Jag skulle behöva ta bort två element temporärt för att montera bort invändig panel. Jag har sett att många tidigare ställt frågan hur man gör detta, och fått svaret att stänga av cirklationspumpen och tappa ut allt radiatorvatten innan man gör detta. I mitt fall misstänker jag att jag kan ta en genväg som förklaras nedan.
I taket finns två kulventiler för elementören. Min plan är att stänga dessa, och sedan lyfta bort elementen.
Detta borde jag kunna göra utan att stänga av cirkulationspump osv, eftersom dessa element inte längre är en del av radiatorslingan. När jag sedan är klar med borttagandet av panel är min plan att lyfta tillbaka allt igen och öppna kulventilerna.
Verkar det som en vettig plan, eller bör jag göra på det sätt som tidigare föreslagits?
Ventilerna är markerade i den bifogade bilden.
I taket finns två kulventiler för elementören. Min plan är att stänga dessa, och sedan lyfta bort elementen.
Detta borde jag kunna göra utan att stänga av cirkulationspump osv, eftersom dessa element inte längre är en del av radiatorslingan. När jag sedan är klar med borttagandet av panel är min plan att lyfta tillbaka allt igen och öppna kulventilerna.
Verkar det som en vettig plan, eller bör jag göra på det sätt som tidigare föreslagits?
Det borde gå bra, du kommer att få lufta efteråt men det hade det ju behövt göra även med de andra metoden. Det var fula vred förresten, har du kollat om det går att plocka bort handtagen och lägga in ett skåp när du inte behöver manövrera dem?M mattiasm83 skrev:Jag skulle behöva ta bort två element temporärt för att montera bort invändig panel. Jag har sett att många tidigare ställt frågan hur man gör detta, och fått svaret att stänga av cirklationspumpen och tappa ut allt radiatorvatten innan man gör detta. I mitt fall misstänker jag att jag kan ta en genväg som förklaras nedan.
Kör så som du tänkt.
När du sedan ska fylla elementen igen så är det bra att vara två.
- Ha luftningnipplarna öppna på elementen
- Person 2 höjer trycket i systemet genom att öppna påfyllningen vid pannan
- Person 1 öppnar returen uppe vid taket försiktigt
- Person 2 försöker hålla jämt tryck
- Person 1 stänger returen & öppnar framledningen
- När det börjar komma vatten ur luftningsnipplarna så stäng dom och stäng påfyllningen, öppna returen.
På så sätt minskar risken för luft i resten av systemet.
När du sedan ska fylla elementen igen så är det bra att vara två.
- Ha luftningnipplarna öppna på elementen
- Person 2 höjer trycket i systemet genom att öppna påfyllningen vid pannan
- Person 1 öppnar returen uppe vid taket försiktigt
- Person 2 försöker hålla jämt tryck
- Person 1 stänger returen & öppnar framledningen
- När det börjar komma vatten ur luftningsnipplarna så stäng dom och stäng påfyllningen, öppna returen.
På så sätt minskar risken för luft i resten av systemet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Temporärt proppa värmerör/ta bort element
Värme allmänt -
"Temporärt" kapa elementrör, parallellt snitt eller förskjutet?
Vatten & Avlopp -
Kan man temporärt sätta en vanlig, manuell, elementtermostat på ett golvvärmesystem?
Värme allmänt -
Ta bort element temporärt.
Värme allmänt -
Plocka loss element temporärt vid tapetsering
Färg, Måla & Tapetsera