Jag har köpt en hel del prylar från Byggmax och tänkte här redovisa mina erfarenheter och resultat. Jag är så nyfiken på alla som pratar skit resp berömmer Alpina så jag bestämda mig för att testa själv och förhoppningsvis kan jag guida någon på rätt väg. All takfärg har målats på vitt exitsterande avtvättat tak och väggfärgen på bredspacklad och därefter slipad vägg. Jag kommer att testa följande färger:
1. Väggfärg Vit
2. Väggfärg Savann
3. Väggfärg Silkesgrå
4. Takfärg (inte grundfärgen utan vit takfärg matt)
5. Spackel (lätt)

Kommentarer hittills
2. Bra täckning, men väldigt mycket gult pigment i färgen.
3. Bra täckning, inte speciellt grå, snarare blå tyvärr (jag hade hoppats på en mera grå ton).
4. Verkarr ok, vet mera imorgon när det är dagsljus.
5. Kanon spackel, riktigt bra och luftigt!

Återkommer under dagarna...behöver jag säga att jag köpt ny lya och sliter med allt som ska fixas *urk*

kul allt uttömmande jag skrev försvann...

här kommer kommentarerna.
1. Inte bra, måste strykas 3 ggr på bredspacklad vägg. Men en kvalitetsfärg räcker det med 2 ggr.
4. Bra!

Summa sumarum blir: Vill du ha en bra kulor som du vill matcha med resten av lgh eller dina mobler kan du glomma alpina eftersom fargerna inte stammer riktigt tycker jag. sidengra ar mera en isBLA. Har du tiden att lagga ner ett extra varv pa strykning pa varje moment sa funkar Aplinas ok. I stort sett halva priset men till kostnaden av mera tid pa strykningarna.

Lycka till med allt maleri! :) /A

Tack! Mycket användbar info!

Jag använder uteslutande byggmax spackel, tycker det e skitbra och billigt. Har även köpt en del av deras takfärg som jag använt främst till att grundmåla på armeringsväv etc. Den funkar bra till det och täcker helt ok, men det är ju skillnad mot "riktig" färg.

Snailman
nån som testat deras fönsterfärg? har en burk stående som jag inte hunnit testa ännu...

tror den var 2,5 liter

jag har aldrig testat den eller hör om den. Är den special gjord för snickerier som ska målas eller?

Snailman
Fönsterfärg har man väl normalt på utsidan av fönster (antagligen dörrar oxå)... ska se om jag kan hitta vad som står på burken...

annars har jag använt deras röda och vita uteakrylat, funkade bra tycker jag.Dessa var testade i folksams färgtest har jag för mig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.