Byggahus.se

Teletec DSC 608 problem

1. H
    Medlem · 458 inlägg
    Hej!

Kul att se lite trådar om larm. Här kommer en till....

I veckan bytte jag från vanlig fast telefoni till bredbandstelefoni. Jag öppnade i den vevan larmskåpet och varningsljudet hördes, jag knappade in masterkod för att avaktivera sabotagelarmet. Givetvis försökte larmet ringa upp till våra mobiler för att "berätta om intrånget", precis så som jag programmerat det.

Problemet var bara att det nu finns ip-telefoni och larmet inte ännu är kopplat till ip-modemet. Det resulterade i telelinjefel som inte går att ta bort från displayen och så länge det finns där (hjälper inte att rensa minnet med *2 eller *3) så går inte larmet att aktivera när vi lämnar vårt hem. Det lyser bara gult.

Snabb i vändningarna som jag var kopplade jag ur strömmen till larmet direkt på kretskortet för att med lite hopp i tankarna på så sätt rensa minnet (kopplade även bort batteriet). Att koppla ur gck bra men när jag kopplade tillbaka tåtarna hördes larmet direkt ett kort pip, sen dess har det varit rätt så dött....

jag skulle givetvis brytit strömmen i proppskåpet innan. Smarta genidrag i efterhand löser tyvärr inte problemet. Det verkar även som att säkringen gått i larmets transformatorbox. Att byta den lär dock inte hjälpa då larmet inte ens går på med vanliga batteridrfiten (några månader gammalt batteri).

Något bra tips....? Jag har mätt lite här och där på kretskortet men har inte de rätta kunskaperna för att hitta rätt komponent (då det verkar vara något som är trasigt). Det kankse lutar åt nytt kretskort....? :(

Tar även tacksamt emot tips gällande inkoppling av telefonuppringningsfunktionen när man har ip-telefoni. Jag har inte fått det att fungera med kablar från larmet till mitt telia vood ip-modem.

/Henke

2. P
    Medlem · 374 inlägg
    Kolla glassäkringen (230v) som sitter under den svarta "pluppen" vid plinten vid inkommande kabel från proppskåpet. >edit..Om du har en centralapparat med inbyggd trafo. >>
    Pipet i sirenerna vid uppstart är helt normalt. (ca 1 sekund)
    Telefonlinjeavkänningen kan man programmera bort.

Redigerat 26 dec 2008 15:23
  3. H
    Medlem · 458 inlägg

byta säkring

hej, tack för svaret.

Jo, jag ska byta den men jag trodde det var självklart att kretskortet kan har dött då inget verkar komma igång enbart på batteridrift. Jag tycker inte att säkringen borde spela någon roll då den bara har med externa elen att göra. Batteridriften ska väl kunna dra larmet utan den? Det kan givetvis vara något i larmets uppbyggnad som jag inte tänkt på (vilket jag också hoppas på för att slippa köpa nytt kretskort).

Ska ta mig till Biltema och se om jag hittar nån liknande säkring.

/Henke

4. P
    Medlem · 374 inlägg
    Jag tror inte att ditt kretskort har pajat.
    Man kan ansluta batteriet först (vid driftsättning)och sedan stänga centralapparaten och därefter slå på strömen för att driftsätta larmet, dvs larmet "startar" inte enbart på batteridrift, men däremot så fortsätter larmet att fungera vid strömavbrott.

5. P
    Medlem · 374 inlägg
    I sekvens 015 och option 7 så avaktiverar du telefonlinjeavkänningen.
    Teletec'en efterfrågar en viss spänning på teletrådarna och jag tror inte ditt ip-modem kan leverera detta och därav felmeddelandet.
    Nackdelen med att avaktivera telelinjeavkänningen är att du inte får ett felmeddelande vid just teleavbrott men å andra sidan får du ett felmeddelande vid strömavbrott som i sin tur betyder att ditt modem inte fungerar.

6. H
    Medlem · 458 inlägg

säkringstyp

aha, ja så kan det ju vara (ip-modemet inte ger rätt spänning över trådarna för larmet att detektera linjen på rätt sätt).

Däremot borde den väl kunna ringa upp när sabotage inträffar (det vill säga när jag öppnar luckan till centralenheten. Jag fick inte det heller att fungera (innan säkringen gick). Jag kopplade endast på de utgående tåtarna på larmet då jag inte vill kunna fjärrstyra den via telelinjen. Jag får testa igen när/om jag får igång larmet.

Jag hittade säkring på statoil, däremot var inte beteckningen exakt densamma. Den jag hade var en keramiksäkring, helvit och sen metall på sidorna.

