42 021 läst ·
189 svar
42k läst
189 svar
Telia öppen fiber hur ofta kampanjerbjudanden
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Nej, det är klart att om du bor så nära stationen att du kan få 24Mbps XDSL (kanske 500m) så är det smidigast att gräva hela vägen dit. MEN, de flesta bor inte så nära en telefonstation, långtifrån, så typiskt så byggs inte näten så. Typiskt så har man några hundra meter tills man skarvas på en trunkfiber om man inte har så långt till avlämningspunkten att man väljer aktiv utrustning för att koppla på någons nätverk direkt.Nisken skrev:
Se exv. Ericssons utbud av produkter http://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=28701-LZT1081613 notera speciellt "Fiber access terminals" och den magiska siffran 96, eftersom det är den största "tunna" fiberbundeln som Ericsson gör för distributionsnät. En 96-fiber från "stationen" splittas upp i skåp eller brunn till ett antal abonnenter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Ja OK, då vet du ju hur man brukar bygga nät. Klart att man har en längre optisk väg, pss som man har en längre elektrisk väg för POTS. Men för installationsförfarandet så är det ju bara grävning till närmaste punkt där man kan koppla på sig på nätet, vare sig det är en skruvplint eller ett ledigt fiberpar man kan svetsa sitt abonnentdrop på, som "räknas".Nisken skrev:
Problemet är väl att det just är grävning som är dyrt i form av etableringskostnad (grävmaskinen ska köras fram) och olika tillstånd som krävs. Ska man dessutom gräva upp ett dike där det redan ligger en massa kanalisation så gäller det ju att gräva försiktigt.
Att det är olika företag behöver inte hindra att ett företag som levererar tjänster i nätet kan sponsra anslutningen för att få nya kunder. Se på mobilbranschen. De företag som subventionerar telefoner till kunderna ifall de tecknar abonnemang tillverkar ju inte telefoner.Nerre skrev:
Som jag skrivit så är det inget erbjudande som kommer nu när man fortfarande nyanlägger fibernät. Nu håller jag med om att det är otaktiskt av bolagen att göra så. Men när nyanläggningstiden är förbi så faller detta argument platt. Då gäller det att ta de sista kunderna och då lär nog anslutningarna subventioneras för att få dessa sista kunder. Exakt när detta händer är ju svårt att sia om, men 5+ år skulle jag gissa på.lars_stefan_axelsson skrev:
...men du måste förstå att nätet inte är betalt bara för att "nyanläggningstiden" är förbi. Det är anslutningsgraden som är avgörande.lbgu skrev:Som jag skrivit så är det inget erbjudande som kommer nu när man fortfarande nyanlägger fibernät. Nu håller jag med om att det är otaktiskt av bolagen att göra så. Men när nyanläggningstiden är förbi så faller detta argument platt. Då gäller det att ta de sista kunderna och då lär nog anslutningarna subventioneras för att få dessa sista kunder. Exakt när detta händer är ju svårt att sia om, men 5+ år skulle jag gissa på.
Det är just därför som det kommer att göras allt för att få med de sista. Det är lönsammare att få dem som kunder än att inte få det.Även i de fall nätägaren inte själv säljer nättjänster så får de in 'fasta' avgifter per kund.MathiasS skrev:
Nej, men de SÄLJER telefonerna.lbgu skrev:
Så din liknelse fungerar om det är fiberoperatören som har en fibernätsbyggarna som underleverantör. Då ligger fiberoperatören ute med en massa pengar i hopp om att tjäna in dem senare.
Men varför ska operatören ligga ute med pengar när de istället kan få betalt direkt? Det handlar om så mycket pengar att motivet "de kommer få fler kunder" inte fungerar. Nån räknade väl ut att det skulle ta 17 år att ha återbetalat en fiberinstallation.
Svensk Infrakstruktur fakturerade inte ens. Det var direktbetalning med kort som gällde, annars blev det Klarna (så Svensk Infrastruktur fick in pengarna direkt). De har inte utrymme att ligga ute med pengar.
Givetvis gör de först några försök att få folk att betala en högre anslutningsavgift. Men efter några år så får nog de kvarvarande ett 'offer you can't refuse'.Nerre skrev:
Om det stämmer att det tar 17 år så är det ju rätt förvånande att något bolag ens sysslar med detta. Dessa bolag måste ju sitta på en gigantisk kassa som kan hålla dem flytande i 17 år. Finns verkligen denna framförhållning i dagens kvartalskapaitalism? Jag tror nog att de räknar att få igen pengarna betydligt snabbare än 17 år.
