Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Terassmarkis gick sönder och för ut i full fart.

1. T
    Medlem · Sö · 2 980 inlägg

TheGame

Medlem
    Har en terassmarkis från Jula som gått sönder.
    Man hörde ett brak och så for markisen ut i full fart.
    Efter jag monterade ner och plockade isär Visade sig att denna plastdel i rullen spruckit fullständigt.
    Markisen är just över 3år gammal så ingen garanti kvar. Jula verkar också ha svårt att få fram en ny sån del då det inte ingår i "reservdelssortimentet".
    Vet nån om detta är nått man kan 3d printa eller fixa på annat sätt eller annan leverantör som ser likadan ut?
    Samtidigt känns det väldigt billigt och "tickande bomb" om nått sånt här kan hända.
    Men man kanske får vad man betalar för, brukar det vara i plast i dyrare?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220605_182555.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220605_182607.jpg

2. augusthultman
    Medlem · 1 inlägg

augusthultman

Medlem
    Det där kan man definitivt skriva ut, oklart hur länge det håller dock. Börja med att ta en bild rakt mot hålet med en linjal bredvid så kanske jag eller nån annan kan rita av det lite snabbt och fixa en STL-fil.
    Mät gärna innerdiametern på röret och även bredd på fyrkantshålet

3. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 283 inlägg

Isakare

Medlem
    På Dittsolskydd.se finns flera olika drivbussingar, ingen av dessa som passar ??
    Jag köpte en växel till min markis av okänt märke där.

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 202 inlägg
    Verkar vara dömt att misslyckas att sätta ett plasthjul på en fyrkantig axel så där. Hjulet, eller åtminstone centrum av det, borde vara i metall.

5. T

TheGame

Medlem
    Jag ska kolla upp det när jag åker tillbaka dit, det är i fritidshuset jag har markisen :)

Tack för tipset ska kolla in sidan (y)

Ja det känns väldigt billigt och riskfyllt med tanke på hur allt braka ut i full speed när det gick sönder. Därför jag undrar om det är standard eller om det är jula-snålt.

6. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 619 inlägg

PNO

Medlem
    Det där känns ju å andra sidan som en enkel detalj att tillverka i metall så det håller. En kuts av aluminium och några minuter vid fräsen. Eller en halvtimme med en borrmaskin och ett par bra filar.

Plastskrivare i all ära, men ibland är det enklare och snabbare att tillverka grejer med traditionella metoder.

7. T

TheGame

Medlem
    Japp jag tänker detsamma

Jag har hittat flera exempel nu på nätet.
    Reservdelen verkar kallas för drivbussning eller rörbussning på Markisspråket.
    Så det blir kanske att leta en grövre och modifiera eller tillverka en på nått sätt.

8. T

TheGame

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.