10 600 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Telefonjack/Bredband
Hej.
Ger upp snart.. -För snart 4 månader sedan beställde jag bredband via telejacket från Telia. Sedan dess har de krånglat på alla möjliga olika sätt och de har fortfarande inte lyckats.
Nu har jag börjat titta på mina telejack och skulle behöva lite hjälp med att ta reda på om det är dem det är fel på (kanske kan ha med serie och parallellkoppling att göra?) och hur jag ska fixa det..
Kan börja med att säga att jag även beställt telefoni via Telia (IP- tele), så jag kan inte använda telefon direkt i jacken för att testa något, då modemet måste ha kontakt först..
I alla fall, så har jag nu öppnat alla telejacken och börjat titta på kablarna:
I ett av jacken sitter två kablar i de nedersta skruvarna på telejacken och 6 st. i de övre skruvarna (1+1 samt 3+3). Antar till att detta troligen är första jacket, då det finns en mycket svag spänning i de två ensamma kablarna, plus att det är den enda kontakten som är seriekopplad.
I rummet bredvid sitter 6 kablar (3+3) i de nedre skruvarna.
I alla de andra kontakterna sitter det 4 kablar (2+2) i de nedre skruvarna.
Jag antar då att alla de som det sitter 4 kablar i är parallellkopplade.
Måste alla vara seriekopplade fär att bredbandet ska fungera? Eller räcker det med att första jacket är det?
Varför sitter det 6 kablar i ett av jacken?
Jag har även provat att dra ur de 6 övre kablarna i "första" jacket och kopplat in modemet i jacket, då bara med de två nerdre kablarna inkopplade, men det fungerade inte då heller...
Några tips?
Ger upp snart.. -För snart 4 månader sedan beställde jag bredband via telejacket från Telia. Sedan dess har de krånglat på alla möjliga olika sätt och de har fortfarande inte lyckats.
Nu har jag börjat titta på mina telejack och skulle behöva lite hjälp med att ta reda på om det är dem det är fel på (kanske kan ha med serie och parallellkoppling att göra?) och hur jag ska fixa det..
Kan börja med att säga att jag även beställt telefoni via Telia (IP- tele), så jag kan inte använda telefon direkt i jacken för att testa något, då modemet måste ha kontakt först..
I alla fall, så har jag nu öppnat alla telejacken och börjat titta på kablarna:
I ett av jacken sitter två kablar i de nedersta skruvarna på telejacken och 6 st. i de övre skruvarna (1+1 samt 3+3). Antar till att detta troligen är första jacket, då det finns en mycket svag spänning i de två ensamma kablarna, plus att det är den enda kontakten som är seriekopplad.
I rummet bredvid sitter 6 kablar (3+3) i de nedre skruvarna.
I alla de andra kontakterna sitter det 4 kablar (2+2) i de nedre skruvarna.
Jag antar då att alla de som det sitter 4 kablar i är parallellkopplade.
Måste alla vara seriekopplade fär att bredbandet ska fungera? Eller räcker det med att första jacket är det?
Varför sitter det 6 kablar i ett av jacken?
Jag har även provat att dra ur de 6 övre kablarna i "första" jacket och kopplat in modemet i jacket, då bara med de två nerdre kablarna inkopplade, men det fungerade inte då heller...
Några tips?
Det låter som att du identifierat förstajacket, det du möjligen också kan kolla är att det verkligen bryter om du trycker i en riktig propp med "pinnen" i behåll".
Kopplingen är inte enligt standarden (alla påföljande jack är av beskrivningen att döma parallellkopplade) men så länge det jack du ansluter ADSL-splittern i är seriekopplat och du inte använder något jack före det så skall det fungera ändå.
Min gissning är att det ut från förstajacket går tre "grenar", men det verkar inte som om du hittat alla jack ännu, sitter det 2+2 i nedre skruvar så tolkar jag det som att man drar vidare ett par till ytterligare jack på samma gren och att det finns ytterligare jack med bara ett par in på nedre skruvar. Kanske är övertapetserade någonstans.
Jag tycker du skall koppla ur utgående trådar på det du anser vara förstajack, koppla in modemet och sedan be Telia provmäta din ledning. Får du tag på rätt person så kan de kolla medan du väntar i telefon.
Kopplingen är inte enligt standarden (alla påföljande jack är av beskrivningen att döma parallellkopplade) men så länge det jack du ansluter ADSL-splittern i är seriekopplat och du inte använder något jack före det så skall det fungera ändå.