Öppen Fiber tyckte som jag att det vore en bättre modell med trappstege; att priset för anslutning sjunker ju fler som ansluter sig. Nu fick man ändå 60% i området, vilket verkar vara en vanlig acceptansnivå?
Det innebär att 40% av fastigheterna är kvar. Givetvis kommer de att utsättas för kampanjer i framtiden. Mycket pengar att tjäna där. Inte konstigare än att Elgiganten när de har sina ständiga kampanjer inte skriver att en 55tummare kommer att kosta under 4000 om några månader. De vill ju sälja nu.
En del av er pratar som om fiberinstallation skulle skilja sig från alla andra marknader, beroende på att det är så komplicerat; många aktörer; tillstånd som krävs etc yadayada blabla. Nonsens.
När Öppen Fiber säger att de gjort avstick till de grannar som inte ansluter sig nu, menar de då att det är draget fiber ända fram till tomtgräns och att de bara behöver skarva och sen gräva på tomten?
Hur mycket fart förlorar man i skarvarna i %?
Det innebär att 40% av fastigheterna är kvar. Givetvis kommer de att utsättas för kampanjer i framtiden. Mycket pengar att tjäna där. Inte konstigare än att Elgiganten när de har sina ständiga kampanjer inte skriver att en 55tummare kommer att kosta under 4000 om några månader. De vill ju sälja nu.
En del av er pratar som om fiberinstallation skulle skilja sig från alla andra marknader, beroende på att det är så komplicerat; många aktörer; tillstånd som krävs etc yadayada blabla. Nonsens.
När Öppen Fiber säger att de gjort avstick till de grannar som inte ansluter sig nu, menar de då att det är draget fiber ända fram till tomtgräns och att de bara behöver skarva och sen gräva på tomten?
Hur mycket fart förlorar man i skarvarna i %?
Men det är ju ingen som sysslar med det heller? Det är ju bara du som tror det.lbgu skrev:Om det stämmer att det tar 17 år så är det ju rätt förvånande att något bolag ens sysslar med detta. Dessa bolag måste ju sitta på en gigantisk kassa som kan hålla dem flytande i 17 år. Finns verkligen denna framförhållning i dagens kvartalskapaitalism? Jag tror nog att de räknar att få igen pengarna betydligt snabbare än 17 år.
Poängen är ju att bolaget som gräver ner fibern får betalt direkt. De ligger inte ute med några pengar.
Sen kostar det att hålla nätet igång, utrustning åldras eller går sönder. Det är den kostnaden man tar in på serviceavgiften.
Det finns ju en del fall där t.ex. en BRF får "gratis installation", men då är det oftast mot att de binder sig i 10 år till en förhöjd avgift, d.v.s. det är i princip ett lån som man som kund betalar av på.
Fiber skiljer sig inte från andra typer av nerläggning av kabel i marken. Däremot verkar många ha en orimlig bild av att det skulle vara enkelt och billigt att gräva i gatan.Jehu skrev:
Det var jag som räknade ut 17 år, men det har blivit ett missförstånd här. Eftersom de troligen på några års sikt kan ta minst 20 000:- för installationen så skulle de förlora 17 års intäkter om de gav bort den gratis. Nästan alla fastigheter kommer ansluta sig inom 17 år, även om det kostar 20 000:-, och som tidigare nämnts är det taktiskt vansinne av nätägaren att låta eftersläntrare ansluta sig billigare. Ingen konkurrent kommer dra fiber i samma område, och nästan alla fastigheter kommer på sikt ansluta sig ändå. Jag är tämligen säker på att "kampanjpriserna" som gäller inte kommer underskridas. De har redan gått upp från 16 700:- till 19 900:- i vårt område de senaste åren.lbgu skrev:Om det stämmer att det tar 17 år så är det ju rätt förvånande att något bolag ens sysslar med detta. Dessa bolag måste ju sitta på en gigantisk kassa som kan hålla dem flytande i 17 år. Finns verkligen denna framförhållning i dagens kvartalskapaitalism? Jag tror nog att de räknar att få igen pengarna betydligt snabbare än 17 år.