Den jag köpte var en glassäkring med metall på sidorna. Fortfarande 2,5A och 250v men det fanns andra beteckningar som inte var lika men jag antar att ampere och volt skall räcka....? Den gamla hette: T2.5AH250V, den nya heter: F2.5AL250V.

Tänkte koppla i den nya säkringen när lillan vaknat igen. Även sätta i batteriet, sen aktivera proppen som som ger ström till larmet från mitt proppskåp. Väntar med "spänning" på resultatet.

/Henke

7. P
    Medlem · 374 inlägg
    Telelinjen skall kopplas på RNG och TIP (tror jag det står på plintarna) dvs. de två till vänster.

>>edit : Det viktiga med säkringen är att den är på samma Amperetal ( 2,5A) och avsedd för 230volt (250V) <<

Redigerat 27 dec 2008 17:40
  8. H
    Medlem · 458 inlägg

Weoeoeoeoeo

WEOWEOWEOWEOWEO.....larmet är i full rullning :)

Tack för hjälpen!

Jag blev dock lite paff när du skrev att tele skulle kopplas på de tåtingångar till vänster. Enligt manualen är det ingångarna som är inkommande (ring/tip). De två bredvid som heter R1 och T1 är utgående. Är det inte de utgående som det skall kopplas på? Jag vill bara att larmet skall kunna ringa ut, inte att larmet skall kunna fjärrstyras genom att någon kan ringa in till det.. Tänker jag fel?

/Henke

9. H
    Medlem · 458 inlägg

telen fungerar

nu har jag använt de inkommande portarna och då fungerar telekopplingen. Udda. Tycker det borde vara tvärtom, dvs de utgående från larmet som skall kopplas till telen, inte de inkommande portarna. Känns felvänt, men oavsett, det fungerar.

Måste aktivera larmet live och avaktivera för att gamla felet skall försvinna tror jag, det blinkar fortfarande i displayen fast jag försökt rensat minnet.

Ska testa imorrn.

Tack för all hjälp hittills !

/Henke

10. M
    Medlem · 48 inlägg
    Inkommande telelinje ska in på RING och TIP som sagt och T1 T2 skall kopplas till nästa telejack så larmet ligger först i anläggningen. Larmet har ju högsta prioritet.
    Du ringer ju ut och in med samma telelinje/plint men det går ju att programmera bort möjligheten till fjärrservice.

Kommunikationsfel brukar stå kvar tills man drar ett larm och får en okej kommunikation igen.

11. H
    Medlem · 458 inlägg

första jacket

knepigt det där. Telias ADSL vill ju också ha första jacket. Hade problem med att larmet bröt all annan kommunikation (även ADSL).

Har nu kopplat om i jacken lite. Allt fungerar nu men det blir nog en kopplingsjustering i framtiden.

12. M
    Medlem · 48 inlägg
    Visst, allt "vill" ju egentligen ha första jacket. Min fru vill gärna ha telefonen i första jacket när det ska lösas världsproblem med väninnor 4-6h om dagen.

Dock borde ju inte larmet ringa upp och störa förbindelsen till ADSL förutom vid larm och service.
    Lägger du larmet efter modemet så har du direkt en svaghet i systemet.

13. Erikoolio
    Medlem · 365 inlägg
    Bra regel:
    Alltid larmet först!
    Kopplar man det genom t.ex. ADSL-modem så kan man få problem med både larmsändning, speciellt om man sänder SIA-protokoll och problem med felindikering "telelinjefel" trots att linje finns.

(som med alla andra bra regler finns det så klart speciella undantag)

14. E
    Medlem · 7 inlägg

Liknande problem

Hej

jag har också ett Teletec larm och Bredbandsbolaget som ADSL leverantör. jag har endast IP telefoni och bredband dvs ingen analog linje alls.

Jag har kopplat larmet som första enehelt efter ADSL modemet på port Tele1 dvs. larmet skall få analog linje och ligger först. på de två ledningarna längst till vänster i plinten.

Sedan har jag kopplar DECT eneheten samt gamla analoga slingan paralellt på de två andra kopplingarna till höger. Telefonin fungerar utmärkt!

Men larmet fungerar inte och jag har testat uppringaren till larmcentralen. Jag har indikering på kommunikationsfel och inte linjefel (trots att den kanske inte får 3 volt från ADSL modemet)

Har ni några tips? Om jag inte får detta att fungera funderar jag på att komplettera med en GSM modul. Men det borde ju fungera.

Hälsn

E

15. L
    Medlem · 3 inlägg

Liknande problem

Hej

kommunikationsfel blir det när du eller larmcentralen inte kan kvittera larmet
    Du borde ha ca 48v.