel del på att köpa en vettig skruvdragare direkt t.ex. Den kommer att få bita i äpplet på riktigt, oavsett man renoverar lite eller mycket. Däremot finns det andra verktyg som man som hobbybyggare sällan använder och kommer lätt i land med att köpa det billigaste som finns på Jula, Biltema etc. En parentes är att min MEEC tigersåg för 149 kr t.ex. har klarat av precis allt jag behövt under 4,5 års bygge (men dog nu). Inköpskostnad fördelat över period ger typ 9 öre/dag över denna period.
Så förslag är att definiera målgruppen alternativt ta med så pass brett sortiment att det får en bättre spännvidd. Se hur VI i Villa gör sina tester tex, de har väl 6-8 objekt om jag inte minns fel och rankar dem från budget till proffs.
(jag innehar för övrigt två spikpistoler från biltema och har totalrenoverat en kåk med dem utan att ha det minsta sug från något dyrare alternativ)
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
hela recensionsdelen är skitsvår överlag
... märkte det på min blogg när jag lade ut recensioner där jag hyllade tex Makitas skruvdragare och fick feedback på att den var sämst - från yrkesfolk som jobbar med det dagligen. För mig som amatörbyggare så var steget från att skruva takgips med skruvdragare en skruv i taget till att gå till en makita skruvautomat bara så magiskt. Så galet stor skillnad mot för om man är hobbybyggare och mot för någon som arbetar med proffsprylar dagligen.
Så man måste nog segmentera recensionerna lite. Bästa budget, bästa amatör, bästa yrkes osv..
Har fått låna en Dewalt proffsklyvsåg och sedan dess förstår jag att man inte kan sätta något annat än minus på klyvsågar som kostar under 7000 kr
Det hade dock inte varit försvarbart för min renoveringsbudget att köpa en klyvsåg för 8-10 000 kr, men om jag hade njutit?! Hell yeah!
Så man måste nog segmentera recensionerna lite. Bästa budget, bästa amatör, bästa yrkes osv..
Har fått låna en Dewalt proffsklyvsåg och sedan dess förstår jag att man inte kan sätta något annat än minus på klyvsågar som kostar under 7000 kr
Det hade dock inte varit försvarbart för min renoveringsbudget att köpa en klyvsåg för 8-10 000 kr, men om jag hade njutit?! Hell yeah!
Jag anser också att alla pistolerna behöver testas av samma person för att man ska få ett rättvisande resultat. Det borde också vara med någon lågprismodell.
Om man ska få någon rejäl erfarenhet räcker det inte att spika listerna i en lägenhet. Det är för litet antal spik för att det ska visa vad pistolen verkligen går för.
Det behöver vara nån slags testprogram där man skjuter t.ex. 1000 spik av var av tre olika längder. Sen redovisar man hur många bomskott det blivit.
En väldigt viktig sak är hur pass lätt/svårt det är att rensa pistolen från spikar som fastnat.
Hur jobbig är den att spika med, i tre olika riktningar: golv, vägg och tak.
Om man ska få någon rejäl erfarenhet räcker det inte att spika listerna i en lägenhet. Det är för litet antal spik för att det ska visa vad pistolen verkligen går för.
Det behöver vara nån slags testprogram där man skjuter t.ex. 1000 spik av var av tre olika längder. Sen redovisar man hur många bomskott det blivit.
En väldigt viktig sak är hur pass lätt/svårt det är att rensa pistolen från spikar som fastnat.
Hur jobbig är den att spika med, i tre olika riktningar: golv, vägg och tak.
Ja.hantverkare1 skrev:
Sen att folk fått en viss sak att hålla ex antal år säger ju inget om hur den är att jobba med. Jag kan lova att en tigersåg för 149:- känns som skit i händerna efter 5 timmar jämfört med en som är avvibrerad och ergonomisk. Därmed inte sagt att det inte finns ett behov av dessa billiga sågar eller vad det nu gäller, men blanda inte ihop det bara.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 806 inlägg
Det här med att testa verktyg är svårt.
Vissa tycker att det behöver vara en och samma person som utvärderar flera olika maskiner,
andra tycker att det är oklart vad syftet med testet är,
ytterligare några tycker att man måste skjuta av mer än 1000 dyckert för att en maskin ska komma till sin rätt.
Av denna anledning vill jag backa tillbaka allt lite grand och börja om på nytt. Hoppas ni har förståelse för detta.
Jag har rådfrågat Daniel_N och bett honom rekommendera en kap/ger-såg som vi vill att någon av oss testar/recenserar istället. Han rekommenderar att vi testar en blå Bosch GCM 8 SJL.
Om detta går bra kan vi då gå vidare och låta andra personer testa/recensera andra maskiner mot att de delar med sig av sina erfarenheter.
Skapar en ny tråd där man kan anmäla sitt intresse.
Vissa tycker att det behöver vara en och samma person som utvärderar flera olika maskiner,
andra tycker att det är oklart vad syftet med testet är,
ytterligare några tycker att man måste skjuta av mer än 1000 dyckert för att en maskin ska komma till sin rätt.
Av denna anledning vill jag backa tillbaka allt lite grand och börja om på nytt. Hoppas ni har förståelse för detta.
Jag har rådfrågat Daniel_N och bett honom rekommendera en kap/ger-såg som vi vill att någon av oss testar/recenserar istället. Han rekommenderar att vi testar en blå Bosch GCM 8 SJL.
Om detta går bra kan vi då gå vidare och låta andra personer testa/recensera andra maskiner mot att de delar med sig av sina erfarenheter.
Skapar en ny tråd där man kan anmäla sitt intresse.
Det låter klokt med kap/gersåg, men överväg att låta någon som är van med den typen av sågar testa den kommande Bosch GCM 8 SDE, som tyvärr kommer först i september. Den är vi alla på forumet mycket intresserade av. Det kommer att vara först i sitt slag, dvs en 216 mm-såg med dubbelgerning. Jag är den första att anmäla mig för test och nedplockning i molekyler. I september kommer jag att ha tid...
man kan väl säga att festool sym 70 e är sån?mattiasp skrev:Det låter klokt med kap/gersåg, men överväg att låta någon som är van med den typen av sågar testa den kommande Bosch GCM 8 SDE, som tyvärr kommer först i september. Den är vi alla på forumet mycket intresserade av. Det kommer att vara först i sitt slag, dvs en 216 mm-såg med dubbelgerning. Jag är den första att anmäla mig för test och nedplockning i molekyler. I september kommer jag att ha tid...
Sym 70 E är väl kul på sitt sätt, men den kan väl inte vinklas åt något håll alls, det är väl bara de länkade anhållen som kan förflyttas? Den kan alltså inte göra compoundsnitt, dvs gerning och vinkling samtidigt. Om jag har förstått det rätt, vilket jag ofta har 
vad är ett compoundsnitt? i praktiken liksommattiasp skrev:
.
jaja nu gick upp ljus. vart två glas öl idag så hjärnan vart lite trög
Redigerat av moderator: