Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Nej, det får man långt ifrån. Det är bara i den kapitalistiska utopi som beskrivs i första kapitlet i ekonomiböckerna, det om den perfekta marknaden med total insyn och inga informationsojämvikter som man "får vad man betalar för." Redan i andra kapitlet så lär man sig om "market failure" och att det bara är i rena undantag som marknaden fungerar.nyttanvändarnamn skrev:
Den dagen problem uppstår så känns det förstås tryggare att *inte* behöva ha med Telia att göra. Jag kommer ihåg den gång de grävde av en kabel, kopplade in min telefon på en annan abonnent, tog 4 veckor på sig att åtgärda felet, och sedan hade mage att säga att det aldrig varit något fel. Jag har mycket hellre med Göteborg Energi samt Bahnhof; Sveriges första ISP, dvs igång innan Telia. (Som jag fö kan berätta en eller annan historia om, om jag bara fick). Om du är storkund så är Telia inte så illa att ha att göra med, men som privatperson; glöm det. Hos Bahnhof kan man t ex få prata med en riktig tekniker. Hos Telia var det tio år sedan sist det gick...
har haft Telia Fiberlan/Stadsnät på både nuvarande och förra address. Det fungerar klockrent, är smidigt och väl värda pengar. Enda negativa är (förutom de jäkla problemet med att du behöver en box per tv alt tvillingbox så är det att de inte kan splitta fakturan efter tjänst (Har bredbandet betalt av jobbet)
Den dagen problem uppstår så känns det förstås tryggare att *inte* behöva ha med Telia att göra. .........Om du är storkund så är Telia inte så illa att ha att göra med, men som privatperson; glöm det. Hos Bahnhof kan man t ex få prata med en riktig tekniker. Hos Telia var det tio år sedan sist det gick...
Telia ÄR bra att göra med, det är fakta för mig och mina grannar! Om du har haft otuen att råka illa ut så synd för dig men du kan inte döma ut Telia totalt för den sakens skull. Hade du haft Telia hade du förmodligen inte behövt prata med någon tekniker.......
Redigerat:
Har också erfarenhet av både Bahnhof och Telia och kan väl säga att Telias support slagit Bahnhof tio gånger av nio när det gäller snabb respons (en enkel mailfråga tar i allmänhet snarare veckor än dagar att få svar på hos Bahnhof) och jag har kanske haft tur för jag har i alla fall fått tala med teknisk personal hos Telia. De få gånger jag testat att ringa har telefonköerna varit aningen längre hos Bahnhof (och deras pausmusik är vidrig).
Skillnaden i storlek är uppenbar när man ringer, det är betydligt knepigare att trassla sig fram till rätt person på Telia.
Är dock nöjd kund hos Bahnhof och har lockat in andra som också är nöjda. Hyfsad driftsäkerhet och bra tjänster till rimlig kostnad.
Skillnaden i storlek är uppenbar när man ringer, det är betydligt knepigare att trassla sig fram till rätt person på Telia.
Är dock nöjd kund hos Bahnhof och har lockat in andra som också är nöjda. Hyfsad driftsäkerhet och bra tjänster till rimlig kostnad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Ja, email måste jag erkänna att jag inte prövat. Det brukar "aldrig" fungera att skicka det till företag, var de än är... Och det skall sägas att jag aldrig behövt tala med Telia när det gäller fiber (eftersom jag aldrig varit kund hos dem), mina erfarenheter inskränker sig till Kabel-TV, GPRS, ISDN och ADSL. Även om Kabel-TV (ja, det är ett tag sedan) var värst, så blev det bättre för att sedan stadigt bli sämre. Jag kommer ihåg en gång med GPRS när jag faktiskt kom hela vägen fram (klockan 20:00 en lördagkväll) till killen i NOC:en som satt och körde SGNS/GGSN noderna, "våra" noder dessutom. (Eftersom jag vid denna tiden höll på att bygga just dessa på Ericsson, så kunde vi snabbt lösa problemet.
)
Men visst, trivs någon med dem så välj för all del dem. Jag sätter stort värde vid att vara ansluten till ett nät där jag *kan* välja dem om jag vill, men inte *måste*. Alla leverantörer gör sig bäst när de är utsatta för konkurrens, ingen mår bra av monopol... Särskilt inte gamla monopolister som Televerket...
Men visst, trivs någon med dem så välj för all del dem. Jag sätter stort värde vid att vara ansluten till ett nät där jag *kan* välja dem om jag vill, men inte *måste*. Alla leverantörer gör sig bäst när de är utsatta för konkurrens, ingen mår bra av monopol... Särskilt inte gamla monopolister som Televerket...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Ja, nu skall jag väl krypa till korset och erkänna att jag jobbat i branschen i 7 år också. Så min uppfattning färgas naturligtvis av det. (Och är inte så svart-vit som man kanske kan tro av att läsa det här. Telia är/var ganska bra, tom bäst, på många saker.) Men som kund har jag varit allt annat än imponerad. Bara den gången när jag skickades runt mellan 7 olika enheter när jag ville *beställa* adsl, och jag till slut ändå möttes av en felfungerande telefonsvarare...nyttanvändarnamn skrev:
Telia verkar lida av en hel del organisatoriska problem, men dom har en stor fördel som många vittnat om i ett antal trådar: nätet fungerar klockrent.
