Hej

I vårt fritidshus sitter det gamla hederliga 70-tals el-radiatorer som värmer huset på vintern. Som vanligt är termostaterna på dessa spännande att ställa in, speciellt när vi ska åka där ifrån och vill ha grundvärme.
Bäst vore väl såklart att byta alla element mot nya diton men jag tycker kostnaden sticker iväg och egentligen är det nya termostater vi behöver.

Men hur gör man rent praktiskt för att byta? Vad ska man köpa för termostat? Kan jag ens byta själv?

D
Är elementen anslutna med stickpropp eller fast anslutna? Det finns external termostater med pulsreglering som ger bättre reglering av värmen, både exaktare och effektstyrd så att radiatorerna inte bara slår till/från utan regleras "steglöst" i effekt för att passa värmebehovet. Mina föräldrar har installerat det (IQTherm) i sommarhuset och har grundvärme på hela vintern och det fungerar utmärkt. Håller temperaturen mycket bättre än tidigare och har sparat en hel del energi/pengar.

Jag IQTherm låter ju helt klart intressant, 1300:- per rum blir ju lite pengar men det kanske gå att räkna hem på några år, speciellt med tanke på status på nuvarande termostater... Men för 1300:- får man också ett sjyst nytt element.
Elementen är förresten en blandning av fastanslutna och stickpropp.

Du kan kanske hitta en billigare lösning med dessa produkter från deras "systerbolag". Jag har inte kollat så jättenogrannt men du kan prova ringa dem o höra om dom har bra förslag/lösningar så du slipper ha en styrenhet i varje rum.. http://www.zc.se/default.asp

Alternativ är ju trevligt, de ska jag absolut kolla upp. Verkar ju vara samma företag med olika inriktning, kanske att jag kan få "min" elektriker att få ett bra pris.

Om man kan slippa en styrenhet i varje rum vore det ju mycket billigare och enklare, kanske någon här som har erfarenhet? Planlösningen är som nedan (ej skalenlig men det gick fort :)) och det finns ett element under varje fönster och i entren förutom i WC-duschutrymmet som helt saknar uppvärming och förlitar sig på spillvärmen från resten av huset..
stugan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
radiatorerna hos mina föräldrar var koppladepå samma fas och samma nedledning från mätarskåpet. Så triac-enheten koppladed på den och styrde alla elementen, så det behövdes bara en ends termostat/triac.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.