51 354 läst ·
259 svar
51k läst
259 svar
Televerksnostalgi
Det var nog värre för mottagaren, när man hade antennen full av dioder ( = fina IM- generatorer ) som kunde fixa många mottagningssignaler.F fusion skrev:
Det kan jag tänka mig att dioder orsakar intermodulation, lär väl se ut som en granskog i specken ! Men, å andra sidan lär det väl isf ha orsakat så mycket störningar att det inte gick att höra motparten.HasseTeknik skrev:
T28 och nutid, först väljer man den minsta mobilen för att just den är minst, men sedan måste man byta till ett större batteri.
Och 3-4 år senare kommer de första mobilerna med färgskärm, joystick, blåtand men också kamera för att kunna nyttja mobilnätens MMS-funktioner. Fortfarande minimobiler, det skulle vara minsta möjliga.
Minns inte att jag använde kameran, då hade man väl mera nytta av uttag för extern antenn.
Men nu finns ju inte Televerket längre så jag får nog backa 10 år om det blir flera inlägg.
Och 3-4 år senare kommer de första mobilerna med färgskärm, joystick, blåtand men också kamera för att kunna nyttja mobilnätens MMS-funktioner. Fortfarande minimobiler, det skulle vara minsta möjliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minns inte att jag använde kameran, då hade man väl mera nytta av uttag för extern antenn.
Men nu finns ju inte Televerket längre så jag får nog backa 10 år om det blir flera inlägg.
Kanske lite ot.
Gamla MTD apparater gick förhållande vis enkelt att bygga om till 70cm amatörradio.
Jag har kvar ett par AP-2000 som jag ännu inte byggt om.
Just den modellen är riktigt fint uppbyggd med ett litet centralt bakplan och väldigt tacksam att modda.
En byggde jag om till "mobil" (för tillfälliga uppställningar) repeater med duplexfilter. Fungerade ganska bra med antennerna separerade med ca 10m.
På den tiden (-80 talet) var det inte så lätt att bygga med mikroprocessorer, så det blev upp/ner-räknare och eprommar för att styra kanal och display.
Ahh --- Kanske ska plocka fram någon av de oombyggda och stoppa in antingen aurduino eller ESP32
Ett lämpligt vinterprojekt - även kunna styra med WIFI, och (eller) köra lite packettrafik.
Gamla MTD apparater gick förhållande vis enkelt att bygga om till 70cm amatörradio.
Just den modellen är riktigt fint uppbyggd med ett litet centralt bakplan och väldigt tacksam att modda.
En byggde jag om till "mobil" (för tillfälliga uppställningar) repeater med duplexfilter. Fungerade ganska bra med antennerna separerade med ca 10m.
På den tiden (-80 talet) var det inte så lätt att bygga med mikroprocessorer, så det blev upp/ner-räknare och eprommar för att styra kanal och display.
Ahh --- Kanske ska plocka fram någon av de oombyggda och stoppa in antingen aurduino eller ESP32
Ett lämpligt vinterprojekt - även kunna styra med WIFI, och (eller) köra lite packettrafik.
Minns termoskrivarna till taxisystemet. Mycket meck för ERA:s servicefilialer för att hålla liv i dom.A AndersS skrev:Det var Taxi 80 jag jobbade med att införa.
Ärligt så hade jag inte så stor nytta av mobilen utan mycket gick via komradio. Och den kunde man ju programmera så att den även sökte av polisens kanaler och kommunikation, dvs fungerade även som scanner. I Stockholm kunde den bara scanna 10 kanaler för att man inte skulle missa eget anrop, men utanför Stockholm täckte den hela deras system. Man bytte bara den unika pluggen (innehöll minne). Och kunde även sända på deras kanaler.![]()
Sitter väl en 1802 eller en 1804 CMOS- processor i den. För att få 70 cm behövs en ny referenskristall och trimmning av VCO modulen ( om jag mins rätt). Själv körde jag tumhjul+ decoder + trimning istället för cpu- delen, för att få 2 m på en C 604 ! Simplex, duplex och omvänd duplex ( repeater med 600 kHz kanalseparation ) omkopplingen sköttes av en 3- läges mikroströmställare.Anders Björk skrev:
Kanske lite ot.
Ett lämpligt vinterprojekt - även kunna styra med WIFI, och (eller) köra lite packettrafik.![]()
P.S. bytet av bly- accar i bärväskan till MTD- telefonen till NiCd, kom sig av att sjukhuspersonalen i Umeå ( som hade jour) klagade över kort driftstid vid kyla, när de hade väskan med sig i skidbacken
Redigerat:
@Mikae_l Nörd? Vadå jag?
Jo jag är en STOLT nörd! 
