Hur krångligt kan det vara.

Kabeln har fyra "trådar" i följande ordning: svart, röd, grön, och gul (när knäpplåset på skon till telefonjacket hålls uppåt).

Två av dessa ska vara inkommande transmitterline, T1 och T2, som antingen är svart och röd eller grön och gul. De andra två ska vara Terminal Block, P1 och P2. och är antingen vice versa. Så jag har därmed två alternativ och jag väljer antagligen fel om jag provar.
Det här vill jag dock inte göra fel på när jag kopplar in kabeln i telefonjacket. Så är det någon som vet exakt vad som gäller.

Det var nära men den hjälpte inte :-/

Måste veta vilka som är T1 resp. T2 och P1 resp. P2

Vad är det du skall koppla in? Nyinstallation, extra jack, en fax eller?

Svart & gul hör ihop.
Röd & grön hör ihop.
Det känns mest logiskt så eftersom Telia oftast använder svart och gul ihopa.

Vad är det som skall kopplas in? Är det verkligen vanlig analog telefon eller är det någon form av bärfrekvensutrustning?

Vad jag fattar så är detta ett platt snöre som går mellan telefon och propp. Då standarden för propparnas läge har ändrat sig för ca 11-12 år sedan så kan det vara svårt att vara helt säker på vilken som är vilken. Normalt är att man på dessa platta bara pressar på en RJ11 eller liknanade rakt av och sedan löses ev omkopplingar i telefon eller propp. Den nya standarden (om jag inte minns helt fel) säger att signal mot telefon ligger på de två i mitten och från telefon ytterst. Medan den gamla låg de i varsin ände. Med andra ord mät upp och pröva dig fram är det som gäller.

Tack för er hjälp, har löst det.Transmitterline (T1 och T2) motsvarar röd och grön, dvs de två i mitten på RJ11. Var tvungen att vara helt säker på vilka som var transmitters och terminals, så att jag inte förstörde kretskortet med att koppla in svart och gul.

Bob_the_builder
Vad är det du har kopplat in..?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.