Problemet är och förblir att man hittills inte tvingas öppna servituten och innan det sker så råder ingen jämn konkurens.

Telia har ena sidan vägen och kommunen den andra för va. Vart ska en ny leverantör dra sina kablar? I de stolpar som mycket väl kan bära den och vars servitut skapades med hjälp av lag eller i ett nytt servitut över tomter?

Det är denna fråga som stoppar massor av utbyggnadsmöjligheter. Hr själv varit med om X antal bredbandsprojekt som faller på denna då ny kabel i ett nytt servitut hamnar på i runda slängar 1 miljon/mil medans utnyttjande av befintligt servitut ligger på 150-200'

så... kontentan blir??
Kan man vända sig till någon annan än telia för att få telefon/bredband till sitt nybyggda hus?

I teorin ja
I praktiken, njao

I Vissa nybyggda villaområden finns det andra leverantörer men generellt så blir det telia om man ska ha in en ny anslutning.

Undantaget är om det finns stadsnät för datatrafik. Då kan man ansluta sig dit och köra iptelefoni istället

När det gäller att få tag på någon hos telia så finns det en metod som jag fått att fungera (fast det är några år sedan jag hade anledning). När du väl lyckats få prata med någon överhuvudtaget i kundtjänst, så brukar dom vilja koppla samtalet vidare. Den vidarekopplingen brukar man bli sittande en halvtimma eller så i.

Då har jag haft stor framgång med att noga fråga den första som svarat: Vart kopplar du mig, vad heter personen,vad heter chefen för den avdelning du kopplar mig till? Försök få ut direktnummer till någon chef, ev. ett par snäpp högre.

När man sedan tröttnar på att vänta i kön, så ring igen och begär direkt att få prata med chefen i fråga (med namn). Denna svarar nästan aldrig, och man hamnar tillbaka i någon sorts telefonistjänst. Där kräver man att chefen i fråga ringer upp, Ge gärna en deadline (" jag är tillgänglig mellan 15- 16.30 osv). Säg så lite som möjligt om ärendet till du fått tag på någon som verkar ha med saken att göra. Men se till att få namn på alla du pratar med även om det bara är en telefonist, få namn på chefen på de avdelningar de försöker koppla dig till.

Telia är ett av de mest hopplösa bolag i världen att ha att göra med. Tom. skatteverket är ganska trevliga och lätta att komma överrens med jämfört med Telia. Och har en helt annan servicekvalitet. Det finns säkrt någon vettig som jobbar på Telia, men de man kommer i kontakt med är genomgående de mest inkomepetenta människor jag någonsin traffat på någonstans.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Daniel_168,

Ledsen att du har haft problem med Telia, vanligtvis ska allt gå på en gång. Det jag tycker du ska göra är att gå till en Telia butik och prata med personalen.

Nu kan personalen i butiken inte göra speciellt mycket själva, men dom kan koppla dig direkt till second-linje supporten, och där bör du få hjälp direkt.

Sedan, det ska inte behövas, men gör det ändå. Skriv ner namn/tid på samtliga du har pratat med så Telia i efterhand ska spåra varför det blev fel. Och vid ev. reklamationer så blir det enklare för dig också.

/Mvh Olle , anställd på Telia.

RoTe
Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Vet någon om telia kan få tag i info om vilken koppartråd som går till vilken lägenhet utan att veta föregående hyresgästs telnr eller namn?
Telia vill bara skicka ut en tekniker så fort jag säger att jag ej har telnr... :(

RoTe skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Vet någon om telia kan få tag i info om vilken koppartråd som går till vilken lägenhet utan att veta föregående hyresgästs telnr eller namn?
Telia vill bara skicka ut en tekniker så fort jag säger att jag ej har telnr... :(
Klart att Telia vill debitera dig för det också.
Vet du vem som bodde där innan så kan de hitta trådarna utan problem.
Jag tycker även att de borde kunna se att ett par är ledigt i skåpet...

På den punkten har jag faktiskt viss förståelse för Telia. Om de vet (säkert) vilket nummer som senast gällde så kan de fixa allt med ett par knapptryckningar för det mesta.

Det kan troligen vara värt mycket för dig att försöka få fram informationen. Om du ex. frågar värden efter namn på sernaste hyresgästen.

Om du får fram den informationen så slipper du dels en kostnad för teknikern, dels går det mycket fortare. Och dessutom slipper du frustrationen av att teknikern kommer ut och lyckas göra allt fel, och felanmäla 4-5 ggr innan du har en telefon.

Det kan också vara så att teknikern tillslut kommer till huset för att koppla in i områdesnätet och lyckas bra med det, det tar inte mer än 5 minuter. Upptäcker sedemera att det är slut på lediga, hela kabelpar i huvudcentralen, väljer att koppla in ens telefon på ett som är felmarkera och åker sedan iväg. Det är en lång och segdragen historia som vi skrivit om på vår blogg.

Såg att den här tråden fått liv igen. Tänkte bara säga hur vi gör nu tills vidare.

Vi har skaffat ett abonnemang med, jo, Telia, på 3G-internet. 89 kronor i månaden och gratis att surfa efter 19 och på helger. Vi kommer typ hem kring sju varje dag ändå så det passar oss bra. Det funkar någorlunda bra. Endast några få gånger har det varit seeegt.

I övrigt har vi kvar våra respektive mobiltelefoner och kör med dem, utan fast telefoni. Det funkar faktiskt över förväntan. Man ringer ju inte så mycket egentligen. Fast det varierar väl också.

Om ett år har 3 lovat att hsdpa ska komma till Umeå, och då kan det bli lite fart på 3g-anslutningen (3,6 mbit i alla fall).

RoTe
haddirajan skrev:
Klart att Telia vill debitera dig för det också.
Vet du vem som bodde där innan så kan de hitta trådarna utan problem.
Jag tycker även att de borde kunna se att ett par är ledigt i skåpet...
Tyvärr var detta en soc-lägenhet till för ett år sedan då den var tvungen att totalrenoveras (konstigt?)... :D
Ingen har således bott där på ett år och de vägrar av förståeliga skäl att lämna ut några uppgifter.
Lägenheten bredvid är även den tom, kanske var soc där också...
Så det ligger väl minst två lediga par i området och två på samma adress.

Lustigt att hela deras system går ut på telefonnr som inte längre är statiska.

daniel_168, eftersom du nu har internet via 3G så kan du ju ringa via Skype, kostar ju inte så mycket mer än lokaltaxa när du ringer till en fast telefon. Kan vara lite irriterande med fördröjningar ibland, men annars helt ok.

Det kostar inget extra att skicka ut en tekniker för installation av telefoni, en tekniker är nödvändigt pga att ev. misskopplingar kan orsaka stora problem, och görs därför ej per automatik om tidigare kund saknat analogt telefonnummer.

RoTe
ollebanan skrev:
Det kostar inget extra att skicka ut en tekniker för installation av telefoni, en tekniker är nödvändigt pga att ev. misskopplingar kan orsaka stora problem, och görs därför ej per automatik om tidigare kund saknat analogt telefonnummer.
Jag fick prisuppgift på 350kr för en tekniker?

RoTe skrev:
Jag fick prisuppgift på 350kr för en tekniker?
Det är bara om teknikern behöver utföra arbete i din bostad. Förmodligen kommer han/hon aldrig komma närmare än din ytterdörr för att höra om det ringer där inne när han/hon provringer efter inkopplingen.

# bror

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.