Har haft en raspberry, men tyckte den var för slö. Men kan kanske fungera för detta. Jag hittade då en svensk butik som hade den i lager, dock lite dyrare.

@dhanjel: jo, det är mest ett experiment. Kommer börja med att få hem den och testa lite för att se vad jag tycker... Jag har lite andra projektidéer om det här inte fungerar bra :)

@dhanjel: Oki, det var ett bra tips.

Vad har du testat med din Pie och hur har det gått?

Lite off topic, men:

Testade:
- Köra som SqueezePlay-klient, men ljudet hackade över hdmi mellan låtar
- Mediacenter med XBMC men tyckte menyerna blev för tröga (men film gick bra)
- Mail/web-server, men gick för slött det med.

Skönt att kunna sitta i TV-soffan med sin iPad, eller iPhone och släcka och tända lysena som man alltid verkar glömma bort... Jo, man är väl lite lat! Så nu har hela familjen Fibaros App i sin iPhone... (Vi köpte också in Beacon från Griffin för att kunna styra all AV-teknik i huset från våra smartphones och iPads.., men det är en annan tråd...)
Sa du menar att detta inte gar med ipad/iphone appar for tellstick?

Jag ska snart inhandla ett mindre paket for att komma igang men har fortfarande inte bestamt mig for vilka produkter...

Fick ocksa upp ogonen for Z-Wave MicasaVerde Vera Lite. Eftersom jag har en datorn som star pa som server plus en router osv som star pa 24/7 kanske detta ar allt jag behover for att styra lite hemmabio prylar samt ett par lampor?

Vad finns det for nackdelar med MicasaVerde Vera Lite? Verkar vara bra for medium sized natverk..

Prismässigt så är det stor skillnad mellan inbyggnadsbrytare mellan Z-wave & tellstick. Dock är ju pluginbrytarna så mycket billigare för tellstick där du får ett 3-pack med fjärr för 150kr där samm på z-wave kostar 300 minst.

Tillförlitligheten är bättre för ZW, så har du något du absolut måste kunna tända/släcka och veta tillstånd på så är det ZW gäller. Men jag har inte upplevt några problem med TS i vårt hus på 2 plan. Tror inte det missat en enda tändning/släckning.

Jag har kört Nexa ihop med Switchking nu ett tag och det fungerar riktigt bra.
Ex har jag en tempgivare i garaget som startar elementet när temperaturen går under 5 grader, samt stänga av det när den går över 6 grader.
Dessvärre klarar inte Micasa Verde grejorna detta då de inte stödjer flyttal, dvs enbart heltal i temperaturhänseende. Det har funnits en bugrapport/feature request på detta i över ett år men de är ointresserade.

Kave skrev:
Ex har jag en tempgivare i garaget som startar elementet när temperaturen går under 5 grader, samt stänga av det när den går över 6 grader.
Dessvärre klarar inte Micasa Verde grejorna detta då de inte stödjer flyttal, dvs enbart heltal i temperaturhänseende. Det har funnits en bugrapport/feature request på detta i över ett år men de är ointresserade.
Jag förstår inte. 5 och 6 är ju heltal?

Kave skrev:
Jag har kört Nexa ihop med Switchking nu ett tag och det fungerar riktigt bra.
Beror på vilken tempgivare du har. Kör man tex 1wire eller någon 433MHz tempgivare, så får man decimaler i Vera.
Just ditt exempel kräver ju iofs inte några decimaler.

Problemet är ju att jag vill ha max 1 grads skillnad. Om systemet inte hanterar decimaler kommer jag få en diff om två grader istället, vilket ju känns lite, gammaldags.

http://bugs.mios.com/view.php?id=1817

Redigerat:
Jag förstår fortfarande inte. Skillnaden mellan 5 och 6 är 1. Heltal alltihop.

<=5: värm.
>5: värm inte.

Heltal, men med en noggrannhet på 0.5 grader båda två värdena. Matte på grundskolenivå.
Du kan fördjupa dig hos Micasa Verde, där har man forum där just Veran diskuteras flitigt och där är detta ett förekommande problem.

Nu har jag faktiskt läst bugrapporten och jag kan inte se annat än att de som diskuterar vill ha en högre upplösning (bara för sakens skull, ingenting om att man inte skulle kunna göra till/frånslag med 1 grads upplösning).

Om det nu är så att det är busenkel grundskolematte (som bara du tycks förstå med tanke på bristen på medhåll från andra skribenter) så borde det vara en barnlek att förklara på ett forum för vuxna.

Tillslag vid 5 grader och frånslag vid 7 grader ger följande:

5.0 grader läses som 5 grader: värm
5.1 grader läses som 5 grader
5.2 grader läses som 5 grader
5.3 grader läses som 5 grader
5.4 grader läses som 5 grader
5.5 grader läses som 6 grader
5.6 grader läses som 6 grader
5.7 grader läses som 6 grader
...
6.4 grader läses som 6 grader
6.5 grader läses som 7 grader: slå av värmen
6.4 grader läses som 6 grader
...
5.5 grader läses som 6 grader
5.4 grader läses som 5 grader: värm

Tillslag vid 5.4 grader, frånslag vid 6.5 grader. 1.1 graders hysteres, inte 2. Vari ligger problemet?

(Om Veran trunkerar datat så förskjuts allt 0.5 grad)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.