2 149 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Telia Mobil Bas - Nått att ha?
Såsom markägare i Norrlands inland är det två typer av brev som man inte önskar få. Det ena är från Bergstaten att något bolag beviljats undersökningstillstånd i området för fastigheten och det andra är att Telia tänker koppla bort den fasta telefonen. För några år sedan fick jag brevet från Bergstaten och genast drömde man mardrömmar om ett gigantiskt dagbrott några meter från tomten, men bolaget hittade inget, som tur var.
Nu har jag dock fått den andra varianten av brev, dvs Telia tänker klippa den fasta linan till våren. Fastigheten ligger där mobiltäckningen är lite så där. Emellanåt känns det som om man ska vara vänd mot Telia-gudarna Farsta och doppa mobilen i vigvatten för att få täckning och då har den fasta telefonen varit en bra säkerhet i händelse av att motorsågen får för sig att tugga på någon individ. I brevet så skryter Telia om den eminenta lösningen Telia Mobil Bas och att den kommer att lösa alla problem. I en liten passus så nämns det dock att mobiltäckningen kommer inte att byggas ut med anledning av detta, men utrustningen som kopplas in har såååå mycket bättre mottagning än vad en vanlig mobil har och om det ändå inte skulle räcka så monterar de helt avgiftsfritt en extern antenn, som verkar vara mirakelmedlet.
Nu till min fråga. Är det någon som har erfarenhet av Telia Mobil Bas-lösningen eller är jag den första som de ska försöka blåsa?
Nu har jag dock fått den andra varianten av brev, dvs Telia tänker klippa den fasta linan till våren. Fastigheten ligger där mobiltäckningen är lite så där. Emellanåt känns det som om man ska vara vänd mot Telia-gudarna Farsta och doppa mobilen i vigvatten för att få täckning och då har den fasta telefonen varit en bra säkerhet i händelse av att motorsågen får för sig att tugga på någon individ. I brevet så skryter Telia om den eminenta lösningen Telia Mobil Bas och att den kommer att lösa alla problem. I en liten passus så nämns det dock att mobiltäckningen kommer inte att byggas ut med anledning av detta, men utrustningen som kopplas in har såååå mycket bättre mottagning än vad en vanlig mobil har och om det ändå inte skulle räcka så monterar de helt avgiftsfritt en extern antenn, som verkar vara mirakelmedlet.
Nu till min fråga. Är det någon som har erfarenhet av Telia Mobil Bas-lösningen eller är jag den första som de ska försöka blåsa?
Kommer säker funka utmärkt detta, vad är problemet egentligen? Du har ju inte direkt något alternativ. Har någon annan operatör bättre täckning kan ju det vara ett alternativ.
Att en extern antenn har kan ha mycket bättre mottagning stämmer bra med verkligheten.
Att en extern antenn har kan ha mycket bättre mottagning stämmer bra med verkligheten.
Utgå inte ifrån att Telia är det enda som gäller bara för att du bor i inlandet i norr. Jag trodde att det bara var Telia och Net1 som hade täckning i vårt område men se med Tele2 har jag 4G och riktigt bra hastighet. Kolla upp!
Kjell
Kjell
Vi har en sommarstuga med usel täckning på samtal för mobiltelefonen. Nu efter att alla operatörer satsar på utbyggnad av 4G så finns det täckning av Telenor/Tele2 & Telia. Tyvärr så innebär det fortfarande lika dålig förbindelse om man vill prata i telefonen då samtal inte går via 4G nätet.mlkjhr skrev:
Går säkert att köra IP telefoni via 4G näten eller Net1 men lite tråkigt är det att det inte inneburit någon förbättrad samtalstäckning.
MVH
Anders
Eftersom radiodelen i den fasta mobil bas-enheten är mycket större än en mobiltelefon kan man byoga in bättre sändar och mottagare som dessutom inte har krav på sig att dra så lite ström som möjligt. Den externa antennen gör också stor skillnad.
Hoppas det löser sig. Händer det något vill man vara säker på att det går att ringa t ex 112.
