Hej. Jag bor i ett hus som är byggt 1934 och det finns två bostads lägenheter i huset. Nu ska vi två familjer byta lägenhet i april. Nere i källaren så ser jag var inkommande telefonkablar kommer in i huset. Det går in i ett litet vitt skåp som är låst och sedan går kablarna in i respektive lägenhet. Det här lilla vita skåpet som är låst vad har det funktion. Är det bara Telia som har tillgång till det? Jag vill nämligen in i det och kolla hur det ser ut och kanske koppla om telefonnummren så att jag kan slippa flyttnings avgiften som telia tar. 250 kr för telefon och 595 kr för ADSL och dessutom upp till 3 veckors flyttning.Så länge vill jag inte vara utan Internet. Och får man överhuvud taget göra som jag skriver ovan?
Mvh Johan

"Skåpet" är förmodligen en kopplingspunkt för att splitta ut "huvudkabeln" till de olika lägenheterna. Det sitter antigen en skruvplint eller en kroneplint i den.

OM det nu är så att du är 100% säker på att det bara är era två hushåll som är kopplade till den så kan man byta dom två paren, MEN detta är INTE tillåtet. Det är bara Telia som har tillgång till det.
Anledningarna till det är att Telia inte vill ha massa folk och pilla i nätet samt att Telias dokumentation blir felaktig. (Rättare sagt, ännu mer felaktig än vad den redan är).

Om man inte kommer in där, så är det rätt så enkelt att klippa av kablarna på utsidan av skåpet och koppla ihop dem korsvis i en liten dosa på utsidan.

Gör du det och det blir några problem så kommer du få betala samtliga saftiga och fina räkningar, men kör på om du känner för det.

Dessutom så tar en flytt aldrig tre veckor, går på max två veckor för adsl+fas telefoni. Om nätet är telias eget och inte kundägt, och ni finns med i kundtjänstens system så tar flytten för fast telefoni 24h, och bredbandet 7 dagar.

Eftersom Telia i det här fallet kommer att ta 250 + 250 + 595 + 595kr för att de byter lägenhet så är det ju oerhört frestande. Att det skall ta sju dagar att flytta bredbandet är inte klokt.

Fast, man kan ju för all del dra en kabel från vars och ens första jack (som inte Telia har ett dugg med att göra) till varandra och på så vis slippa hot om stora räkningar.

Jag hade inte tvekat en sekund ens på att själv koppla detta, vad skulle kunna hända om ni gör detta utanför deras box?

Jag tolkar det som det är en överlämningspunkt som Telia har i fastigheten (vitt skåp) och att det bara finns två lägenheter, samt från skåpet går ledningen sedan till första jacket i lägenheten. Att skifta utgående par bör då inte vara några problem då den delen räknas som fastighetsnät och tillhör fastighetsägaren, och att fastighetsägaren godkänner att du gör denna omkoppling.
Och det är du som tar ansvaret för gjorda förändringar.

Fast är det ett låst C-skåp / Plint vi pratar om är väl inte överlämningspunkten i detta (Är det ordentligt gjort så sitter ett liten skylt med en plint/skåpsbeteckning som skvallarar om Telia/Televerksinblandning)?? Dock har jag fått Telia att sätt upp en plint till bredvid deras så att denna plint blev överlämningspunkt och jag kunde koppla kablarna som jag ville.
"Inbrott" i en låst plint är nog inte en så bra idé.

Hej och tack för alla svaren. Det är jag som äger huset och får ju ta allt ansvar om det går något snett. Det är som sagt ett 20X20 cm stort skåp som hänger på vägen och det är låst. Jag har hört mig för med förra ägaren och han har ingen nyckel till skåpet. Jag talade även med Telia igår och hörde mig för om skåpet han jag pratade med visste inte mycket. Jag ville nämligen ha ut en tekniker som kunde koppla om kablarna för det skulle säkert bli lika dyrt som flytt kostnaderna och man slipper ju även vara utan internet. Men det var han på Telia inte intresserad av. Fanns bägge telefon nummren så vill de koppla om via telestationen. Men är det som någon skriver ovan att det är fastighets ägeren som är ansvarig för det som kommer ut ifrån skåpet så blir det nog så att jag skarvar om det själv.
Mvh Johan

Största problemet om man bara byter på utsidan och registret inte hänger med är i framtiden då detta är glömt. Någon flyttar in och ger då Telia (eller valfri operatör) fastighetsbetäckning och lägenhetsnummer. Dessa ledningar som är reggade på de nummret går ju då till grannen som kanske inte har telefon och nu plötsligt får in detta nummer.
Detta problem är inte så troligt då det i detta fall bara handlar om 2 lägenheter men när det är kanske 6, 7 stycken och det kopplas om lite som man själv vill så blir det garanterat problem när det byts inevånare.

snuttjulle skrev:
Största problemet om man bara byter på utsidan och registret inte hänger med är i framtiden då detta är glömt. Någon flyttar in och ger då Telia (eller valfri operatör) fastighetsbetäckning och lägenhetsnummer. Dessa ledningar som är reggade på de nummret går ju då till grannen som kanske inte har telefon och nu plötsligt får in detta nummer.
Detta problem är inte så troligt då det i detta fall bara handlar om 2 lägenheter men när det är kanske 6, 7 stycken och det kopplas om lite som man själv vill så blir det garanterat problem när det byts inevånare.
Hmm, precis, ska flyttning ske ska det gå via stationerna eller kc'n, folk kan inte själva flytta ledningar hur de vill. Det finns protokoll och regler för det.

Jo, korrekta register är bra, annars blir det strul i framtiden.

När man bygger nytt kan man göra som Lassie skrev - få överlämningspunkten i källaren på plint / patchpanel. Då får å andra sidan fastighetsägaren se till att hålla ordning på vilken kabel som är vilken för tid och evighet. Det är vanligt för företag, men mindre vanligt för privatpersoner misstänker jag.

Klevert 70:

Klipp och koppla i kors, Telia skiter fullständigt i om din telefon är på bottenvåningen eller på vinden, om någon av er flyttar och den nya hyresgästen ska ha telefon så frågar Telia efter föregående hyresgästs telefonnummer, och voila! så får den rätt ledning.

Prototypen

Detta med föregånde hyresgäst funkar sämre och sämre i lägenheter där det flyttas ofta då det numera inte är helt ovanligt att man bara har mobil och då finns det bara lägenhetsnummret att gå på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.