Efter att ha lidit i åratal med ett antal företag som antingen har bredband som en sidoverksamhet, eller ständigt står på konkursens rand, är det en närmast osannolik upplevelse att ha en bredbandsacess som aldrig går ner. Här tror jag Telia har en enorm fördel genom sin långa erfarenhet från drift av telefonnät.
Efter att ha lidit i åratal med ett antal företag som antingen har bredband som en sidoverksamhet, eller ständigt står på konkursens rand, är det en närmast osannolik upplevelse att ha en bredbandsacess som aldrig går ner. Här tror jag Telia har en enorm fördel genom sin långa erfarenhet från drift av telefonnät.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Ja, det var en av de saker jag menade med min förra brasklapp. Jag har exv. en (alldeles för lång) historia från ganska många år sedan när Sunet skulle köpa kapacitet av bla Telia. De var de enda som direkt och rakt kunde svara "Nej, vi kan inte möta de kraven, och här är varför." Alla andra svarade "Javisst" samtidigt som de defacto var *sämre* än Telia. Utan att veta om det.
Sedan så finns det ju ett skäl till att jag nämner just Bahnhof istf. "Pelles rikstelekom". Bahnhof är Sveriges äldsta ISP, före Televerket, och förstår inte bara nätverkandet/tekniken utan även *kulturen*. Så de har även de en ryslig massa erfarenhet av just att vara en ISP.
Nu är det ju lite annorlunda idag. Eftersom marginalerna har blivit så pressade. Exv. så annonserar ju alla 100% tillgänglighet idag, eftersom man ändå bara får någon krona tillbaka för den tid nätet inte är tillgängligt (om man orkar tjata vill säga) och det blir mycket billigare än att faktiskt orka bekväma sig med att möta SLAer. Så vi är tyvärr inne i ett "race to the bottom" nu. Allt enligt Akerlofs "The market for lemons".
Sedan så finns det ju ett skäl till att jag nämner just Bahnhof istf. "Pelles rikstelekom". Bahnhof är Sveriges äldsta ISP, före Televerket, och förstår inte bara nätverkandet/tekniken utan även *kulturen*. Så de har även de en ryslig massa erfarenhet av just att vara en ISP.
Nu är det ju lite annorlunda idag. Eftersom marginalerna har blivit så pressade. Exv. så annonserar ju alla 100% tillgänglighet idag, eftersom man ändå bara får någon krona tillbaka för den tid nätet inte är tillgängligt (om man orkar tjata vill säga) och det blir mycket billigare än att faktiskt orka bekväma sig med att möta SLAer. Så vi är tyvärr inne i ett "race to the bottom" nu. Allt enligt Akerlofs "The market for lemons".
Fel som är svåra att hitta eller fixa.
Så länge allt fungerar är Telia jättebra, men när sakerna slutar fungera är de ibland helt hopplösa att ha att göra med. Det är därför man nästan bara ser folk som antingen är helnöjda (de har aldrig behövt stångas med Telia om att fixa fel) eller folk som hatar Telia (de har haft oturen att råka ut för nåt fel som det varit väldigt svårt att få Telia att fixa).
Man ser väldigt få som är nöjda med hur Telia har fixat fel.
Så länge allt fungerar är Telia jättebra, men när sakerna slutar fungera är de ibland helt hopplösa att ha att göra med. Det är därför man nästan bara ser folk som antingen är helnöjda (de har aldrig behövt stångas med Telia om att fixa fel) eller folk som hatar Telia (de har haft oturen att råka ut för nåt fel som det varit väldigt svårt att få Telia att fixa).
Man ser väldigt få som är nöjda med hur Telia har fixat fel.
Nej, jag skrev ju att man (ok, JAG då) ser väldigt många helnöjda kunder. Men det är de kunder som aldrig råkat ut för fel. Självklart är de nöjda.
Som jag ser det finns det fyra grupper av kunder om man ska göra en sån här bedömning:
1. De som aldrig råkat ut för nåt problem och är nöjda
2. De som aldrig råkat ut för nåt problem men är missnöjda
3. De som råkat ut för problem men är nöjda med hur det avhjälptes
4. De som råkat ut för problem men är missnöjda med hur det avhjälptes
Som jag ser det finns det fyra grupper av kunder om man ska göra en sån här bedömning:
1. De som aldrig råkat ut för nåt problem och är nöjda
2. De som aldrig råkat ut för nåt problem men är missnöjda
3. De som råkat ut för problem men är nöjda med hur det avhjälptes
4. De som råkat ut för problem men är missnöjda med hur det avhjälptes
Jag har varit med och drivit ett större ärende för en brf och jag måste säga att jag är nöjd med Telias agerande. Trots att det i det här fallet handlade om relativt stora pengar de fick backa på och ändringar de fick göra. Gäller bara att prata med rätt folk SAMT att ha en förståelse att du när du klagar/har en felanmälan måste vara beredd att lägga fram saklig fakta,
Problem uppstår nästan alltid och för alla företag, det handlar om hur man löser problemen och hur handskas med kunderna
Problem uppstår nästan alltid och för alla företag, det handlar om hur man löser problemen och hur handskas med kunderna