Hoppas det löser sig. Händer det något vill man vara säker på att det går att ringa t ex 112.
Du skulle kunna sätta upp en extern antenn och repeater, så får du säkert bättre täckning.AndHay skrev:Vi har en sommarstuga med usel täckning på samtal för mobiltelefonen. Nu efter att alla operatörer satsar på utbyggnad av 4G så finns det täckning av Telenor/Tele2 & Telia. Tyvärr så innebär det fortfarande lika dålig förbindelse om man vill prata i telefonen då samtal inte går via 4G nätet.
Går säkert att köra IP telefoni via 4G näten eller Net1 men lite tråkigt är det att det inte inneburit någon förbättrad samtalstäckning.
MVH
Anders
Nackdelen är väl att det kostar ett par tusen...
http://www.induohome.com/telefoni-fax-via-gsm/3g-repeater-med-extern-antenn.html
Har du ok täckning utomhus men sämre/ingen inomhus, så finns det billigare varianter
http://www.kjell.com/zboost-one-3g-booster-p93850
Och skulle man bo väldigt illa till när det fasta telenätet tas ned och ev. mobiltäckning inte räcker till kan man vända sig till PTS. Det finns då möjlighet att få hjälp med en speciallösning och finansiering av den, men man måste då ha provat alla kommersiella alternativ.
Det finns lite skrivet om detta på PTS utifrån domen att Telia eller annan operatör inte behöver bygga lösning för dessa fall då kostnaden anses som orimlig för en avreglerad marknad. Detta gäller då permanentbostäder som enligt lag ska garanteras telefoni och "någon" form av internetkontakt.
Om man har frågor kring själva avvecklingen finns denna kontaktväg hos PTS
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/Upplysningstjanst/
Och skulle en mobillösning med riktantenn inte fungera så gäller detta, citat:
Det är i första hand marknaden som ska erbjuda telefoni till fasta bostäder och företag. Men för ett mycket litet antal hushåll kan det uppstå en situation där de befintliga telenäten inte räcker till för att tilllhandahålla telefoni. Enligt Telias beräkningar i teknikskiftet kan det handla om max 5-10 hushåll per år. I dessa enstaka fall går staten, genom PTS, in och säkrar telefoni genom att upphandla tjänsten. Det rör sig dock om undantagsfall och det är mycket få hushåll som inte kan få telefoni genom något av de vanliga telebolagen.
Det finns lite skrivet om detta på PTS utifrån domen att Telia eller annan operatör inte behöver bygga lösning för dessa fall då kostnaden anses som orimlig för en avreglerad marknad. Detta gäller då permanentbostäder som enligt lag ska garanteras telefoni och "någon" form av internetkontakt.
Om man har frågor kring själva avvecklingen finns denna kontaktväg hos PTS
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/Upplysningstjanst/
Och skulle en mobillösning med riktantenn inte fungera så gäller detta, citat:
Det är i första hand marknaden som ska erbjuda telefoni till fasta bostäder och företag. Men för ett mycket litet antal hushåll kan det uppstå en situation där de befintliga telenäten inte räcker till för att tilllhandahålla telefoni. Enligt Telias beräkningar i teknikskiftet kan det handla om max 5-10 hushåll per år. I dessa enstaka fall går staten, genom PTS, in och säkrar telefoni genom att upphandla tjänsten. Det rör sig dock om undantagsfall och det är mycket få hushåll som inte kan få telefoni genom något av de vanliga telebolagen.
Redigerat:
Gsm täckningen i norrland är mycket god så du borde kunna ringa med i stort sett vilken operatör som helst.
Ibland kan man ha dålig täckning på 3G och då ska den gå över till gsm alternativt låser man telefonen till att alltid ligga på gsmnätet.
Ibland kan man ha dålig täckning på 3G och då ska den gå över till gsm alternativt låser man telefonen till att alltid ligga på gsmnätet.
Min far hade den lösningen du ska få i ett hus i fjällen när Telia valde att klippa tråden för några år sen och han var nöjd med den. Det vart tillomed bättre ljudkvalité än den gamla trådbundna lösningen.
Klicka här för att svara