Min gissning är att det ut från förstajacket går tre "grenar", men det verkar inte som om du hittat alla jack ännu, sitter det 2+2 i nedre skruvar så tolkar jag det som att man drar vidare ett par till ytterligare jack på samma gren och att det finns ytterligare jack med bara ett par in på nedre skruvar. Kanske är övertapetserade någonstans.
Jag tycker du skall koppla ur utgående trådar på det du anser vara förstajack, koppla in modemet och sedan be Telia provmäta din ledning. Får du tag på rätt person så kan de kolla medan du väntar i telefon.
Tack för ditt svar.
Jag tror att jag har hittat alla telejack. -Har hittat ett i varje rum + två i det stora rummet.
Huset är dessutom byggt -94 och inte renoverat sedan dess, inte omtapetserat heller, vad jag vet. Jag har dock inte hittat någon kontakt med bara två kablar i, vilket borde finnas i sistajacket, som du säger..
Jag fick en tanke om att eftersom det finns 6 kablar i förstajacket (bortsett från de två inkommande) och 6 i rummet bredvid, så kanske de är kopplade till varandra, alltså att från förstajacket (8 kablar) är alla jack parallellkopplade (4kablar) fram till sista jacket (6 kablar), där två av kablarna går till förstajacket igen?
-Ser ingen vits med att det skulle vara så egentligen, men är det omöjligt? -Färgerna på kablarna stämmer iallafall...
Det spelar förresten ingen roll vilka kablar som kopplas till de högra, respektive vänstra skruvarna i jacket (d.v.s. Plus och Minus) eller?
Jag tror att jag har hittat alla telejack. -Har hittat ett i varje rum + två i det stora rummet.
Huset är dessutom byggt -94 och inte renoverat sedan dess, inte omtapetserat heller, vad jag vet. Jag har dock inte hittat någon kontakt med bara två kablar i, vilket borde finnas i sistajacket, som du säger..
Jag fick en tanke om att eftersom det finns 6 kablar i förstajacket (bortsett från de två inkommande) och 6 i rummet bredvid, så kanske de är kopplade till varandra, alltså att från förstajacket (8 kablar) är alla jack parallellkopplade (4kablar) fram till sista jacket (6 kablar), där två av kablarna går till förstajacket igen?
-Ser ingen vits med att det skulle vara så egentligen, men är det omöjligt? -Färgerna på kablarna stämmer iallafall...
Det spelar förresten ingen roll vilka kablar som kopplas till de högra, respektive vänstra skruvarna i jacket (d.v.s. Plus och Minus) eller?
Tja, eftersom det verkar vara kopplat av någon utan hänsyn till gängse kutym så kan man kanske befara att det även brister i kunskaperna och då vet man ju inte vad som kan hända. Med lite tålamod borde man kunna mäta sig fram, for som en jojo upp och ner för trapporna i syrrans kåk för att räkna ut hur det var kopplat där men då hade jag ju spänning från telestationen och kopplingston som hjälp. Men det är med telejack som med knappnålar i en ny skjorta, när man funnit den sista finns alltid en till.
Med tanke på hur televerket fungerade så finns det antagligen någon detaljerad norm för vad som skall ligga på respektive skruv på inkommande (samt hur långt kabeln skall skalas, om den skall viras medurs eller moturs och hur många varv o s v, utrett av någon kommitté under en tid av femton år), men rent praktiskt spelar höger/vänster ingen roll efter vad jag kommit fram till.
Med tanke på hur televerket fungerade så finns det antagligen någon detaljerad norm för vad som skall ligga på respektive skruv på inkommande (samt hur långt kabeln skall skalas, om den skall viras medurs eller moturs och hur många varv o s v, utrett av någon kommitté under en tid av femton år), men rent praktiskt spelar höger/vänster ingen roll efter vad jag kommit fram till.
Jag provade nu att sätta i modemet i förstajacket, efter att ha kopplat ur de övriga jacken helt och bad "Felia"s support provmäta. Han fick dock ingen kontakt med modemet.....
Dessutom har jag nu fått hem ett brev från det förbannade skitföretaget att mitt teleabbonemang har avslutats på begäran, har tillochmed fått en faktura för brutet avtal, trots att jag inte sagt upp något. :@:@:@
Supporten kunde inte heller hitta något telefonabbonemang på mitt namn/nummer.
Vilket då försvårar det hela lite ytterligare.
-För eftersom jag nu inte heller har något telefonabbonemang, kan jag inte ens med telefonens hjälp (via modemet) höra om jag lyckats koppla rätt.
