Har en terassmarkis från Jula som gått sönder.
Man hörde ett brak och så for markisen ut i full fart.
Efter jag monterade ner och plockade isär Visade sig att denna plastdel i rullen spruckit fullständigt.
Markisen är just över 3år gammal så ingen garanti kvar. Jula verkar också ha svårt att få fram en ny sån del då det inte ingår i "reservdelssortimentet".
Vet nån om detta är nått man kan 3d printa eller fixa på annat sätt eller annan leverantör som ser likadan ut?
Samtidigt känns det väldigt billigt och "tickande bomb" om nått sånt här kan hända.
Men man kanske får vad man betalar för, brukar det vara i plast i dyrare?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
21 jun 08:08 #2
Det där kan man definitivt skriva ut, oklart hur länge det håller dock. Börja med att ta en bild rakt mot hålet med en linjal bredvid så kanske jag eller nån annan kan rita av det lite snabbt och fixa en STL-fil.
Mät gärna innerdiametern på röret och även bredd på fyrkantshålet -
21 jun 08:27 #3
På Dittsolskydd.se finns flera olika drivbussingar, ingen av dessa som passar ??
Jag köpte en växel till min markis av okänt märke där. -
21 jun 08:29 #4
Verkar vara dömt att misslyckas att sätta ett plasthjul på en fyrkantig axel så där. Hjulet, eller åtminstone centrum av det, borde vara i metall.
-
21 jun 08:48 #5
-
21 jun 08:50 #6
Det där känns ju å andra sidan som en enkel detalj att tillverka i metall så det håller. En kuts av aluminium och några minuter vid fräsen. Eller en halvtimme med en borrmaskin och ett par bra filar.
Plastskrivare i all ära, men ibland är det enklare och snabbare att tillverka grejer med traditionella metoder. -
21 jun 08:55 #7
Jag har hittat flera exempel nu på nätet.
Reservdelen verkar kallas för drivbussning eller rörbussning på Markisspråket.
Så det blir kanske att leta en grövre och modifiera eller tillverka en på nått sätt. -
2 jul 11:30 #8
Problem löst beställde denna reservdels.
Det är ingen originalen till Julas markis men det gick att få in markisrullen.
Så råkar nån ut för samma så är det bara beställa denna
(Jula lyckas inte fixa egna reservdelar)
https://dittsolskydd.se/produkt-425-drivbussning-70mm-40-mm