Mja, i AP-2000 fanns ingen cpu, det var bara tumhjulsomk. och lite enkel logik. Köpte en "vfo" omkopplare (2 momentant slutande med 90° försjutning) och kopplade ena brytaren på "count" och andra på "up/down" på räknaren. Översatte utgångarna via 2 st eprommar (blev dom största kretsarna i riggen). Allt inbyggt i stationen. Duplexskift med att rycka vco'n som gav ett karakterisktiskt "boing" ljun innann den låst på tx-frekvensen. Alla hörde att det var jag som var i farten
Hmm... Kanske skulle försöka att starta en elektronik-nörd tråd här på forumet? Även om det inte har med husbyggande att göra.
/Nörden
Mja, i AP-2000 fanns ingen cpu, det var bara tumhjulsomk. och lite enkel logik. Köpte en "vfo" omkopplare (2 momentant slutande med 90° försjutning) och kopplade ena brytaren på "count" och andra på "up/down" på räknaren. Översatte utgångarna via 2 st eprommar (blev dom största kretsarna i riggen). Allt inbyggt i stationen. Duplexskift med att rycka vco'n som gav ett karakterisktiskt "boing" ljun innann den låst på tx-frekvensen. Alla hörde att det var jag som var i farten
Hmm... Kanske skulle försöka att starta en elektronik-nörd tråd här på forumet? Även om det inte har med husbyggande att göra.
/Nörden
Tur man hade serviceverkstäderna i Kista, Norra Stationsgatan och Årsta som gjorde arbetet för Stockholms taxibilarna.E etompau skrev:
Det krångligaste var när någon bil hade fått ett fel med läsning av "programpluggen" och dubblerat någon annans bils nummer. Då fick man be Taxi-Luntmakargatan skicka ut en falsk körning och sedan låta en annan taxi möta upp så att bilen kom in till felsökning.
Men parallellt i Stockholm fanns då SL-färdtjänst med 300 bussar som hade i princip samma lösning men tror de körde på ett annat frekvensområde, var en kollega som ansvarade för det systemet.
En sån hade jag också! 1985-86 har jag för mig att det var.
Hade den som tjänstetelefon. Hade båt och det var enorma reaktioner från båtarna i viken när det ringde.
Hade också ett isfack i kylen så när man klirrade med isen i GT-glaset blev det också uppståndelse.
Så vi hade dubbla poäng när det gäller imp-faktor.
Hade den som tjänstetelefon. Hade båt och det var enorma reaktioner från båtarna i viken när det ringde.
Hade också ett isfack i kylen så när man klirrade med isen i GT-glaset blev det också uppståndelse.
Så vi hade dubbla poäng när det gäller imp-faktor.
E etompau skrev:
Redigerat:
HasseTeknik skrev:
Sitter väl en 1802 eller en 1804 CMOS- processor i den. För att få 70 cm behövs en ny referenskristall och trimmning av VCO modulen ( om jag mins rätt). Själv körde jag tumhjul+ decoder + trimning istället för cpu- delen, för att få 2 m på en C 604 ! Simplex, duplex och omvänd duplex ( repeater med 600 kHz kanalseparation ) omkopplingen sköttes av en 3- läges mikroströmställare.
P.S. bytet av bly- accar i bärväskan till MTD- telefonen till NiCd, kom sig av att sjukhuspersonalen i Umeå ( som hade jour) klagade över kort driftstid vid kyla, när de hade väskan med sig i skidbacken. Funkade extra bra till 30W- stationen C602/ C604 för andra än MTD. D.S.
Konstruktörerna på SRA/Ericsson var glada för RCA 1802-processorn. Minns testutrustningen som var framtagen för djupare analys, en rejäl låda med knappar och omkopplare som då pluggades in istället för CPU:n.
Gick under smeknamnet den "norska CPU:n".
Jo fördelen med den CMOS-processorn var ju att det gick utmärkt att bara klocka den 1 cykel i taget och sedan se exakt i vilken ordning diverse outputs kom. Att den hade 9V:s matning var speciellt bra, när stationen ( C600 ) sattes i en bärväska och fronten bara var centimetrar från antennen, med i värsta fall 80 MHz och 30W !E etompau skrev:
Visst var den vacker?HasseTeknik skrev:
Jo fördelen med den CMOS-processorn var ju att det gick utmärkt att bara klocka den 1 cykel i taget och sedan se exakt i vilken ordning diverse outputs kom. Att den hade 9V:s matning var speciellt bra, när stationen ( C600 ) sattes i en bärväska och fronten bara var centimetrar från antennen, med i värsta fall 80 MHz och 30W !
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fanns i vit keramik och guld.
Användes bland annat i Gallileo.