Jag är så förbannat trött på dom!
Dessutom har jag nu fått hem ett brev från det förbannade skitföretaget att mitt teleabbonemang har avslutats på begäran, har tillochmed fått en faktura för brutet avtal, trots att jag inte sagt upp något. :@:@:@
Supporten kunde inte heller hitta något telefonabbonemang på mitt namn/nummer.
Vilket då försvårar det hela lite ytterligare.
-För eftersom jag nu inte heller har något telefonabbonemang, kan jag inte ens med telefonens hjälp (via modemet) höra om jag lyckats koppla rätt.
Jag är så förbannat trött på dom!
Ett vanligt telejack ska hålla straxt under 50 volt växelspänning.
Om du bara kopplar in de två trådarna som du tror är inkommande på de nedre skruvarna i första jacket. dvs ta bort alla från de övre skruvarna
får du då någon spänning mellan de två undre skruvarna?
Har du nu ca 50 V där så har du signal till första jack.
Funkar det inte nu heller så skulle jag prova med ett annat modem.
Strular det nu också så skulle jag beställa hem en "Telia" tekniker. Liten risk för att få betala men med största sannorlikhet är det nätfel
Om du bara kopplar in de två trådarna som du tror är inkommande på de nedre skruvarna i första jacket. dvs ta bort alla från de övre skruvarna
får du då någon spänning mellan de två undre skruvarna?
Har du nu ca 50 V där så har du signal till första jack.
Funkar det inte nu heller så skulle jag prova med ett annat modem.
Strular det nu också så skulle jag beställa hem en "Telia" tekniker. Liten risk för att få betala men med största sannorlikhet är det nätfel
Attans... vi har bara strulat med telia i 1½ månad men än så länge följer vår händelseutveckling samma spår.
Hoppas det löser sig för er!
Det är rätt trist att varken ha Telefon, TV eller Bredband men det kanske gör att man hinner med mer renovering :-\
Hoppas det löser sig för er!
Det är rätt trist att varken ha Telefon, TV eller Bredband men det kanske gör att man hinner med mer renovering :-\
Antalet trådar som är anslutna till de olika skruvarna i jacket är en totalt ointressant uppgift. Det som är intressant är varifrån de kommer eller vart de går.
Kens sidor om ADSL och telejack innehåller rätt mycket bra info
http://tekniken.se/dsl/
(Sen är det INTE 50 V växelspänning i jacken. Spänningen från telestationen är 48 V likspänning, när det ringer är det uppemot 80-90 V växelspänning.)
Kens sidor om ADSL och telejack innehåller rätt mycket bra info
http://tekniken.se/dsl/
(Sen är det INTE 50 V växelspänning i jacken. Spänningen från telestationen är 48 V likspänning, när det ringer är det uppemot 80-90 V växelspänning.)
Tack alla för era svar.
Spänningen på inkommande trådar är mycket liten, under 1V så något är galet.
Jag har ringt efter en tekniker, som ska komma i morgon och titta.
Jan_Martinsson:
Innan jag beställde, trodde jag att telia fungerar hyffsat bra. Hittills har bara motsatsen bevisats. -På alla nivåer. Totalt katastrof.
Har precis skickat ytterligare ett mail till Telia med diverse krav. Får se om detta påskyndar problemlösningen lite. Jag kommer att lägga upp resultatet av det hela någonstans sedan för att informera allmänheten och se om fler har haft problem med dem. Förmodligen kommer det upp på min blogg. Kan meddela dig sedan.
Mitt tips till dig är iallafall att ligga på och ligga på. Med telia är det ingen ide alls att "vänta och se om det löser sig".
Nerre
Tack för länken. Den verkar bra.
Spänningen på inkommande trådar är mycket liten, under 1V så något är galet.
Jag har ringt efter en tekniker, som ska komma i morgon och titta.
Jan_Martinsson:
Innan jag beställde, trodde jag att telia fungerar hyffsat bra. Hittills har bara motsatsen bevisats. -På alla nivåer. Totalt katastrof.
Har precis skickat ytterligare ett mail till Telia med diverse krav. Får se om detta påskyndar problemlösningen lite. Jag kommer att lägga upp resultatet av det hela någonstans sedan för att informera allmänheten och se om fler har haft problem med dem. Förmodligen kommer det upp på min blogg. Kan meddela dig sedan.
Mitt tips till dig är iallafall att ligga på och ligga på. Med telia är det ingen ide alls att "vänta och se om det löser sig".
Nerre
Tack för länken. Den verkar bra.
Klicka här för att svara